actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2009, 14:19
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
Belgische bedrijfsleiders zijn geen superverdieners

Enkel een select groepje topmanagers ziet zijn bankrekening jaarlijks met ruim 1 miljoen aan salaris en bonus aantikken. Zo’n verloning is zelfs niet weggelegd voor alle CEO’s van de grootste twintig beursgenoteerde Belgische bedrijven.

Buiten de Bel20 slagen enkel uitzonderingen erin een verloning af te dwingen die in de buurt komt van de Bel20’ers, met name toplui van grote Belgische vestigingen van buitenlandse bedrijven.

Dat blijkt uit een analyse van de echt uitbetaalde salarissen door Hudson. Het hr-advieskantoor onderzocht de loonzakjes van 190 toplui in ons land. Verrassend genoeg merkt het daarbij op dat CEO’s en directieleden die uit de eigenaarsfamilie van familiebedrijven komen iets beter vergoed worden dan de markt. Uit de reacties van CEO’s blijkt wel dat min of meer marktconform betalen steeds meer de norm wordt.

Uitzondering

Het basissalaris is natuurlijk niet alles. Daar kan nog een mooie bonus bovenop komen. Ook daar valt op dat bonuspercentages waarmee haast een extra jaarsalaris wordt binnengehaald de uitzondering zijn.

De perceptie dat een bonus in de praktijk al zo goed als verworven is, strookt niet met de realiteit. In de banksector was het al voelbaar bij de uitbetaling van de bonussen over 2008, die lagen 30 procent lager. Andere sectoren voelden de crisis pas later, maar dat de bonussen in januari 2010 lager zullen uitvallen, lijkt onvermijdelijk.

De hardste onderhandelingen gaan niet over het basissalaris of de bonus, maar over de bijdragen die de onderneming stort voor het pensioenplan van de CEO. Jaarlijks nog eens 10 procent van het jaarsalaris, basis plus bonus, is courant als pensioenbijdrage.

Bron: De Tijd 05/12/2009


Eigen mening
Na dit artikel te lezen stel ik mij de vraag: wanneer ben je eigenlijk een topverdiener? Het artikel zegt dat er een select groepje is die 1 miljoen (€!!) verdiend op een jaar. Dit wel internationaal. In ons land is er geen enkel bedrijf dat zoveel geld geeft aan de CEO, dat is op zich al goed. Maar neem nu Marc Coucke (ceo Omega Pharma). Deze man verdiende 1 jaar geleden zo'n € 330000 op een jaar. Dus dan is hij eigenlijk geen 'topverdiener'? Volgens mij ben je dan nog wel altijd een serieuze topverdiener. Vorig jaar hebben we in de klas een discussie gehad over of het terecht was dat ceo's zoveel krijgen uitbetaald. Ik vind persoonlijk dat de lonen van de zogenaamde topverdieners iets (veel) te hoog liggen, ik vind het wel rechtvaardig dat ze een hoger loon krijgen als ze een bedrijf goed besturen. Want in een groot bedrijf is het noodzakelijk om de juiste man te hebben om alles te leiden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2009, 17:23
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Ik ben het volledig eens met Didier hier. Wat is een topverdiener? Zouden we die grens persoonlijk moeten leggen of bestaan er normen van wanneer men iemand een topverdiener noemt? Persoonlijk vind ik iemand die meer dan 200000 euro per jaar verdient al een topverdiener. Er zullen genoeg mensen zijn die dat bedrag maar al te graag zouden evenaren. Ik denk dat we in bijna alle gevallen van CEO's en bedrijfsleiders kunnen zeggen dat het allemaal stuk voor stuk topverdieners zijn. Anders bestaat er wel een veel te grote middenmoot. Iedereen zou gewoon blij moeten zijn met een loon uit de middenmoot en die echt groffe verdieners mogen wat uit hun verdiensten schrappen om de minderbedeelden een handje te helpen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.