actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2013, 10:39
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Nergens in West-Europa meer jonge verkeersdoden dan in België

Nergens in West-Europa meer jonge verkeersdoden dan in België

Met dertien jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen inwoners sterven naar verhouding nergens in West-Europa meer jonge mensen in het verkeer dan in België. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring, die voor een betere opleiding pleit.
Touring kon de cijfers voor het jaar 2011 van de Europese Commissie over het aantal jonge verkeersdoden inkijken. België blijkt met 141 jonge verkeersslachtoffers (18-24 jaar) per jaar de derde laatste van alle Europese lidstaten. Dat is 16 procent van het totaal aantal verkeersslachtoffers in 2011 (875).


Zweden scoort het best, met 3 dodelijke slachtoffer per miljoen inwoners, gevolgd door Spanje, Malta en Nederland (telkens vijf slachtoffers).

Touring waarschuwt vooral voor jonge mannen achter het stuur. ‘Ze zijn slachtoffer van onervarenheid, immaturiteit en een bepaalde levensstijl. Daarmee zijn ze niet alleen voor zichzelf een gevaar, maar ook voor inzittenden en andere weggebruikers.'

Betere rijopleiding nodig

De mobiliteitsorganisatie pleit bij de gewesten die daarvoor bevoegd worden voor een betere rijopleiding, want ‘een vergelijkend onderzoek van de FIA toont aan dat ons land de minst professionele rijopleiding van heel Europa heeft'. Naast de klassieke rijopleiding moet volgens Touring ook aandacht zijn voor ‘rijopvoeding'.

‘De opleiding zou in verschillende stappen moeten gebeuren, met eerst minstens zes maanden of 5.000 kilometer opleiding en vervolgens een voorlopig rijbewijs met beperkingen inzake tijdstippen en passagiers en zero tolerance ten aanzien van alcohol en drugs.'

In de derde fase pleit Touring voor een training over het vermijden van risico's, het leren kennen van de eigen grenzen en het anticiperen op verkeerssituaties. Ook de sancties op roekeloos rijden moeten strenger.

Om de extra trainingsuren te financieren, vraagt Touring dat 50 miljoen van het geïnde boetebedrag naar de rijopleiding van jongeren zou gaan.

Bron: De Standaard, 21/04/2013, jvt

Commentaar:
Ik vind een zero tolerance een goed idee. Niet enkel voor jongeren maar voor iedereen. Het zal wel een dure kwestie worden om de opleiding verplicht en langer te maken. Dit gaat volgens mij bijdragen aan de uitsluiting van heel wat mensen. Mensen die net een tweedehands wagen kunnen betalen en ermee naar hun werk moeten zullen dan een dure opleiding moeten betalen en misschien niet meer op het werk geraken. Werk dichterbij huis is dan ook geen goede oplossing want dit is er vaak gewoon niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2013, 16:52
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Ik kon nergens in het artikel vinden of het hier gaat om jongeren die achter het stuur zitten of jongeren die bijvoorbeeld worden aangereden. Als het hier om beide gaat, vind ik niet dat jongeren die net beginnen met het autorijden "gestraft" moeten worden wanneer dit ook misschien aan volwassenen ligt. Bovendien denk ik dat veel jongeren hierdoor afgeschrikt worden om met de auto te rijden of juist andere manieren gaan zoeken om er makkelijker vanaf te komen.
Langs de andere kant vind ik dan ook wel dat er maatregelen genomen moeten worden, maar dan meer in de vorm van meer controles door de politie ofzo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.