actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2012, 14:37
Hans.VanGorp Hans.VanGorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 35
Coffeeshops in Maastricht gaan morgen wél nog verkopen aan buitenlanders

De coffeeshops in de Nederlandse stad Maastricht, verenigd in de Vereniging Officiële Coffeeshops Maastricht (VOCM), gaan dinsdag actie voeren tegen de wietpas. Ze gaan een uurtje lang 'discrimineren', om vervolgens als vanouds wiet te verkopen aan wie dat wil (en meerderjarig is).

'Er is nog teveel onduidelijk. Over de privacyaspecten, maar ook over de exacte eisen die de minister stelt. Wij gaan dus geen klanten registreren', aldus voorzitter Marc Josemans in een persbericht. 'Wij blijven verkopen aan iedereen van 18 jaar en ouder die zich kan legitimeren'.

De wietpas gaat vanaf 1 mei van kracht. Buitenlanders kunnen vanaf dan geen cannabis meer kopen in de Nederlandse coffeeshops in de grensstreek. Alleen inwoners van Nederland die zich laten registreren zijn dan nog welkom.

Maar de VOCM is dus niet van plan om zich aan de nieuwe regels te houden. Het gaat op 1 mei een 'tweesporenbeleid' voeren, klinkt het.

Josemans zal om 10.15 uur een klein aantal buitenlanders de toegang ontzeggen tot zijn coffeeshop 'Easy Going', zodat zij bij de politie aangifte kunnen doen wegens discriminatie. Meteen hierna gaat om 11.00 uur de verkoop als vanouds voort: aan buitenlanders én aan Nederlanders die zich niet willen laten registreren. Ook de andere leden van de VCOM weigeren te 'discrimineren' en te registreren.

'Maastricht wordt nu al geconfronteerd met drugsrunners die nooit eerder in de stad zijn gesignaleerd, uit Luik, Oost-Europa en Noord-Frankrijk. Zij gebruiken nota bene de gemeentelijke flyers over de wietpas als lokmiddel voor toeristen! We gaan zo in rap tempo terug naar lang vervlogen tijden, waarin er geen sprake was van een scheiding van markten voor cannabis en hard drugs en dealers op straat de dienst uitmaakten", waarschuwt de organisatie.

'De nieuwe regels zullen niet leiden tot minder, maar méér overlast en criminaliteit', stelt de VCOM.

Bron: De Standaard, maandag 30 april

Mijn mening: Ik ben het eigenlijk met de uitbaters eens. Ik ben geen voorstander van druggebruik, maar als anderen dit toch willen gebruiken is het beter dat men via de coffeeshops aan hun 'spul' geraken. Ik hoop dat de uitbaters ongelijk hebben en dat de criminaliteit in Maastricht niet zal toenemen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2012, 15:17
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik begrijp dat de uitbaters acties ondernemen, omdat deze maatregel immers de omzet gaat laten dalen. Persoonlijk denk ik dat het niet veel zal uithalen als de Nederlandse coffeeshops enkel nog mogen verkopen aan Nederlanders en niet meer aan buitenlanders. Volgens mij gaat deze maatregel, bv in België, enkel lijden tot meer illegale wietplantages, meer dealen en komt de drugs dus met gevolg nog sneller in handen van minderjarigen. Het is beter strenger toe te zien op druggebruikers om op die manier het aantal te verminderen, maar een wereld zonder drugs gaat er nu eenmaal nooit zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th May 2012, 14:28
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Coffeeshops in Maastricht gaan morgen wel nog verkopen aan buitenlanders

De wietpas lijkt me eerlijk gezegd een slecht idee. Zowel voor de coffeeshops als voor de criminaliteit, die volgens mij welk degelijk zal toenemen. Ik vrees dat vele coffeeshops hun deuren kunnen sluiten als de wietpas wordt ingevoerd omdat het aantal klanten drastisch zal dalen. Die klanten zoeken dan naar andere kanalen om aan hun drug te geraken. Die kanalen zullen dan hoogstwaarschijnlijk drugdealers zijn. Drugdealers verkopen zoals aangegeven in het artikel meestal meer dan enkel cannabis. Op die manier zullen mensen die eerst enkel cannabis gebruikten in contact komen met harddrugs. Is dat dan een idealere situatie? Naar mijn mening kan je beter de coffeeshops openhouden. Tenzij je nieuwe criminele netwerken in de hand wil werken...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2012, 11:43
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Ik vind de wietpas ook echt geen goed idee. Het enige wat dit volgens mij teweeg zal brengen is nog meer illegale handel in wiet, waardoor er een hele voel rommel in zal sluipen en dat kan niet goed zijn. Want gebruikers geraken er toch wel aan, wietpas of niet, alleen zal het nu op een illegale('re') manier gebeuren. Er worden nu al wekelijks wietplantages gevonden, dit zal alleen nog maar meer worden.

Ook voor de uitbaters van coffeeshops is deze wet niet eerlijk vind ik, hoe zullen zij nog kunnen 'overleven' (hun zaak dan), als ze ineens aan 1/4 van hun cliënteel geen wiet meer mogen verkopen?

Ik vind de wietpas een ondoordacht en oppervlakkig plan dat geen oplossing biedt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.