actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2008, 20:52
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Geweld op school neemt toe

BRUSSEL - Het geweld op school neemt toe. Dat blijkt uit de misdaadcijfers van de federale politie, zo meldt vtm vrijdagmiddag in 'Het Nieuws'.

In een jaar tijd zijn er vijftien procent meer pv’s uitgeschreven voor jongeren die zich agressief gedragen. Net als het geweld op school stijgt ook de totale criminaliteit. De politie noteerde vorig jaar iets meer dan een half miljoen misdrijven.

In de eerste helft van vorig jaar schreef de politie iets meer dan 3.500 pv’s uit voor geweld op school. Een jaar voordien waren dat er maar 3.000, of vijftien procent minder. De misdaadcijfers tonen verder ook dat de politie steeds vaker moet ingrijpen bij geweld in het gezin.

'Agenten maakten in de eerste helft van vorig jaar 13.000 pv’s voor partnergeweld. Dat zijn er duizend meer dan een jaar voordien, of een stijging van 6,5 procent', klinkt het.

Het aantal autodiefstallen nam dan weer flink af (-11 procent). Toch werden er vorig jaar nog 7.700 voertuigen gestolen. Een opvallende vaststelling is dat de criminaliteit enkel in Vlaanderen toeneemt. In Brussel en Wallonië is er een dalende trend.

Uit: Het Nieuwsblad

Reactie:

Ik vind persoonlijk ook dat tegenwoordig de gemiddelde leerling meer DURFT t.o.v. de leerkracht. Ze voelen zich eigenlijk tegenwoordig beter dan de leerkracht. Ze intimideren graag de leerkracht. Ik kan me niet herinneren dat ik een leerkracht durfde uitschelden en me toch niet schuldig voelen. Tegenwoordig kan het allemaal wél. En zo wordt volgens mij ook de drempel naar geweld toepassen ook kleiner. Worden leerlingen echt losser gelaten op school dan vroeger, of ligt dit eerder aan de opvoeding??
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2008, 11:40
Sofie.Moereels Sofie.Moereels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2006
Locatie: Olen
Posts: 84
stage-ervaring met geweld op school

Uit stage-ervaring weet ik dat dit wel eens zou kunnne kloppen, tot mijn grote spijt.
Eergisteren heb ik nog twee jongens uit elkaar moeten halen.
Ik heb twee weken stage gelopen op een TSO-BSO school.
Doorheen deze stageperiode heb ik gemerkt dat jongens nogal snel de uitspraak "Pas maar op, sebiet op uw..." in de mond nemen. En spijtig genoeg zeggen ze niet om te lachen, maar menen ze dit ook echt.

Ik vraag me af wat we hier als leraren in opleiding aan kunnen doen :s
Zullen we opgeleid worden tot leraren die goed leerlingen kunnen bestraffen of moeten we allemaal een verdedigingssport gaan beoefenen?

De toekomst beloofd...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2008, 11:49
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Volgens mij ligt het probleem vaak aan de opvoeding en aan het beeld van de school dat ondertussen grondig veranderd is. Vroeger was de leraar de baas en moesten de leerlingen luisteren. Nu sta je als leraar op hetzelfde niveau als de leerlingen, je hebt geen macht meer. Doordat deze machtspositie aan het wegvallen is, hebben leraren ook vaak moeilijker om gezag uit te oefenen volgens mij. Hoewel deze 2 niet noodzakelijk samen gaan.

Een tweede oorzaak is volgens mij de opvoeding. Als ik vroeger straf kreeg of een nota in mijn agenda had (wat zelden gebeurd is), kreeg ik thuis nog straf bij. Tegenwoordig bellen de ouders direct naar school om te zeggen dat hun kind niet correct behandeld is. Dit vind ik echt niet kunnen. De school en de ouders zouden op 1 lijn moeten zitten en ik heb het gevoel dat dit steeds minder het geval is.

Ik zeg niet dat ik terugwil naar de tijd waarin de leraars de leerlingen op hun vingers mochten slaan en erger, maar nu loopt het toch wel echt fout. Leerlingen moeten wel respect hebben voor elkaar en voor hun leraars. De taak van de ouders is hierbij ontzettend belangrijk. Hoe we dit probleem concreet moeten oplossen weet ik ook niet, maar ik denk dat er wel een mentaliteitsverandering moet komen, anders wordt het probleem niet opgelost.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th May 2008, 18:34
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik vind het zeer jammer dat het geweld in de scholen stijgen. Ik heb zelf 6 jaar op een jongensschool gezeten en tot mijn verbazing was het geweld (trekken en duwen) in het eerst een tweede middelbaar veel groter dan in het derde en vierde en het vijfde en zesde was er bijna geen spraken van geweld. Er was ook geen geweld tegenover leerkracht. Die kwam misschien omdat het een strenge school was. Vroeger was de leerkrach baas in de klas tegenwoordig is het bijna andersom. Ik vind niet dat we terug moet gaan naar een periode dat de leerkracht een “grote baas” is en als je niet luisterde dat je het wel zal voelen. Maar misschien moeten de scholen wel terug wat strenger gaan optreden tegen geweld.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th May 2008, 16:11
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Hebben de scholen tegenwoordig wel voldoende personeel om efficiënt op te treden tegen geweld? In vele scholen wordt van de leerkracht verwacht dat hij die klus zelf moet klaren...
Ofwel ligt het aan de leerkracht die zogezegd geen tucht kan houden, ofwel is de leerling een lastig persoon die een sanctie krijgt. Is dit wel een goede oplossing? Ik denk het niet, de interne problemen zullen zich steeds blijven herhalen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th May 2008, 10:43
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Ik denk dat het te maken heeft met mijn kind schoon kind. De kinderen kunnen in de ogen van de ouders tegenwoordig niets verkeerd doen. Het ligt altijd aan iemand anders.
Kinderen merken dit zelf ook wel. Daarom zijn ze niet meer bang van de nota's en straffen van de leerkrachten. Ze vertellen er thuis een mooi verhaaltje rond en mama of papa neemt direct de telefoon om te gaan klagen op school.

Als kinderen boven leerkrachten worden geloofd, wat kunnen we hier dan aan doen?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 10th May 2008, 10:26
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Volgens mij is er ook een grote kans dat dit aan de opvoeding van de kinderen ligt. Heel wat kinderen luisteren al niet meer naar hun ouders, wat zouden ze dan gaan luisteren naar hun leerkrachten?! Dit is dus ook moeilijker voor de leerkrachten. Ze weten niet meer hoe te reageren om wat te doen. Niemand heeft nog invloed op deze jongeren buiten hun vrienden zelf. Ze luisteren meer naar hun vrienden dan naar ouders en leerkrachten. Ik zeg niet dat dat in elke familie of in elk gezin zo is, maar ik ben er toch wel van overtuigd dat er zo zijn..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.