actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2018, 15:18
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
China blokkeert Peppa Pig

Chinese fans van Peppa Pig hadden het afgelopen weekend al gemerkt: op Douyin, een soort Chinese YouTube, was het varken plots amper nog te vinden. De BBC-tekenfilm staat op de zwarte lijst.

Naaktbeelden, travestieten, beelden van wapens, speeches van sektes,... Het staat allemaal op de lijst met te bannen content van Douyin, een populair online videoplatform in China. En volgens verschillende Chinese kranten, waaronder de Engelstalige Global Times, die de zwarte lijst kon inkijken, staat nu ook de BBC-tekenfilm Peppa Pig op de lijst.

Het Britse roze biggetje veroverde sinds begin jaren 2000 de Chinese markt en is er – net als hier – heel populair bij peuters en kleuters. Volgens BBC werd Peppa Pig al 34 miljard keer bekeken op verschillende websites. Er zijn meer dan 100 vertaalde afleveringen uitgezonden op de Chinese televisie.

Voorheen vond je dan ook zeker 30.000 clips onder de hashtag Peppa Pig op het platform Douyin. Maar nu is er geen spoor meer van #PeppaPig. De verklaring voor de opkuisoperatie is volgensGlobal Times te zoeken in de shehuiren-subcultuur. Peppa Pig is sinds eind 2017 via het internet een culticoon van jongeren geworden. Er zijn tattoostickers van het roze varken, het wordt gebruikt in memes en duikt zelfs op in ‘seksueel suggestieve settings’.

En ook de volwassenen zijn als een blok gevallen voor Peppa. In webshops worden honderden yuan betaald voor ‘Peppa Pig’-prullaria. Bekende acteurs en actrices posten foto’s met hun knuffels,...

De Chinese overheid ziet die Peppa Pig-hype als een bedreiging voor de positieve moraal in de maatschappij. Er is al een tegenoffensief georganiseerd met Chinese tekenfilmvarkens. Nu lijkt daar dus een online blokkade bijgekomen.

Bron: De standaard. 1 Mei 2018.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180501_03491196

Mening:
Ik kan er nog steeds niet inkomen dat één of een paar personen kunnen/mogen bepalen wat de rest van hun bevolking wel of niet te zien krijgt en dus wel of niet mogen doen. Ik denk dat dit zeer veel invloed op de zelfstandigheid van die mensen zal hebben. Ze krijgen niet eens de kans om zelf een mening over een bepaald onderwerp te vormen want dit wordt voor hun bepaald bv. travestieten zijn slecht, in alle gevallen… .

Bij Peppa Pig vind ik het al helemaal overdreven. Als iemand een tattosticker wilt gebruiken om eventueel zijn jeugd te eren, zie ik het probleem niet. Ik begrijp ook niet hoe een acteur die een foto post met zijn Peppa Pig knuffel invloed kan hebben op de positieve moraal van de maatschappij?

Ik weet te weinig om volledig te oordelen over de ‘seksueel suggestieve setting’ maar volgens mij klinkt dit niet zo erg. Hoeveel seksueel getinte grapjes/memes over jeugdseries worden er bij ons gemaakt? En nog belangrijker: welk effect zou dit hebben? Ik begrijp nog steeds de link met een invloed op de positieve maatschappelijke moraal niet. Ik vorm liefst zelf mijn mening of ik zoiets als grappig beschouw of niet. Stel dat ik hier een afstotende mening over heb is dat nog steeds één enkele mening en zou ik zelfs mijn eventuele kinderen niet verbieden om hiernaar te kijken, laat staan een hele bevolking.
Ik begrijp wel dat kinderen tegenwoordig door het opkomende social media- en internetgebruik geneigd zijn om hier sneller mee in contact te komen maar een eerste vraag die ik mij hierbij stel, begrijpen ze het wel?

Laatst aangepast door laura.d*ies : 1st May 2018 om 15:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.