actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2018, 20:59
Joren.s*eurs Joren.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 64
Honderden deelnemers voor ‘Mars voor het leven’ in Brussel: “Wij zijn tegen schrappen

Honderden deelnemers voor ‘Mars voor het leven’ in Brussel: “Wij zijn tegen schrappen van abortus uit de strafwet”

Zowat 800 deelnemers, volgens een schatting van de Brusselse politie bij de start, hebben zondag tussen 15 en 17 uur deelgenomen aan de 9e editie van de ‘Mars voor het leven’ in Brussel. 25 personen zijn opgepakt toen ze deelnamen aan een actie tegen de mars.


De mars vertrok aan de Kunstberg en eindigde aan het justitiepaleis. De deelnemers - volgens de organisatoren zelfs eerder 2.000 - legden witte rozen neer aan de voet van het justitiepaleis. Tegen de achtergrond van het huidige debat werd het verzet tegen abortus het centrale thema van deze editie.

“Wij zijn tegen schrappen van abortus uit de strafwet”, aldus Constance du Bus, woordvoerster van de manifestatie. “De wetgever was zich destijds bewust dat het een zaak van leven of dood van een menselijk leven is. Om die reden werd abortus in de strafwet behouden. De urgentie laat niet toe deze daad te banaliseren, maar in tegendeel om het aantal abortussen in België te verminderen. Dat aantal stopt niet met groeien”.

Betere begeleiding
De toon bij de deelnemende manifestanten was soms meer gematigd. “Ik zou willen dat vrouwen die ongewenst zwanger zijn een betere begeleiding en betere informatie wordt voorgesteld over een toekomst met of zonder kind, en ook betere materiële oplossingen en psychologische begeleiding om te helpen bij het onthalen van het kind”, aldus Philippine, een deelneemster van 34 jaar. Een vader hield voor dat “mensen meer verantwoordelijk moeten zijn voor de keuzes die ze maken. Een geschiedenis van één avond kan het leven veranderen.”

Arrestaties
Zowat 25 personen zijn opgepakt toen ze deelnamen aan een actie om te protesteren tegen de ‘Mars voor het leven’. Dat is vernomen van Ilse Van de Keere, woordvoerder van de politie Brussel-Elsene. Een dertigtal tegenbetogers ging aan het begin van de manifestatie liggen voor de optocht. De tegenstanders mobiliseerden namens het collectief “Haricot rouge” (Rode Boon) dat vraagt abortus uit het strafrecht te schrappen.

Bron: Het Laatste Nieuws, 22/04/2018, 20:49
Link: https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...afwet~a56ee955/

Eigen mening: Abortus is een zeer omstreden onderwerp, waarbij zowel voorstanders als tegenstanders een hele waslijst vol redenen kunnen opnoemen waarom hun visie nu net de juiste is.
Naar mijn mening, zou abortus een basisrecht moeten zijn. Allereerst wil ik wel benadrukken dat proces wel niet vanzelfsprekend mag worden en dat de moeder steeds een grondige psychologische begeleiding/tests nodig heeft. Doch, geloof ik steevast in het recht van de vrouw om te beslissen of zij een leven wil baren of niet. Twee verklaringen springen mij direct in het hoofd, die volgens mij een perfecte reden zijn om geen kind te baren: 1 Het kind is verwekt bij een verkrachting en 2 de ouders zijn niet in staat om het kind een goede toekomst te bieden. Bij deze laatste denk ik dan aan drugsverslaafden bijvoorbeeld.. Zoals ik al zei: het is een omstreden onderwerp en zo zal het ook nog lang blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.