actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2009, 19:21
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
'Uitgesteld rookverbod veroorzaakt 5.000 meer doden'

'Uitgesteld rookverbod veroorzaakt 5.000 meer doden'
donderdag 10 december
De Standaard


BRUSSEL - Er zullen tegen 2014 vijfduizend Belgen meer sterven doordat het algemene rookverbod op de lange baan geschoven wordt. Bovendien zullen daardoor ook 10.000 mensen een niet-fataal hartaanval of beroerte krijgen. Dat stellen de Belgische Cardiologische Liga, de Belgische Vereniging voor Cardiologie, European Heart Network en European Society of Cardiology donderdag in een persbericht.
De beslissing van de Kamercommissie Volksgezondheid om voorlopig nog geen algemeen rookverbod in te stellen, noemt professor Simon Capewell van de European Society of Cardiology rampzalig.

Op basis van hun studies en een extrapolatie van de inspanningen in andere landen met een effectief verbod, voorspellen de organisaties dat er door het uitgestelde rookverbod vijfduizend meer doden in België geteld worden tegen 2014 en dat er ook meer dan 10.000 niet-fatale hartaanvallen en beroertes zullen zijn.

'De Belgische politici hebben de morele plicht om zo snel mogelijk een rookverbod in te stellen. De beslissing uitstellen, zal fataal zijn voor verschillende mensen', waarschuwen de Belgische Cardiologische Liga, de Belgische Vereniging voor Cardiologie, European Heart Network en European Society of Cardiology.

De Heart Group van het Europees Parlement evalueerde donderdag trouwens de Europese maatregels in de strijd tegen hart- en vaatziekten. 'Tachtig procent van de vroegtijdige sterfgevallen kan voorkomen worden door grote risicofactoren zoals ongezond eten en roken aan te pakken', argumenteert Heart Group. Volgens die groep Europese parlementsleden moeten alle bewindvoerders, ongeacht hun beleidsniveau, preventie aanmoedigen.


Mening:
Pff, wat een gezever. Alsof zo'n onderzoek gebasseerd op voorgaande statistieken betrouwbaar genoeg is om nu al te kunnen zeggen hoeveel doden er gaan vallen... Ik geloof wel dat roken ongezond is, maar als je nu eenmaal rookt, is het niet makkelijk om er mee te stoppen lijkt me. Bovendien moet de overheid of wie dan ook nu niet moeilijk gaan doen. Het is deels haar eigen schuld dat sigaretten "ingeburgerd" werden. Denk maar aan de tijd van de dienstplicht. Wat deden de soldaten massaal? Roken en zuipen. Op tv, reclame, ... zag je veel mensen met een sigaret. En nu opeens gaan ze moeilijk doen en het roken verbieden. Daar hadden ze maar eerder aan moeten denken. Is het wat laat nu voor. Iedereen kent de gevolgen van roken. Maar als hen dat niet kan schelen, laat hen dan doen.
Bovendien vind ik dit onderzoek vrij belachelijk. Als men percé "levens wil redden", dan moeten ze haast alles afschaffen: roken, alcohol, vettig eten, auto's (uitlaatgassen), open haarden (rook), ... . Als men alles zou moeten geloven wat men zegt dan mag je niet eens meer ademen...

Ik trek me er in ieder geval niets van aan, en doe gewoon wat ik wil.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2009, 23:42
jelle.vos jelle.vos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: oevel
Posts: 33
Citaat:
Orgineel gepost door ellen.snoeckx
Pff, wat een gezever. Alsof zo'n onderzoek gebasseerd op voorgaande statistieken betrouwbaar genoeg is om nu al te kunnen zeggen hoeveel doden er gaan vallen... Ik geloof wel dat roken ongezond is, maar als je nu eenmaal rookt, is het niet makkelijk om er mee te stoppen lijkt me. Bovendien moet de overheid of wie dan ook nu niet moeilijk gaan doen. Het is deels haar eigen schuld dat sigaretten "ingeburgerd" werden. Denk maar aan de tijd van de dienstplicht. Wat deden de soldaten massaal? Roken en zuipen. Op tv, reclame, ... zag je veel mensen met een sigaret. En nu opeens gaan ze moeilijk doen en het roken verbieden. Daar hadden ze maar eerder aan moeten denken. Is het wat laat nu voor. Iedereen kent de gevolgen van roken. Maar als hen dat niet kan schelen, laat hen dan doen.
Bovendien vind ik dit onderzoek vrij belachelijk. Als men percé "levens wil redden", dan moeten ze haast alles afschaffen: roken, alcohol, vettig eten, auto's (uitlaatgassen), open haarden (rook), ... . Als men alles zou moeten geloven wat men zegt dan mag je niet eens meer ademen...

Ik trek me er in ieder geval niets van aan, en doe gewoon wat ik wil.


Zo denk ik er ook over. Niet alleen roken is ongezond en het is ook alles behalve de enige kankerverwekker. Wel over alcohol wil ik wel even vermelden dat het in gematigde vorm net dat iets minder erg is en zelfs een positief effect kan hebben. En dan over het artikel. Het is zoals ik onlangs voorspelde, het rookverbod zal uitgesteld blijven worden en daar valt niets aan te doen. De Vlaming kan niet meer zonder zijn pintje of zijn sigaretje. Als het niet geaccepteerd werd dan was het even illegaal dan canabis en andere drugs. Ook wil ik zeggen dat je van alles kan afleiden uit onderzoeken. Wie zoekt die vindt, als je het gewoon anders interpreteert dan zal je wel op een of andere manier tot de gewilde conclusie komen. Deze professor zal waarschijnlijk zelf niet roken en gaat graag op restaurant, maar weigert de begrijpen dat verstokte rokers na het eten graag een sigaretje roken. Ik rook zelf niet, maar ik zit er niets mee in dat mijn vrienden dit doen. Ze vragen ook meestal of iemand er bezwaar op heeft als ze nog aan het eten zijn terwijl zij al gedaan hebben. Dus asociaal zijn ze al zeker niet. Ook als ze het rookverbod nu zouden laten doorgaan dan zal het kermis zijn in vele restaurants en cafés. Er zullen bijna gegarandeerd betogingen of iets in die aard komen die tegen deze wet zijn. Is hier eigenlijk voor gestemd door het volk of was dat al voor ik oud genoeg was om te stemmen? Ik vind niet dat de regering het recht heeft om te beslissen voor het volk, wij hebben ook een stem, dat zou misschien wel eens een goede poll zijn voor op dit forum.
Rookverbod = Discriminatie (hate-crime)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.