actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2015, 11:12
Thomas.V*nAelst Thomas.V*nAelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 34
Stewardess bij Ryanair: "5.000 uren gewerkt en maar 3.700 betaald"

Het leven van een stewardess bij Ryanair is een hel: ze moet altijd stand-by staan, wordt slecht betaald en riskeert voortdurend om ontslagen te worden. Dat zegt de Franse Sofia Lichani, die bijna 5 jaar bij de Ierse lowcostmaatschappij werkte. "Ik heb 5.000 uren geklopt, maar slechts 3.700 betaald gekregen."
Het leek haar de absolute droomjob, toen ze in 2006 als au pair in Londen werkte: stewardess worden bij Ryanair. Sofia Lichani, afkomstig uit Aix-en-Provence, solliciteerde op haar 22ste bij de luchtvaartmaatschappij. En dat verliep veel vlotter dan ze had verwacht, vertelt ze in haar boek 'Bienvenue ŕ Bord', dat furore maakt in Frankrijk.

Mooie meisjes
Sofia schreef zich online in en op 30 januari 2006 mocht ze zich aanmelden in een hotel bij de luchthaven van Stansted. Tweehonderd sollicitanten, van wie een meerderheid "mooie meisjes uit gans Europa", aldus de schrijfster, wachtten geduldig urenlang op het sollicitatiegesprek. "En dan was het plots in 5 minuten geregeld. Men vroeg mij waarom ik de job wilde en of ik 1.900 euro had om de opleiding te betalen."

Altijd stand-by
De werkvoorwaarden waren moordend. "Je hebt niet het recht om ziek te zijn, want dan word je niet betaald. Als je stand-by staat voor een vlucht, moet je binnen het uur op de luchthaven zijn, maar voor die beschikbaarheid ontvang je geen vergoeding. Je wordt enkel betaald voor de vlucht zelf. De briefing, het onthalen van de passagiers, het is allemaal niet betaald. Als de vlucht vertraging heeft en je moet wachten, word je niet vergoed. In *totaal heb ik 55 maanden bij Ryanair gewerkt, heb 5.000 uren gepresteerd maar heb er 3.700 betaald gekregen."

Mening: Wat een verhaal, ik sta versteld. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit verhaal klopt, maar als het waar is, vind ik dat ronduit schandalig! Je betaald 1900 euro voor je opleiding, wat ik toch al een hoog bedrag vind. Ze moeten altijd stand-by zijn, wat wil zeggen dat men eigenlijk niets kan plannen aangezien men op elk moment kan opgeroepen worden. En dit allemaal zonder vergoeding? Dat begrijp ik niet. Deze mensen moeten vergoed worden voor zulke dingen, net zoals wanneer een vlucht vertraging heeft.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...0-betaald.dhtml

Laatst aangepast door Thomas.V*nAelst : 23rd October 2015 om 11:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.