actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2011, 06:26
Noortje.Feyen Noortje.Feyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Dessel
Posts: 23
3.650 camera's in NMBS-stations

BRUSSEL - Nergens in België hangen meer bewakingscamera's dan in onze treinstations: 3.650. Voor het oplossen van misdrijven vragen politie en gerecht steeds vaker bewakingsbeelden op.



Van onze redacteur

Bij melding van een misdrijf in het station kunnen politie en gerecht de beelden van de bewakingscamera's opvragen bij de NMBS. Vorig jaar kreeg de NMBS 2.311 verzoeken, in 2008 waren dat er nog maar 829.

'Niet alleen het aantal vragen stijgt, maar ook de efficiëntie van de beelden', zegt Leen Uyterhoeven, woordvoerster van de NMBS. 'In bijna drie op de vier gevallen waren de beelden “zeer bruikbaar voor het dossier,, melden politie en justitie ons.'

Zestien jaar geleden hing de NMBS de allereerste bewakingscamera in Brussel-Zuid. Vandaag is de operatie bijna afgerond. In 91 van de 550 Belgische stations hangen samen 3.650 camera's. Ze sturen allemaal rechtstreeks hun beelden door naar het Security Operations Center in Brussel. De klok rond houdt een achtkoppige ploeg die beelden in het oog.

'Het is een grote inspanning, maar ze doet wel het aantal misdrijven dalen', zegt Uyterhoeven. 'Een mooi voorbeeld daarvan is het station van Braine-l'Alleud, dat geplaagd werd door diefstal, agressie en overlast door hangjongeren. Sinds daar camera's hangen, is het aantal meldingen gedaald. Vooral de melding dat er camera's in het station hangen, werkt ontradend.'

Fietsdiefstallen voorkomen

Ook de interactie tussen de controlekamer en de veiligheidsdiensten op het terrein helpt de criminaliteit in te dijken. Leen Uyterhoeven denkt dan aan het station van Kortrijk. 'Daar hielden we speciaal de fietsdieven in het oog. Zodra de mensen in de controlekamer op hun schermen iemand zagen van wie ze vermoedden dat hij een fiets zou stelen, verwittigden ze onze eigen veiligheidsdienst Securail of de lokale politie. In de meerderheid van de gevallen konden zij de diefstallen voorkomen.'

Omgekeerd reageert de controlekamer ook op meldingen van NMBS-personeel of van passagiers, die bijvoorbeeld vermoeden dat een zakkenroller rondhangt in het station. 'Onze passagiers hoeven niet bang te zijn dat de camerabeelden in verkeerde handen vallen of op het internet komen', zegt Leen Uyterhoeven. 'Slechts een zeer beperkt aantal medewerkers mag de beelden bekijken.'


http://www.destandaard.be/artikel/d...ikelid=IB3I1IJD

Mening:
Ik vind het persoonlijk zeer goed dat er meer camera's in de stations gehangen worden. Ik denk dat de criminaliteit hiermee zal dalen. Allereerst zullen de poteniële daders twee keer nadenken voor ze iets zullen doen omdat het gefilmd zal worden. De misdrijven die gepleegd worden zullen ook sneller opgelost kunnen worden doordat de politie nu meer bewijs heeft. Volgens mij zal deze invoering zeer effectief zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2011, 08:46
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ik heb eerder een dubbel gevoel bij al de camera's in stations. Langst de ene kant geloof ik dat de criminaliteit door dit initiatief afgeremd wordt. Ook kan de politie vaker visueel bewijsmateriaal voorleggen, waardoor criminelen misschien sneller vervolgd zullen worden. Langst de andere kant wordt het 'Big Brother is watching you' gevoel alweer groter door zulke aantallen camera's te plaatsen.
Ook wil ik nog even teruggrijpen naar een uitspraak van enkele weken geleden. Toen sprak een rechter een jonge uit het Brusselse vrij. Nadat hij, samen met een groepje vrienden, een jongeman vanaf de eerste verdieping op de sporen van de Brusselse metro gooide, was zijn gezicht vrij duidelijk op bewakingscamera's te zien. Toch oordeelde de rechter dat de beelden niet duidelijk genoeg waren. Dan vraag ik mezelf af, waarom zijn zulke dure installaties nodig als er toch niets mee gedaan wordt?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2011, 14:16
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Het plaatsen van bewakingscamera’s heeft eigenlijk maar 1 nut: het veiligheidsgevoel van de burgers verhogen. Spijtig genoeg is dat eerder een vals gevoel van veiligheid want de criminaliteit daalt niet, ze verschuift enkel naar plaatsen waar géén camera’s hangen, en dan nog.

In de Brusselse metro bijvoorbeeld, waar het stikt van de camerabewaking, volstaat een simpele muts of sjaal rond het gezicht om het feit toch te plegen.

Camera’s werken enkel reactief en niet proactief. Dat wil dus zeggen dat de plaatsing van die camera’s enkel “waardevol” zijn wanneer het feit al gepleegd is. Hoe zit het met het principe “beter voorkomen dan genezen?”

Handelen volgens dat principe vraagt natuurlijk veel inzet, inzicht en investeringen. Kortom, een beleid waar weinig politieke wil voor is.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2011, 14:24
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik heb het gevoel van baat het niet, dan schaadt het niet. De camera's zullen misschien niets doen aan het criminaliteitscijfer, maar er zullen misschien wel meer criminelen gepakt worden. Als dat niet het geval is, wat is het nadeel hiervan? Het "Big Brother" gevoel vind ik niet echt een uitleg, stations zijn publieke plaatsen waar iedereen je toch al kan zien. Wat maakt het dan uit of er camera's staan? Het enige nadeel is misschien de kostprijs ervan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.