actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2012, 10:54
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Hollande belooft Frankrijk schuldenvrij te maken

BRUSSEL - Vooral rijke Fransen zullen een inspanning moeten leveren om het land weer op orde te krijgen.

‘Historisch, massief, zonder weerga', met die woorden kondigde de Franse krant Le Monde de zware Franse begrotingsoefening voor 2013 aan. De eerste van president François Hollande. Geen Spaanse toestanden, maar gezien het zwaar weer kon de president de teugels ook niet meteen laten vieren. ‘Mijn engagement is dat er geen euro meer aan schuld zal bijkomen', aldus Hollande. Superambitieus is dat ook niet meteen, hoewel hij er wel bij vertelde dat met de begroting 2013 de weg naar het herstel en uit de schulden gezet was.

Eén verkiezingsbelofte moest hij alvast laten varen, aldus Le Figaro. Een begrotingstekort van 3 procent, zoals Europa voorschrijft, is in 2013 het doel. Een begroting in evenwicht in 2017 is niet meer mogelijk volgens de plannen die op tafel liggen.

Het ziet ernaar uit dat Hollande vooral voor belastingsverhogingen gekozen heeft in plaats van voor minder uitgaven om 30 miljard euro te vinden. Vooral de allerrijksten van het land, naar schatting 10 procent van de Fransen, zullen een grotere inspanning moeten doen. Andere voorbeelden: er zullen een aantal residenties van ambassades in het buitenland verkocht worden en de ambities voor enkele hogesnelheidslijnen worden bijgesteld. De cultuursector zal moeten inleveren. Iconen als het Louvre ontspringen de dans niet langer.

Opvallend: niet overal worden de middelen beperkt. De overheid zal er een aantal ambtenaren bij krijgen. De kritiek van financieel analisten is dan ook dat Hollande niet ver genoeg gaat, wat het land in de problemen zou kunnen brengen. Zondag wordt er veel volk in Parijs verwacht voor een grote betoging tegen de besparingen.

Bron: De standaard, 29/09/2012

Motivatie

Ik ben het niet eens met de plannen van Hollande. Als hij besparingen wil doorvoeren dan moet hij dit in alle sectoren van het land doen. Ik vind het dan ook niet juist dat de overheid er ambtenaren bij krijgt. Daarnaast moeten de rijken boeten voor het begrotingstekort. Deze mensen hebben vaak op een eerlijke manier hun geld verdient. Ik zou het dan ook veel beter vinden moest Hollande op zoek gaan naar middelen om de uitgaven te beperken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2012, 18:44
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Langs de ene kant vind ik het goed dat ze besparen, omdat er anders nooit een einde komt aan die enorm hoge schuldenberg. Langs de andere kant moeten ze zien dat hun economische groei daar niet onder gaat lijden. Als er alleen maar wordt gekeken naar besparingen, zal een land ook niet meer hard kunnen groeien, wat dan weer andere negatieve gevolgen met zich meebrengt.
Als het gaat over de plaatsen waar ze gaan besparen, heb ik gemengde gevoelens. Ik vind net wel dat ze de belastingen voor de superrijken mogen optrekken. Ik denk dat het eerlijker is om het daar te gaan halen, dan bij de mensen die hard moeten werken voor een gewoon/gemiddeld inkomen. Ook het verkopen van residenties in het buitenland vind ik een goed idee. Hier gaat de bevolking niets van ondervinden, maar ondertussen komt er toch weer geld in het laadje. Dat ze gaan besparen op gebied van cultuur, daar ken ik de gevolgen niet echt van. Zolang ze de gebouwen maar goed onderhouden, want dat is het belangrijkste. Ik vind het ook wel vreemd dat ze net meer mensen gaan aannemen die in functie van de overheid gaan werken. In België kunnen ze daar net mee besparen.
Ik ben benieuwd of Hollande zijn plannen ook in de realiteit kan waarmaken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th September 2012, 18:48
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Hollande belooft Frankrijk schuldenvrij te maken

Enerzijds begrijp ik de mening van Lien wel. Wanneer een land meer uitgaven heeft als inkomsten ontstaat er een tekort. Dit tekort kan weggewerkt worden door besparingen door te voeren. Hollande is pas verkozen tot president van Frankrijk en wil zijn beloftes nakomen. Een van zijn beloftes was een begroting in evenwicht in 2017. Ik vind het nogal bizar dat hij dan een begroting maakt waarvan hij nu al weet dat deze toch niet voldoende zal zijn om de begroting in evenwicht te houden in 2017. Zo gaat hij het vertrouwen van het volk niet houden. Om de begroting toch in evenwicht te krijgen moet hij meer uitgaven beperken, meer inkomsten proberen te genereren dit door bijvoorbeeld belastingsverhogingen. Anderzijds kan je ook kijken naar het standpunt van de president. Wanneer hij het eerste jaar al volop besparingen doorvoert door uitgaven te beperken en enorme belastingsverhogingen, dan gaat de bevolking hier niet akkoord mee gaan. Dit merk je nu al doordat er in het artikel wordt aangegeven dat er vandaag (zondag) veel volk in Parijs verwacht wordt voor een grote betoging tegen de besparingen. De bevolking wilt niet zomaar belastingsverhogingen en ik kan hen daar geen ongelijk in geven. Het is dan ook duidelijk dat Hollande geprobeerd heeft de gulden middenweg te nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.