actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2010, 13:20
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Toestel zegt terminale patiënt hoe lang hij of zij nog leeft

Toestel zegt terminale patiënt hoe lang hij of zij nog leeft

Wetenschappers hebben een systeem ontwikkeld dat terminale kankerpatiënten vertelt hoe lang ze nog te leven hebben. De onderzoekers bestudeerden daarvoor 1.000 terminale patiënten.

Het computermodel houdt rekening met factoren zoals ademhaling, polsslag, gewichtverlies en aantal bloedcellen, en de ontwerpers hopen het beschikbaar te maken in een klein draagbaar toestel.

Plannen
De technologie laat gebruikers toe de laatste fases van hun leven te plannen, en tijd vrij te maken voor zaken als reizen, het maken van een testament en het nemen van afscheid van geliefden. Artsen hebben het immers soms moeilijk om patiënten te vertellen hoe lang ze nog te leven hebben, meldt de Daily Mail. Bij sommige mensen vordert de kanker namelijk sneller dan bij andere. "Artsen komen wel voor de dag met een soort van schatting, maar dat is enkel gebaseerd op ervaringen met eerdere gevallen," zegt professor Chris Todd van de Universiteit van Manchester. "Dat is niet verschrikkelijk accuraat."

Verzorging
De techniek werd ontwikkeld door onderzoekers van het Londense St George Hospital en de universiteit van Manchester. Ze hopen dat het systeem zal worden gebruikt door artsen en verplegers in consultatieruimtes en bij patiënten thuis. "De techniek zou patiënten ook helpen te beslissen wanneer en of ze naar het ziekenhuis moeten, of thuis verzorging nodig hebben. We zeggen niet dat ze allemaal moeten weten hoeveel tijd ze nog hebben, maar het kan heel handig zijn indien ze het laatste deel van hun leven willen plannen. Indien we accurater kunnen zijn, kan dat mensen zeker helpen knopen door te hakken."

Thuis sterven
De methode kan ook meer mensen toelaten thuis te sterven, omdat ze tijdig thuisverzorging kunnen regelen. In Groot-Brittannië overlijdt slechts een of vijf patiënten thuis, hoewel bijna twee derde dat wel wil. Gesprekken over palliatieve zorg worden vaak uitgesteld tot het te laat is, zegt Mike Hobday van Macmillan Cancer Support. (sam)

Bron: www.hln.be

Eigen mening: Tijdens het lezen van dit artikel kreeg ik verschillende tegenstrijdige gevoelens. Het zou fantastisch zijn als je precies kan vertellen wanneer de dag is aangebroken om te gaan, maar wat als je ernaast zit? Wat zouden de gevolgen zijn voor de patiënt zelf en zijn familie? Het onderzoek is momenteel gebaseerd op 1.000 terminale patiënten, maar is dit niet wat weinig? Kanker is en blijft een wispelturige ziekte, niet? Het feit dat de laatste wens van de patiënten vaker in vervulling zal komen, de mensen beter kunnen beslissen wanneer het tijd is om naar het ziekenhuis te gaan, … klinkt heel mooi in de oren, maar ik zou toch nog afwachten en zien of dit allemaal zo mooi is in de werkelijkheid.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2010, 17:13
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik deel de mening van Jolien. Wat als het toestel inderdaad niet de juiste tijd aantoont? Dan heeft dit dramatische gevolgen voor de patiënt zelf, maar ook voor de familie. Stel dat het toestel zegt dat de patiënt nog 6 maanden te leven heeft, maar plots sterft op 4 of 5 maanden. Dit gaat erg veel negatieve reacties uitlokken tegenover het toestel, maar het is ook zeer teleurstellend voor de familie. Ze hadden nog zoveel tijd 'uitgestippeld' samen met de patiënt maar die tijd is ineens verlopen. Ik heb mijn twijfels over de werkzaamheid van het toestel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2010, 18:31
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Er zullen zowel voor- als nadelen verbonden zijn aan het toestel. Dat toestel zal echter nooit in staat zijn om de exacte sterfdag van een patiënt te bepalen.
Zoals Jolien hieronder al vermeldde, is een testgroep van 1.000 patiënten te weinig. Er zijn veel verschillende soorten kanker en het lichaam van elke persoon reageert anders. Zekerheid over de precisie van het toestel zullen ze nooit krijgen.
Het gebruik van het toestel kan ook tegenstrijdige gevoelens teweeg brengen. Wanneer de patiënten de "exacte" datum te weten komen, zullen er aan de ene kant patiënten zijn die nog ten volle zullen genieten van hun leven. Aan de andere kant zullen er zijn die misschien niet meer kunnen genieten van hun leven. Ze zullen zitten wachten tot ze hun laatste adem uitblazen.
Ik kan het natuurlijk wel begrijpen dat kankerpatiënten hun sterfdatum willen weten, maar als ik de keuze zou hebben, zou ik kiezen voor de onwetendheid.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2010, 18:52
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Brengt het voor ons land iets bij? Gaat onze maatschappij er door veranderen?
Geeft het een meerwaarde om zo'n toestel te bezitten dat zegt hoelang je nog te leven hebt?

Naar mijn mening niet. Onze maatschappij gaat er niet beter van draaien als we dit toestel op de markt brengen.
Het onderwerp is zeker maatschappelijk relevant, het gaat tenslotte over het welzijn van de mensen. Maar dat welzijn kan je niet sturen, je kan het niet zelf bepalen. Het is door de natuur bepaald en een toestel kan je niet exact vertellen op welke dag je gaat sterven, of je nu doodziek bent of niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.