actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2012, 09:19
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Huis kopen zonder steun ouders is ondoenbaar

De huizen in ons land zijn zo duur geworden, dat bijna de helft van de jongvolwassenen geen woning meer kan kopen zonder steun van papa of mama. Dat leert een onderzoek van ING.
Dat een woning kopen moeilijk gaat zonder steun van de ouders, is van alle tijden, leidt de bank ING af uit haar jongste Europese enquête over de Belgische en Europese vastgoedmarkt. Maar die steun neemt toe. Bij de 55-plussers in ons land zegt 31 procent dat hij zonder pa of ma nooit een eigen woning had kunnen kopen. Bij de jongvolwassenen onder de 45 is dat al 45 procent. Bijna de helft dus.

De ING-enquête ging over heel Europa. Vooral bij recente aankopen blijkt een bijdrage van familie of vrienden onmisbaar. Bij Italianen is dat overigens nog meer het geval dan bij ons. Nederlanders trekken dan weer helemaal hun plan.

‘Overprijsd'

Opvallend ook is dat de afbetaling voor die eigen woning bij de meeste Belgen lager ligt dan wat huurders betalen. Eén huurder op de drie in ons land zegt overigens dat hij het niet makkelijk heeft met het betalen van zijn woonkosten. Vooral huurders boven de 55 jaar hebben daar last van.

De voorbije maanden regende het berichten dat de Belgische woningen overprijsd zijn, en dat het risico bestaat dat er een daling komt. Maar daar blijkt nog geen tien procent van de Belgen in te geloven. Zestig procent denkt dat de woningprijzen de komende tijden enkel maar omhoog zullen gaan. Meer dan de helft zegt zelfs dat huizen nooit goedkoper worden, en enkel maar in prijs zullen stijgen.

Baksteen in de maag

Maar het jongere deel van de bevolking en de Vlamingen hebben daar iets meer twijfel bij dan de rest.

Dat is opvallend, want net de ouderen zouden zich kunnen herinneren dat begin jaren tachtig er wel degelijk een opvallende daling was. In de jaren zestig en zeventig was de welstand fors toegenomen en waren de prijzen sterk gestegen. Maar vanaf eind jaren zeventig sloeg de crisis hard toe: de werkloosheid steeg, en de rentevoeten op woonleningen werden fors hoger. Vrij plots konden veel minder mensen zich een huis veroorloven, waardoor de prijzen plots inzakten. Maar daarna stegen ze des te forser.

gevonden op 18/11/12 op http://www.nieuwsblad.be/article/de...121117_00372302

Dat de Belgen een baksteen in de maag hebben, blijkt overigens andermaal heel duidelijk uit de enquête: 82 procent verkiest een eigen woning boven een huurhuis. Dat is bijna het hoogste van heel Europa: enkel in Turkije en Roemenië hechten meer mensen belang aan een eigen woning.


Mening: De tijden veranderen. Zoveel is zeker. Het wordt steeds moeilijker voor jongeren om een eigen huis te kopen zonder de steun van ouders. In een samenleving waar alle prijzen lijken te stijgen, is het de vraag of de prijs van een woning in de toekomst weer zal dalen. Meer dan de helft van de Belgische bevolking lijkt er niet in te geloven. Misschien dat de prijsdaling van eind jaren zeventig zich gaat herhalen, maar enkel om daarna weer fors te stijgen. Als ik de verschillende reacties op het artikel lees, concludeer ik ook dat de jeugd van vandaag naast een huis ook te veel andere zaken wil. Zo zijn er jongeren die een eigen huis willen met daarin een flatscreen, smartphone, supersnel internet en dergelijke. Misschien maakt net die ingesteldheid het allemaal nog duurder?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2012, 14:14
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Een eigen huis : de droom van vele jonge mensen. Helaas zal het voor velen ook een droom blijven, want de huizen zijn haast onbetaalbaar geworden. Over de prijzen van de bouwgronden wil ik het nog niet hebben, want die swingen helemaal de pan uit. Anderzijds is het nu wel het moment om te lenen denk ik, gezien de rentevoet heel laag staat.
Maar dan nog, als je moet lenen op 30 of zelfs 35 jaar, ik vind dat verschrikkelijk lang. In die tijd kan er veel gebeuren : job verliezen, langdurig ziek worden, scheiden,… Ik vind het risico toch wel heel groot. Als het ooit zover komt , zal ik ook wel eens langs mamaatje en papaatje gaan, om te zien of zij mij niet kunnen sponsoren.
En stel dat je een huis koopt en je krijgt het afbetaald na vele jaren. Dan hoop ik dat je er daarna nog enkele jaren onbezorgd kan in wonen, vooraleer je het terug kan verkopen. Want zeg nu zelf : een rusthuis is ook niet goedkoop.
Is het dat allemaal wel waard?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2012, 20:23
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Onlangs had ik een gesprek met een medewerker van BNP Paribas Fortis in functie van een taak voor het onderwijsvak economie. Ook hij hamerde er op dat het haast onmogelijk is om zonder de steun van je ouders een huis te bouwen. Ik schrok niet echt van deze opmerking, maar stel mij dan wel vragen bij de huizen die nu nog steeds gebouwd worden. Het kan toch niet dat al deze mensen steun hebben gekregen van hun ouders? Ik vind dat er nog heel veel grote, dure huizen worden gebouwd. Als een eigen huis bouwen niet mogelijk is kan je natuurlijk altijd gaan huren. Maar is dat wel verstandig? Al het geld dat je hier aan uitgeeft ben je kwijt( en je krijgt er geen eigendom voor in de plaats). Een moeilijk onderwerp vind ik, zeker als je op de leeftijd komt dat je zelf over zulke zaken begint na te denken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.