actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2017, 16:58
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
Schilderij onder vuur door #metoo

Het Metropolitan Museum in New York weigert een schilderij met een jong meisje weg te halen ondanks een petitie met duizenden handtekeningen. ‘Het romantiseert de seksualisering van een kind’, klinkt het.

De Pools-Franse kunstenaar Balthus (1908 - 2001) staat bekend om zijn erotisch geladen beelden van jonge meisjes. Zijn schilderij ‘Thérèse Dreaming’ uit 1938 toont een meisje dat achterover leunt op een stoel waarbij haar slip zichtbaar is. Zijn model was een meisje van dertien jaar.

Heel ongepast, volgens sommigen. Een onlinepetitie verzamelde duizenden handtekeningen om in de context van het huidige klimaat rond grensoverschrijdend gedrag het schilderij weg te halen.

‘Gezien het huidige klimaat rond seksuele aanranding en beschuldigingen romantiseert het museum zo voyeurisme en de objectivering van kinderen’, klinkt het.

De initiatiefneemster, Mia Merrill, noemt het werk van Balthus openlijk pedofiel. In een update zegt ze dat ze niet vraagt om het schilderij te censureren of te vernietigen. Meer context zou haar ook tevredenstellen. Zoals een bijkomende tekst: ‘Sommige kijkers vinden dit werk aanstootgevend, gezien Balthus’ zijn artistieke genegenheid voor jonge meisjes.’

Het museum gaat het schilderij zeker niet weghalen. Een woordvoerder zegt dat kunst tot een debat kan leiden en het publiek doet nadenken over het verleden en het heden. En zodoende de evolutie van de bestaande cultuur aanmoedigt.

Bron: De Standaard, 6 december 2017.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171206_03228336

Mening:
Ik wil met mijn mening allesbehalve iemand beledigen maar ik vind deze petitie veruit correct. Ten eerste roept dit schilderij bij mij totaal geen seksuele intimidatie op. Ten tweede vind ik dat in kunst alles mag. Sinds kinds af aan leren we dat de enige plek waar bloot bespreekbaar wordt in kunst is en dat is toch juist de kunst van kunst?
Kunst geeft de mogelijkheid om de aller-diepste gevoelens te tonen.
Stel nu dat er meer seksuele intimidatie werd getoond in een schilderij is het dan slecht om iets slechts te tonen? Dan vind ik dat alle oorlogsschilderijen ook zouden moeten verdwijnen en rode neuzen dag stil moet worden gehouden. Doordat een onbespreekbaar thema in een schilderij zo’n diepe gevoelens opwekt wordt er volgens mij juist aandacht besteed aan de problematiek hiervan.
Volgens de gedachtegang van de initiatiefneemster zouden er wel héél veel beelden, schilderijen, muziek en films verboden moeten worden. Dit is toch veel te opgeblazen?
Een seksscène in een film mag dan zeker niet, maar gaat de waarde, diepte en het gevoel van de film dan niet verloren?
In het artikel wordt vermeld dat dit schilderij de seksualisering van het kind romantiseert maar dat vind ik geen goed argument want moet seksualisering dan altijd als iets slechts worden bestempeld, moeten we ons schamen dat elke puber op die leeftijd rijp wordt?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.