actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th January 2009, 23:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question "Schaf hof van assisen af"

"Schaf hof van assisen af"


De Hoge Raad voor Justitie pleit voor de afschaffing van het hof van assisen. Volgende week zal de Raad een voorstel daarover indienen bij de Senaatscommissie Justitie, meldt de VRT-nieuwsdienst vanavond. De overheidsinstantie brengt onder meer adviezen uit voor een betere werking van justitie.



Indien het afschaffen van het assisenhof niet mogelijk is, vindt de Hoge Raad dat het oordeel van de jury van een assisenhof moet worden gemotiveerd. Er zou daarnaast ook een mogelijkheid moeten zijn om in beroep te gaan.


Richard Taxquet

Het voorstel volgt na een arrest van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Dat oordeelde dat Richard Taxquet, die door het Luikse hof van assisen is veroordeeld voor de moord op PS-top André Cools, geen eerlijk proces had gekregen.

Het Hof in Straatsburg oordeelde dat een assisenjury niet enkel met ja of nee moet beantwoorden, maar die keuze ook moet motiveren.


Blog HLN, 28/01/09 (mvdb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th January 2009, 17:41
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Ik begrijp wel waarom men een motivatie wil.
Een oordeel vel je niet enkel op basis van bewijsstukken, ook getuigenverklaringen, pleidooien van advocaten en hoe de beschuldigde zich gedraagt spelen mee. Het lijkt mij wel moeilijk om deze zaken niet mee op te nemen in je oordeel. Bovendien bekijkt iedereen bepaalde gebaren, haperingen in het spreken en dergelijke meer op een andere manier.
Ik geloof dat juryleden naar eer en geweten handelen en ja zaken als uiterlijk, vlotheid,... kunnen meespelen in een oordeel maar ik vraag mij af of bij een beoordeling door een kleinere groep 'professionelen' deze menselijke trekjes helemaal uitgesloten zijn...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.