actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2012, 22:09
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Tiener blind na drinken vergiftigde cocktail op Bali

Een Australisch meisje is tijdens een schooluitstap naar Bali blind geworden na het drinken van een giftige cocktail. Verschillende toeristen werden ernstig ziek na de consumptie van dranken die vermoedelijk aangelengd waren met methanol. Het giftige goedje wordt toegevoegd om de drankjes meer alcoholisch te maken.
Het meisje uit het noorden van Sydney werd eerst behandeld op Bali zelf en dan naar haar thuisland overgebracht voor verdere verzorging. Ze heeft het ziekenhuis inmiddels mogen verlaten.

Vorige maand werd nog een 18-jarige Australische jongen tijdelijk blind tijdens een gelijkaardige trip. Het Australische ziekenhuis geeft geen informatie over de gezondheidstoestand van het meisje, en of ze blijvende schade zal ondervinden van de vergiftiging.

Symptomen van methanolvergiftiging gaan van braken, hoofdpijn en buikpijn tot een coma, leverfalen en in extreme gevallen zelfs de dood. Blindheid komt veel voor, en de duur daarvan kan variëren van enkele uren tot blijvende schade.

Datum: 24/12/2012
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...l-op-Bali.dhtml

Eigen mening:
Ik schrok toch wel even na het lezen van de titel. Een tiener die blind wordt door het drinken van een vergiftigde cocktail?! Even verder staat dat het komt door methanol. Dit wordt toegevoegd om de cocktail meer alcoholisch te maken. Het product is giftig, dus ik begrijp helemaal niet hoe ze er aan komen en hoe ze het in hun hoofd halen om het toe te voegen aan een cocktail. Er zijn nog gevallen van blindheid geweest door dit goedje, dus dan moet je toch beginnen beseffen dat het niet goed is.
Ik heb wat meer informatie gezocht over de effecten van methanol. Op volgende website (http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/...icle/002680.htm) komen nog andere symptomen aanbod, zoals ademhalingsproblemen… De persoon moet ook onmiddellijk medische hulp krijgen.
Hopelijk is de blindheid niet blijvend bij het tienermeisje, maar zal het net zoals de jongen na een tijdje verdwijnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2012, 02:41
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Ik weet niet of het in een andere krant wordt vermeld of niet, maar het is dus wel degelijk ethanol dat voor de alcoholische roes zorgt en niet methanol. Deze zijn zeer, zeer verschillend. Ik kan me dus voorstellen dat de maker van die cocktail zich even van ingrediënt heeft vergist, al vind ik het vreemd dat men hem/haar hier niet op heeft gewezen.
Het is een fout die gemakkelijk gemaakt wordt, maar met kwalijke gevolgen.

"Methanol ‘“ should never be ingested, inhaled, or come in contact with your skin. Even a small dose, less than half a teaspoon, can cause blindness and less than four ounces is consistently fatal." vertelt het internet mij. Dat zouden die mannen ook beter eens opgezocht hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th December 2012, 15:16
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik begrijp niet dat men deze fout kan maken. Waarom moeten bepaalde dranken trouwens meer alcoholisch gemaakt worden? Dit is gewoon een extra om sneller zat te worden dan? En dan nog één met extreme gevolgen? Dit zou verboden moeten worden! Ik hoop dat de meesten hun lesje nu wel geleerd hebben en het leven van anderen niet meer in gevaar zullen brengen door dit middel toe te voegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.