actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2014, 10:42
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Stadswacht wordt politieagent, maar dan zonder volledige opleiding

De regering wil de gemeenschapswachten agent laten worden zonder een volledige opleiding te volgen. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws woensdag. De politievakbonden maken het voorstel met de grond gelijk.

De regering wil 'de paarse jassen', wier taak bestaat uit niet-politionele, publieke veiligheidsfuncties, laten doorgroeien tot de politie om onder meer alcohol- en snelheidscontroles uit te laten voeren. Ze moeten daarvoor geen volledige politieopleiding doorlopen: volgens een koninklijk en een ministerieel besluit wil de regering de gemeenschapswachten vrijstellen voor een hele reeks proeven, stages en vakken uit de politieopleiding.

'Vriendjespolitiek', zegt Jan Adam van ACV-politie. 'Dit heeft niets te maken met het verbeteren van de werking van de politie', zegt hij. 'Als de regering toch gelooft dat de gemeenschapswachten bekwaam zijn, laat ze dat dan bewijzen tijdens de politieopleiding.'

'We hebben de indruk dat ze de gemeenschapswachten willen dumpen bij de politie wegens problemen met statuut en subsidies', zegt Vincent Houssin (VSOA).

'Op die manier gaat een uitbreiding van het aantal agenten enkel ten koste van de kwaliteit die de bevolking mag verwachten van een politieoptreden', voegt Gert Cockx (NSPV) toe.

Het kabinet-Milquet begrijpt de commotie niet. 'Een voorwaarde voor de doorstroming naar de politie is dat de gemeenschapswacht drie jaar ervaring heeft. Hun ervaring compenseert sommige vakken en proeven', zegt woordvoerster Ingrid Van Daele.

De politievakbonden struikelen verder over het feit dat de rekruteringsdienst van de politie in het voorstel vervangen wordt door de voordracht van de burgemeester en de korpschef.

Commentaar:
Persoonlijk ben ik geen voorstander van het idee. Als politieman/-vrouw kom je vaak in zeer uitzonderlijke/ mogelijk gevaarlijke situaties terecht. Het is in mijn ogen niet verantwoord om mensen zonder specifieke opleiding hiervoor in te schakelen. Op de politieschool leer je om gepast te reageren op bepaalde situaties. Deze reacties gaan soms in tegen onze natuurlijke reactie. Het is belangrijk dat je hierin 'getraind' wordt. De stadswachters mogen van mij best bij de politie komen, ik vind alleen dat ook zei de psychologische testen e.d. moeten doorstaan.
Bron:
De Standaard, 5 maart 2014, (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140305_01010169)

Laatst aangepast door j*rie.willems : 5th March 2014 om 10:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th March 2014, 11:16
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Ik ben het eens met de mening van J*rie Willems. Als je bij de politie wilt werken moet je naar de politieschool zijn geweest. Deze opleiding is er niet voor niets. De stadswacht heeft nog steeds een andere functie dan de politie. Iemand die een goede stadswacht is, is misschien niet een goed politieagent. Bovendien draagt een stadswachter geen wapen en een politieagent wel. Als je bij de politie werkt heb je andere taken en moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Niet iedereen kan politieagent worden. Ik vind dus dat de stadswachters de proeven en testen van politie moeten afleggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.