actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th January 2015, 18:32
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
We staan aan de vooravond van een diepe melkcrisis

‘We staan aan de vooravond van een diepe melkcrisis’

Het definitieve einde van de melkquota, dat in april een realiteit wordt, riskeert de melkprijzen zodanig te doen dalen dat heel wat landbouwers er financieel hun broek aan zullen scheuren. 'Een rampscenario is zich aan het voltrekken.' Daar waarschuwt het Belgisch Europarlementslid Marc Tarabella (PS) maandag voor.
Door het einde van de quota zal vanaf 1 april de Europese markt door melk overspoeld worden en zullen de minst sterke producenten 'verdrinken' - met schadelijke gevolgen voor de Europese landbouw, de korte keten, de werkgelegenheid en de consument, zegt Tarabella in een persmededeling.
Na jarenlange transitiemaatregelen zal de zuivelsector binnenkort onbeperkte hoeveelheden melk op de markt kunnen brengen. Voor producenten uit Engeland, Ierland en Denemarken is deze liberalisering goed nieuws, maar de minder competitieve producenten, vooral in België, worden bedreigd.
'Een liter melk zou minstens 0,37 euro moeten kosten om de producent toe te laten uit de kosten te komen', legt Tarabella uit. 'Nu schommelt de prijs rond de 0,31 euro. (...) Met andere woorden: er zijn mensen die geld toesteken om te kunnen werken.'
Volgens Tarabella, die in de landbouwcommissie van het Parlement zetelt, kan een melkoverschot de prijs doen dalen tot 0,20 cent per liter, 'de prijs van 1979'. Dat betekent dat veel mensen uit de sector in het faillissement gedreven worden, zegt hij.
Het zou niet de eerste melkcrisis in Europa zijn. Maar volgens Marc Tarabella kon de prijs zich vroeger altijd herstellen na een periode van sterke schommelingen, terwijl het definitieve einde van de quota tot permanent lage prijzen zou kunnen lijden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150112_01469743
Datum: 12/01/2015 om 17:37


Mening

Dit nieuws vind ik niet leuk om te lezen. De afgelopen jaren werd er reeds enkele keren gespeculeerd over de melkprijzen. Nu wordt het definitief, vanaf april zullen de melkprijzen zodanig dalen dat de Belgische melkboeren noodgedwongen zullen stoppen met bestaan. De doorsnee consument zal in de eerste plaats denken aan zijn portemonnee, want hoe minder geld de boeren krijgen voor de melk, hoe goedkoper de melk in de winkel zal worden. Toch heb ik een andere mening. Ik vind het wel sympathiek om melk te drinken dat afkomstig is uit België. Toen ik klein was gingen wij altijd met een melkkan melk halen bij de plaatselijke melkboer. Misschien zouden we dat opnieuw moeten doen? De boer krijgt op die manier wel een eerlijke prijs voor zijn melk. Voor de consument is dit ook leuk. Ik weet nog goed dat ik het heel leuk vond om melk te gaan halen dat recht uit de koe kwam. Op die manier ben je ook zeker dat de melk vers is. Niet iedereen vindt onbewerkte melk even lekker, maar ik ben er zeker fan van. Als de boeren in problemen komen door de drastische prijsdalingen, zal ik één van de personen zijn die de melk rechtstreeks bij de boer zal halen in plaats van bij de supermarkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.