actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2018, 16:43
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
'De Block talmt met neutrale sigarettenpakjes'

Haalt minister van Volksgezondheid Maggie De Block haar deadline om tegen 2019 neutrale sigarettenpakjes te verplichten? Gezondheidsexperts zijn sceptisch.

Houdt ze woord? Zal Maggie De Block (Open VLD), de minister van Volksgezondheid, erin slagen om tegen 2019 de tabaksgiganten te verplichten neutrale sigarettenpakjes op de markt te brengen? Negen belangengroepen, onder meer de Gezinsbond, Stichting tegen Kanker en de Belgische Cardiologische Liga, uiten in een open brief in deze krant hun scepsis.
Hoewel de minister in 2016 aankondigde werk te maken van een antitabaksplan, met de neutrale sigarettenpakjes als een van de maatregelen, zien de ondertekenaars weinig initiatief in die richting. ‘Van een aantal andere maatregelen uit uw antirookplan horen we sinds april 2016 niet veel meer’, aldus de tekst. ‘Zo blijft het stil over pakjes zonder promotionele elementen zoals logo’s of merkkleuren.’
De ondertekenaars (zowel Nederlandstalige als Franstalige organisaties) vrezen daardoor vertraging. ‘Als De Block tegen juni geen beslissing neemt in dit dossier, zullen er in 2019 geen neutrale pakjes zijn. Want de weg van beslissing naar publicatie in het Staatsblad tot invoering, is lang. Zeker omdat de tabaksproducenten een hele tijd voor de invoeringsdatum informatie moeten krijgen, zodat ze hun productieprocessen kunnen aanpassen.’

‘Ermee bezig’
In een reactie laat De Block weten ermee bezig te zijn. ‘De studie hieromtrent is afgerond, maar moet nog besproken worden in de regering.’
Coalitiepartner CD&V vindt dat De Block wat meer snelheid mag maken. In de woorden van Kamerlid Els Van Hoof: ‘Vooruit met de geit, anders raakt het niet eens in deze legislatuur beslist. Dit alles juridisch verankeren, zal immers ook aardig wat tijd in beslag nemen. En uiteraard moet ook in een overgangsperiode voorzien worden voor de verkopers die nog met stocks zitten.’

Bron: De Standaard. 28 april 2018
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180427_03487466

Stichting tegen kanker. 29 maart 2018
https://www.kanker.be/kankerprevent...kt-roken-minder

Mening:

Laatst aangepast door laura.d*ies : 28th April 2018 om 17:54.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2018, 19:06
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
Ik had nog geen weet over dit voorstel en heb misschien daardoor niet genoeg info uit dit artikel kunnen halen waardoor ik een tweede bron heb moeten raadplegen.

Ik denk niet dat iedereen op basis van de lay-out van een sigarettenpakje is beginnen roken maar ik geloof wel dat alles wat een beetje kan helpen, nodig is.
Ik denk dat deze regel vooral werkzaam zal zijn voor beginnende rokers en jongeren maar het geen of weinig effect zal hebben op mensen die al langer roken.

Een vraag die ik me bij dit voorstel stel, is hoe neutraal deze sigarettenpakjes dan wel niet zullen zijn? Is er nog altijd creatieve mogelijkheid in het lettertype van het merk bijvoorbeeld?

Reclame van sigaretten vind ik niet goed. Ik begrijp niet zo goed waarom ze dit op tv afschaffen maar er wel veel posters in bijvoorbeeld krantenwinkels hangen? Ook staan sigaretten in krant- en nachtwinkels vaak op een vrij indrukwekkende en aantrekkelijke toonbank…

Dit artikel laat me nadenken over de ethiek van fabrikanten en hun werknemers. Zou je zelf geld willen verdienen ten kosten van iemand anders zijn gezondheid? Ik begrijp dat rokers zelf kiezen om te roken maar ik zou zelf geen gelijkaardige job kunnen uitoefenen. Ik zou geen job kunnen doen waarbij de enige reden geld zou zijn, ik heb namelijk nog meer redenen nodig zoals maatschappelijke bijdrage, goedheidsgraad, … . Ik ken mensen die wel alleen voldoening halen uit geld. Maar hoever gaat dit? Je kan een vrij saaie job beoefenen gewoon voor het geld maar als hier bovenop nog eens de gezondheid van andere mensen meespeelt, bezie ik dat als 2 categorieën.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.