actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2012, 20:05
p*eter.vandenhoof p*eter.vandenhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 25
Franse burgemeester verplicht inwoners bij wet beleefd te zijn

Franse burgemeester verplicht inwoners bij wet beleefd te zijn

Gerard Plée, burgemeester van Lhéraule, is het onbeschofte gedrag van een deel van zijn inwoners grondig beu. De burgemeester voerde daarom regels in die bezoekers van het gemeentehuis verplichten enkele elementaire beleefdheidsvormen te hanteren. Indien ze zich niet aan de regelementen houden, wordt de inwoners de toegang tot het gemeentehuis ontzegd.
De 185 inwoners van Lhéraule, een kleine gemeente in het departement Oise nabij Parijs, zullen vanaf heden worden verwijderd uit het gemeentehuis als ze niet beleefd 'hallo' of 'bedankt' zeggen tegen de ambtenaren.

Een bord aan de ingang van het gemeentehuis vraagt 'de eeuwig ontevredenen, de rancuneuzen en alle andere humeurige mensen' hun manieren te houden. Het reglement, dat door de burgemeester werd ontworpen om 'de sociale standaarden binnen de gemeenschap' te handhaven, zal toegepast worden als er 'concrete voorbeelden' van onbeleefdheid worden vastgesteld.

'Geen wet in Frankrijk die hier iets aan doet'

'Ik geloof dat mensen die het gemeentehuis bezoeken bepaalde handelingen moeten verrichten, zoals 'hallo', 'alstublieft' en 'bedankt' zeggen', aldus Plée. 'Beleefd zijn is een normaal teken van respect tegenover anderen, dat nodig is om mensen in harmonie samen te laten leven.'

'Als ik deze regel niet invoer, kan ik geen actie ondernemen tegen deze (onbeleefde) mensen', legt de burgemeester uit. 'Er is namelijk geen wet in Frankrijk die mensen verplicht 'hallo' te zeggen, en er is geen enkele rechter die iemand zal veroordelen die het niet doet.'

Wet geldt niet tijdens verkiezingen en op trouwdagen

Gelukkig begrijpt Plée dat er in een gemeentehuis bepaalde omstandigheden zijn waarbij stress en zenuwen de elementaire beleefdheid in de weg kunnen staan. Daarom ging hij ermee akkoord de regels niet toe te passen op verkiezings- of trouwdagen.

bron : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121205_080

commentaar : Ik vind dit persoonlijk maar een vrij rare regel van deze Franse burgemeester. Als hij het daadwerkelijk nodig acht om het als zijn taak te zien om de inwoners van zijn dorp te civiliseren kan hij dit ook op andere manieren doen. Nu, ik heb er persoonlijk niet zo erg veel problemen mee dat hij dit doet maar hierbij moet wel even nagedacht worden of zoiets eigenlijk wel kan. Kan je mensen wel verplichten om zich op zo'n specifieke manier te gedragen omdat jij dat belangrijk vindt ? Er zijn regels over het verplicht dragen van kledij en dergelijke maar dit is volgens mij toch een ander paar mouwen. Ik zei net dat ik hier niet zo veel problemen mee heb maar dat slaat enkel op het feit dat hij dit graag zou willen. Ik vind dat je mensen op alle momenten zo veel mogelijk vrij moet laten en daar hoort het verplichten van bepaalde gedragingen in mijn ogen niet bij. Dit zijn puur cultureel bepaalde regels.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.