actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2018, 11:12
Stef.L*enaerts Stef.L*enaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Koningshooikt
Posts: 65
Start Ramadan: Deze 7 Dingen Wist Je Niet

Donderdag start voor veel moslims de ramadan. Die jaarlijkse vastentijd is voor veel gelovigen de periode waarin ze niet eten, drinken, roken of seksuele betrekkingen hebben na zonsopgang en voor zonsondergang. Volgens de Islam is meedoen aan de ramadan verplicht voor iedereen met een gezonde lichamelijke conditie, want het is een van de vijf pijlers van het geloof. Hier lees zeven dingen die je nog niet wist over de ramadan.

Datum

Dit jaar loopt de ramadan van donderdag 17 mei tot donderdag 14 juni. De maand 'ramadan', de negende maand van de Islamitische kalender, schuift elk jaar elf tot twaalf dagen naar voren op. Dat komt doordat de kalender twaalf maanden van 29 of 30 dagen telt en de koran het invoeren van schrikkeldagen- of maanden expliciet verbiedt. De kalender loopt dus elk jaar elf ŕ twaalf dagen achter op ons zonnejaar. Bijgevolg begint de vastenperiode elk jaar wat vroeger dan het jaar ervoor.

De maand ramadan is een heilige maand voor moslims, want het is de maand waarin de eerste soera/vers van de Koran werd geopenbaard aan de profeet Mohammed via de engel Gabriel.

Verplichting?
Moslims met een gezonde conditie, moeten verplicht deelnemen aan de ramadan. Zij vasten tussen de 'fajr' (de dageraad) en de 'maghrib' (einde van het vasten). Naast niet eten en niet drinken, mogen moslims bij zonlicht ook niet roken en moeten ze seksuele betrekkingen vermijden.

Sommige mensen zijn niet verplicht om deel te nemen aan de vasten. Het gaat bijvoorbeeld om zwangere vrouwen, mensen die plots ziek worden of reizen. Mensen die lijden aan suikerziekte of chronisch ziek zijn, hoeven niet te vasten, maar moeten wel een aalmoes voorzien per dag dat ze niet vasten.

Ook vrouwen die ongesteld zijn mogen volgens de Islam niet meedoen met de ramadan, want zij mogen niet bidden. De gemiste dagen moeten op een later tijdstip wel ingehaald worden.

Reden om te vasten
Ramadan is niet alleen een maand waarin moslims kunnen voelen hoe het is om honger en dorst te hebben, het is ook een maand waarin ze tegen hun zwakheden vechten, aan zelfdiscipline werken en toenadering zoeken tot God. Ook goede daden staan centraal tijdens de vastenmaand.

Na zonsondergang
De 'Iftar' is de eerste maaltijd die door moslims wordt genuttigd direct na zonsondergang. De maaltijd start met het eten van een dadel, om de periode van vasten te onderbreken.

Het is niet zo dat moslims zich daarna massaal op eten storten. De vastenperiode betekent ook dat je na zonsondergang verondersteld wordt een lichte maaltijd te nuttigen. Bescheiden en gezond eten en je daar bewust van zijn, staan centraal.

Extra bidden
Moslims moeten volgens hun geloof vijf keer per dag bidden, maar tijdens de vastenmaand wordt er nog een extra gebed ingepland, het vrijwillig 'Tarawih' gebed. Moslims kunnen dan tot een uur lang bidden en dat zou vergelijkbaar zijn met een flinke work-out.

Suikerfeest
Het einde van de ramadan betekent ook het begin van het Suikerfeest. Het feest duurt officieel drie dagen en wordt gekenmerkt door een extra moment van gebed en door het eten van traditionele gesuikerde koekjes en taartjes. Ook het bezoeken en gelukwensen van familie, vrienden en buren gaat hiermee gepaard. Dit jaar start het Suikerfeest op 14 juni.

Op reis naar een moslimland
Wie tijdens de ramadan als toerist naar een moslimland trekt, hoeft niet mee te vasten. De moslims verwachten enkel een minimum aan discretie door bijvoorbeeld niet te veel in het openbaar te eten en te drinken.

Bron: vtm nieuws - 15/05/2018. Geraadpleegd via https://nieuws.vtm.be/binnenland/st...en-wist-je-niet

Eigen mening: Dit soort artikels zie je ieder jaar weer opnieuw verschijnen wanneer de ramadan begint. Ik vind dat zelf een heel goede zaak. Onbegrip voor elkaar begint bij de onwetendheid, bij een gebrek aan informatie over de ander. Door zulke artikels te plaatsten kan je dat voor een groot deel al voorkomen. In het secundair onderwijs zat er in mijn klas een meisje dat ook met de ramadan meedeed. Tijdens de warme junimaand in het zesde middelbaar vertelde ze me dat ze tijdens de examens overdag sliep en 's nachts opstond om te leren. Omdat ik weet dat dat volledig haar eigen keuze was en haar niets opgedrongen werd, heb ik altijd ontzettend veel respect voor haar gehad. Ook toen ik als kind met mijn gezin op groepsreis was in Turkije, zagen we in de grootsteden bijzondere taferelen. Toen we 's avonds op restaurant gingen eten, kregen alle tafels hun eten opgediend. Niemand startte met eten. Als onwetend kind vroeg ik daarbij uitleg aan de gids. Zij heeft mij dat toen allemaal heel goed uitgelegd. Ook wij wachtten nog enkele minuten uit respect voor de andere mensen in het restaurant (inclusief de koks die na een hele dag zonder eten wel voor ons kookten). Toen de zangen door de stad weerklonken, toonde iedereen een grote dankbaarheid en solidariteit. Dat avondmaal zal ik nooit vergeten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.