actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2017, 14:18
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Lokale politie behandelt burger in één op drie gevallen respectloos

Inspecteurs van de lokale politie behandelen de burger in één op de drie gevallen respectloos. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van een criminologe aan de UGent. 'Ik heb een inspecteur Candy Crush zien spelen tijdens een interventie.'

Inspecteurs van de lokale politie behandelen de burger in één op de drie gevallen respectloos. In één op de vijf gevallen worden de argumenten van de betrokkenen genegeerd. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van criminologe An juli Van Damme (UGent), die zes maanden lang twee lokale interventieploegen volgde. Het onderzoek is woensdag te lezen in Het Nieuwsblad.

De politie toonde volgens het onderzoek in 36 procent van de contacten geen eerbied voor de burger, al dan niet na weerspannig gedrag van de betrokkene zelf. Gaande van luid roepen, over denigrerende opmerkingen tot ronduit uitlachen. Sommige inspecteurs staken hun middelvinger op of maakten obscene gebaren. 'Niet in het gezicht van de mensen, maar ze konden het wel zien', zegt Van Damme. 'Ik heb ook een inspecteur Candy Crush zien spelen tijdens een interventie, in plaats van te luisteren naar het verhaal van de burger.'

De politie negeerde in één op de vijf gevallen de argumenten van de burger en in één op de vier liet ze zich leiden door vooroordelen, zoals de afkomst of het geslacht van de betrokkene. 'Veel mensen hebben het idee dat de politie racistisch is, maar soms werken inspecteurs dat zelf in de hand', zegt Van Damme. 'Ik heb ze wel eens luidop horen zeggen: het is weer nen bruinen, terwijl de betrokkene dat perfect kon horen.'

Het wangedrag concentreert zich volgens Van Damme bij een kleine groep inspecteurs. Ze observeerde er in totaal 44. 'Het merendeel van hen nam echt wel de tijd om naar mensen te luisteren', zegt ze.

Bron:
De knack (26/04/2017) http://www.knack.be/nieuws/belgie/l...mal-845285.html

Eigen mening:
Aan de ene kant stel ik mij vragen bij de betrouwbaarheid van het onderzoek. Er werden 44 politie-inspecteurs gevolgd in 2 politie-zones. Dit is een klein deel van het aantal inspecteurs en zones in België. Wanneer men een andere zone observeert, kan het zijn dat men een totaal ander beeld krijgt. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste politieagenten de burgers op een correcte manier helpen en wijzen op hun fouten indien nodig. Maar als dit de conclusie zou zijn van een grootschalig onderzoek denk ik dat er iets moet veranderen aan het contact tussen burger en agent. Ik ben van oordeel dat de politie veel moet kunnen verdragen. Zij worden dagelijks geconfronteerd met agressie, beledigingen en het falen van justitie. Het is niet leuk dat men vaak dezelfde jongeren moet arresteren omwille van criminele feiten en dat ze door de rechtbank een mildere straf krijgen of soms vrijuit gaan. Daardoor ben ik niet verwonderd dat de politie soms onvriendelijk en hardhandig is. Aan de andere kant mag de politie zijn frustraties niet afreageren op andere mensen en mogen ze de gekregen macht niet misbruiken. Dit is niet professioneel en niet correct. Ik hoop dat als dit wel het geval is verdere maatregelen worden genomen om het probleem aan te pakken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2017, 17:36
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Ik geef Evelien volledig gelijk in het feit dat ze zich vragen stelt bij het onderzoek. Een groep van 44 inspecteurs is op zich een grote groep maar als deze maar geconcentreerd zitten in twee politiezones is dit inderdaad niet echt een globaal beeld. Er is naar mijn mening wel een verschil tussen politiezones van een grootstedelijke context en eerder landelijke politiezones. De meer stedelijke politiezones komen meer in aanraking met multiculturaliteit en dergelijke als een politiezone die eerder landelijk gelegen is. Naar mijn mening is naar deze eventuele verschillen niet voldoende onderzoek gedaan. Ik vraag me ook af dat mensen veel agenten nu over dezelfde kam zullen scheren. Mensen die dit artikel lezen en er niet kritisch over nadenken zullen nu een wantrouwige houding ten opzichte van agenten hebben. In het artikel wordt wel in 1 zin aangehaald dat de meeste agenten wel luisteren naar de burger. De meeste mensen lezen echter alleen de koppen van de artikels of niet meer aandachtig tot het einde en zo zouden ze verkeerde conclusies durven trekken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.