actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 06:47
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Regering neemt fraude serieus: nieuw plan moet 425 miljoen opbrengen

Van Overtveldt lanceert nieuw plan tegen fiscale fraude
Met een nieuw plan ter bestrijding van fiscale fraude hoopt minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) tot 425 miljoen euro extra op te halen. Zeker in vergelijking met de beleidsnota van zijn voorgangster en partijgenote Elke Sleurs is het een ambitieus plan.

Johan Van Overtveldt schakelt een versnelling hoger in de aanpak van fiscale fraude. De minister van Financiën heeft een antifraudeplan klaar dat op kruissnelheid zo'n 425 miljoen euro moet opbrengen. Om dat voor elkaar te krijgen komt hij op de proppen met een resem maatregelen om fraude op te sporen en te bestraffen. De minister zet daarbij in op onder meer het gebruik van zoveel mogelijk overheidsdata, samenwerking met Justitie en Sociale Zaken, het screenen van nieuwe digitale bedrijven als Uber en Airbnb, en een hogere inningsgraad van verschuldigde belastingen.

Een van de opmerkelijkste nieuwe maatregelen is de invoering van de Antigoon-bepaling in de fiscale wetgeving. Die bepaling zegt dat onrechtmatig verkregen bewijs niet automatisch nietig verklaard mag worden, op voorwaarde dat het van nut is om grote fraudezaken op te lossen.

Een andere blikvanger is het beperken van de inbreng van beroepskosten. In recente rechtspraak was gebleken dat het toegelaten was om onkosten in te brengen die niet aan het beroep gelinkt zijn. Een dokter die een appartement aan de kust heeft, mocht zo de huur of afbetaling van dat appartement als beroepskosten inbrengen. Daar maakt de minister nu komaf mee.

Opmerkelijk: ook het zwijgrecht verdwijnt. Dat recht konden belastingplichtigen inroepen als ze een inspecteur over de vloer kregen. De minister wil ook bekijken of het Nederlandse model, waarbij fiscus en ondernemingen nauw overleg met elkaar plegen, ook bij ons toegepast kan worden.

Internationaal

Waar de 425 miljoen euro precies vandaan gehaald wordt, is berekend, maar wil de minister nog niet zeggen. Dat zal duidelijk worden op de commissie Financiën, waar het plan vandaag voorgesteld wordt.

De focus van het plan ligt op grote, internationale fraude. De regering sluit zich aan bij de maatregelen die op internationaal niveau (OESO en Europese Commissie) genomen worden om de grote, internationale fraude tegen te gaan. Zo zullen belastingverdragen fraudebestendiger gemaakt worden en zal er meer gekeken worden naar de prijzen die filialen van grote bedrijven elkaar aanrekenen voor het gebruik van bijvoorbeeld een logo of een licentie in een ander land. Een beproefde techniek die hen toelaat om interne kosten af te schrijven van de belastingen.

De fiscus zal door nieuwe internationale bepalingen ook veel meer informatie uit het buitenland krijgen, en zo ook meer belastingen innen.

Positieve reacties
Het plan van minister Van Overtveldt toont ambitie. Zeker in vergelijking met de beleidsnota van zijn voorgangster Elke Sleurs (N-VA), die niet bepaald uitblonk in daadkracht en duidelijkheid. Sleurs moest haar bevoegdheid in mei van dit jaar niet voor niets afstaan aan Van Overtveldt.

Ook John Crombez (sp.a) is relatief positief over het plan van Van Overtveldt. "Een aantal maatregelen ziet er veelbelovend uit, zoals de aanpassing van de Antigoon-wetgeving en de extra controles op de prijzen die filialen van bedrijven aan elkaar doorrekenen. Alleen mis ik een cel Superrijken, zoals die door de OESO gevraagd wordt. Ook het stopzetten van de afkoopwet komt niet in het plan voor. Dat is een serieuze lacune."

Fiscaal expert Michel Maus: "Dit is een ambitieus plan, waar informatie-uitwisseling tussen landen en overheidsdiensten de rode draad in is. Ik vraag me alleen af of dit realiseerbaar is zonder extra investeringen."

bron: DM, 04/12/2015.
Eigen mening: Ik vind het positief dat minister Van Overtveldt met een nieuw voorstel komt. Ik vind het ook zeker en vast goed dat nieuwe bedrijven gescreend zullen worden. Vroeger was het vaak zo dat bedrijven makkelijk konden frauderen zonder dat iemand het merkte of zonder dat ze aansprakelijk werden gesteld. Fraude is in mijn ogen een even groot misdaad als een andere misdaad, ze moet dan ook vermeden en bestraft worden. Ik vind het eigenlijk schandalig dat ze nu pas de inbreng van beroepskosten willen tegen houden. De mensen linken zo zaken die ze normaal moeten ingeven in de belastingen aan hun werk. Dit is onacceptabel wanneer werklozen of mensen met een minder hoog inkomen dit niet kunnen doen. De minister zegt dat het plan 425 miljoen euro moet opbrengen. Ik denk dat het bedrag verkleint doordat ze misschien zullen samenwerken met internationale partijen of andere investeringen zullen doen.

Laatst aangepast door Aurélie.J*cobs : 4th December 2015 om 07:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.