actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2008, 14:30
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
stakingen

10 Carrefour-hypermarkten vandaag gesloten

Tien hypermarkten, ongeveer 25 procent van het totaal van de distributiegroep Carrefour, zouden vandaag gesloten blijven. Het personeel protesteert hiermee tegen de recente opening van een hypermarkt in Brugge, waar de werknemers in een ander paritair comité zitten - met een veel lager loon en slechtere arbeidsvoorwaarden, aldus de vakbonden.

Kuurne, Moeskroen, Waregem, Ninove, Sint-Agatha-Berchem
De betrokken winkels die vandaag de deuren dicht zouden houden, zijn de hypermarkten van Sint-Agatha-Berchem, Froyennes (Doornik), Haine-Saint-Pierre (La Louvière), Houdeng, Kuurne, Moeskroen, Ninove, Oostakker, Sint Eloois Vijver (Waregem) en Zinnik.

"Na de weigering van het compromisvoorstel van de sociaal bemiddelaar dinsdag, lijkt de directie van Carrefour de trappers kwijt te zijn. Zij probeert met ongeoorloofde middelen de actie te breken van de werknemers, die vrezen hetzelfde lot te zullen ondergaan als hun collega's van de hypermarkt in Brugge", aldus het BBTK-LBC-vakbondsfront.

"Onaanvaardbare bedreigingen"
Volgens de vakbonden zouden sommige werknemers die aan de vakbondsacties wilden deelnemen, geconfronteerd zijn geweest met "onaanvaardbare bedreigingen" van de kant van de winkeldirecteur. Bovendien mobiliseert Carrefour kaderleden om de werknemers die aan de actiedagen deelnemen, te vervangen, aldus de bonden.

De directie van Carrefour liet intussen in een communiqué weten de actie van vandaag te betreuren. "Enkel een constructieve dialoog kan tot een oplossing leiden", aldus de directie, die eraan toevoegt alles in het werk te zullen stellen om de betrokken winkels vandaag te openen. (belga/mvdb)

bron: www.demorgen.be

Dit was het bericht dat ik vanmorgen op het radiojournaal hoorde. Ondertussen zag ik net op het middagjournaal van één dat de warenhuizen in kwestie bijna allemaal geopend zijn. Carrefour heeft daarvoor deurwaarders ingezet die de stakingen hebben afgebroken. In Ninove zijn daarbij zo’n 30 stakers opgepakt. Via gerechtelijke weg wordt hen nu verboden om de komende maand acties te voeren in Ninove, maar ook niet in het hele arrondissement. Daarmee leeft momenteel de thematiek van het stakingsrecht meer onder de stakers dan het oorspronkelijke thema, namelijk de slechtere arbeidsvoorwaarden in de nieuwe winkel en Brugge.
Ook in Ikea staakt men vandaag omdat zo zeggen de stakers de directie totaal geen rekening houdt met hen. Dat houdt in dat ze heel veel weekend werk moeten doen, heel variabele uren hebben, geen voltijdse contracten meer krijgen … De vestigingen van Ikea blijven vandaag echter dicht omdat de directie nog geen gerechtelijke stappen wil ondernemen.
Bij al deze stakingen stel ik mij toch vragen. Ik ben natuurlijk niet in de goede positie om daarover te oordelen. Want je kent eigenlijk van geen van beide kanten het fijne van de zaak. Maar toch vraag ik me af of zo veel stakingen echt nodig zijn. Zo vond ik het ook nogal ongepast dat een tijdje geleden onder andere de spoorwegen en de lijn toch staakten, ondanks de uitdrukkelijke vraag van de overheid, om in het teken van de financiële crisis, deze staking toch op zijn minst even uit te stellen. Ik vraag me af of deze stakers wel eens verder kijken dan hun persoonlijke situatie. Eigenlijk is het momenteel overal wel een beetje crisis. Iedereen zal dus een beetje moeten inboeten.
Natuurlijk is een goede communicatie en overleg tussen de verschillende partijen heel belangrijk. En misschien loopt het daar wel mis op dit moment?
Bovendien zal ik zeker niet ontkennen dat er misschien wel situaties zijn die echt onaanvaardbaar zijn. Zo kan het inderdaad niet dat topmanagers hun toplonen behouden, terwijl er bespaard wordt op de lonen van het personeel. Maar zijn er dan geen andere oplossingen dan onmiddellijk naar het staken te grijpen? Want zoals bijvoorbeeld onlangs bij de staking van de spoorwegen, breng je heel veel mensen in de problemen die echt niets kunnen doen aan de huidige situatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.