actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2007, 13:02
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
'Eén op vier verslaafd aan cannabis'

Onderstaand krantenartikel lijkt de situatie alleen nog meer te problematiseren. Ik kreeg bij het lezen de indruk dat 1/4 van onze samenleving verslaafd is aan canabis. Zitten er nog van die addertjes onder het gras?
Welk beeld (als ze dit krantenartikel niet helemaal lezen) geeft dit weer aan de anti-mensen en mensen die angst hebben voor dit gegeven?

Wat betreft de aanpak van het probleem geef ik professor Tom Decorte volledig gelijk....




www.standaard. be - maandag 14 mei 2007
Een op vier verslaafd aan cannabis

Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor een problematisch cannabisgebruik. Zeven jaar geleden was dat nog maar een op de tien.
Van onze redacteur

Van alle drugsgebruikers die zich in 2005 in professionele hulpcentra lieten behandelen voor hun verslaving, gaf een op de vier (23,9 procent) cannabis op als voornaamste probleem. In het jaar 2000 ging het nog maar om een op de tien (11,1procent). Sindsdien is dat aantal elk jaar gestegen.

De cijfers komen van de Vlaamse Vereniging van Behandelingscentra Verslaafdenzorg (VVBV), die 21 centra overkoepelt waar drugsverslaafden worden opgevangen. De VVBV is niet de enige plaats in Vlaanderen waar drugsverslaafden terecht kunnen, maar is goed voor ongeveer de helft van alle nieuwe behandelingen. 'We mogen spreken van een trend', zegt Dirk Vandevelde van de VVBV.

De grootste groep van problematische cannabisgebruikers zijn 20- tot 30-jarigen, die al op jonge leeftijd met joints begonnen zijn. 'De gebruikers die bij ons komen, geven aan dat ze niet meer normaal kunnen functioneren in hun relatie, op school of op hun werk. Ze hebben elke dag verscheidene joints nodig om zich goed te voelen. Een jointje is voor hen niet langer een pretsigaret om zich te ontspannen, maar een noodzaak.'

Vandevelde wil niet dramatiseren. Het aantal jongeren dat cannabis gebruikt, is volgens recent onderzoek niet gestegen. Verontrustend is wel dat steeds meer jonge gebruikers er problematischer lijken mee om te gaan. Een verklaring kan liggen in het hogere THC-gehalte, de werkzame stof van cannabis. Maar volgens professor Tom Decorte, directeur van het Instituut voor Sociaal Drugsonderzoek aan de UGent, ligt de oorzaak veel dieper.

'Problematisch gebruik van cannabis is een psychisch en sociaal probleem. Je moet die mensen helpen. Dat doe je niet door cannabisgebruik in de strafwet te laten staan en repressief op te treden. Dat is vragen om een oncontroleerbare situatie.'

'Bovendien hebben de politici jarenlang verwarrend gecommuniceerd. De drugswet is wel veranderd, maar het gedoogbeleid is hypocriet en zit vol ongerijmdheden. Het resultaat is dat veel jongeren denken dat cannabis ongevaarlijk is en daardoor misschien sneller in de problemen komen.'

'Politici zenden een verkeerd signaal uit door cannabisgebruik te banaliseren', waarschuwt Vandevelde nog. 'Als een Van Quickenborne zegt dat een jointje geen kwaad kan, heeft hij misschien gelijk voor de grote groep van jongeren die haar cannabisgebruik onder controle heeft. Maar het is geen verstandige uitspraak.'

Blz.10 'Cannabis is niet zo onschuldig als het lijkt'.

Yves Delepeleire
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2007, 13:43
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door sarabollen
Welk beeld (als ze dit krantenartikel niet helemaal lezen) geeft dit weer aan de anti-mensen en mensen die angst hebben voor dit gegeven?

Euhm, dat ze terecht anti zijn?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2007, 15:17
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Euhm, dat ze terecht anti zijn?


Ik bedoelde hier eigenlijk het volgende mee...

Af en toe een joint kan geen kwaad. Dat is net zo met alcohol. Het is vanaf het moment dat ge dagelijks gaat gebruiken en nodig hebben dat het een verslaving wordt. Over het al dan niet meer/minder verslavend effect tegenover roken of alcohol kan ik me niet uitspreken.

Toch denk ik zelf dat joints eerder tot softdrugs behoren. Ik merk wel dat joints in onze samenleving veel minder sociaal aanvaard zijn dan bv. alcohol. (hoewel effect van alcohol erger kan zijn). Ik geloof er niet in dat je met een anti-houding minder gebruikers gaat creëeren. Waarom iemand veroordelen vol afschuw die één maal in de maand een joint rookt en hier geen maatschappelijke overlast mee bezorgd? Zelfs afkeur van persoonlijkheid omwille van één joint gebeurt op dit ogenblik...

Bovenstaande houding vind ik zelf niet geschikt voor een goeie preventie. En dat is net wat ik noodzakelijk vind. Bij mij roept de titel van het artikel een verkeerd beeld op, een beeld dat de maatschappelijke situatie verslechtert. Voor mij houdt dit geen goede voorlichting in. Vandaar mijn reactie!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2007, 17:09
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door sarabollen
Af en toe een joint kan geen kwaad. Dat is net zo met alcohol. Het is vanaf het moment dat ge dagelijks gaat gebruiken en nodig hebben dat het een verslaving wordt. Over het al dan niet meer/minder verslavend effect tegenover roken of alcohol kan ik me niet uitspreken.

Af en toe een joint kan inderdaad minder kwaad dan regelmatig roken. Maar het probleem is dat niet iedereen het bij af en toe kan houden, getuige de uitspraak van onze professor:
Citaat:
Als een Van Quickenborne zegt dat een jointje geen kwaad kan, heeft hij misschien gelijk voor de grote groep van jongeren die haar cannabisgebruik onder controle heeft. Maar het is geen verstandige uitspraak

Volgens mij is het maar goed dat cannabis nog steeds als schadelijker dan alcohol wordt beschouwd, aangezien nu de jongeren die hun cannabisgebruik ongetwijfeld niet onder controle zouden kunnen houden er hopelijk ook niet mee beginnen, net door het taboe dat er rond hangt. Tegenover dat als het even gewoon was als alcohol of sigaretten zou het percentage van problematische gebruikers ongetwijfeld nog veel hoger zijn.
En:
Citaat:
Cannabis is niet zo onschuldig als het lijkt

Wat moeilijk te ontkennen valt als je leest dat:
Citaat:
Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor een problematisch cannabisgebruik.

Als je daar als druggebruiker al hulp voor gaat zoeken, lijkt het me al wel erg...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd May 2007, 13:41
Hannes De Laet Hannes De Laet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Broechem
Posts: 70
De verslaving van cannabis ligt voor een deel bij het aantal joints je rookt maar er wordt toch een belangrijke factor vergeten.
Namelijk de zogeheten "nederwiet". In marhiuana zit een producten genaamd TCH's. Vroeger schommelden deze waarden rond de 5 tot 8 procent. Door selectieve kweek is dit zwaar evranderd. De waarde van de "kwaliteitsproducten" van vandaag gaan deze waarden tot 30 procent. Dit is wat deze drug juist zo gevaarlijk maakt. Het efeect is door deze stijging van TCH's veel groter dan vroeger. De psychologische afhankelijkheid komt hierdoor dus veel sneller. Want zoals iedereen weet kan je in tegenstelling tot nicotine en alcohol en andere drugs niet lichamelijk verslaafd worden aan marihuana.
Bij opnames met problematische verslaving is cannabis nu na heroine de tweede belangrijkste factor geworden.
Ik denk dat er veel kan verholpen door een wetgeving in Nederland die grenswaardes instelt voor TCH waarden in marihuana.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd May 2007, 14:05
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
THC bedoel je?
Ik denk dat zelfs een wetgeving rond drugs in Nederland al zou helpen
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 27th May 2007, 18:01
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Het word allemaal een beetje opgeblazen door verschillende personen denk ik
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.