actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2015, 18:27
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
VDAB heeft binnen de vier maanden 93 procent jongeren 'bereikt'

Meer dan één derde van de werkzoekende jongeren in Vlaanderen heeft vijf maanden na zijn inschrijving bij de VDAB nog geen inschatting van zijn begeleidingsbehoeften gekregen. Dat zegt minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) in antwoord op een vraag van SP.A-parlementslid Yasmine Kherbache. Volgens Kherbache blijkt uit de cijfers dat de begeleiding van werkzoekende jongeren faalt. Klopt niet, klinkt het bij de VDAB.

Kherbache verwijst naar de ‘Europese Jeugdgarantie’, waarbij alle jonge werklozen binnen de vier maanden een job, stageplaats, opleiding of aangepaste begeleiding moeten krijgen. In Vlaanderen heeft de arbeidsbemiddelingsdienst VDAB de ambitie om jongeren binnen de vier maanden na de inschrijving zo’n aanbod te doen. 'Op die manier zou elke jongere binnen de vijf maanden na de inschrijving aan het werk moeten zijn of persoonlijke begeleiding krijgen', stelt de VDAB.

SP.A-politica Kherbache vroeg aan minister Muyters in hoeverre die doelstelling gehaald wordt. Uit zijn antwoord blijkt dat in het tweede kwartaal van 2015 voor slechts 65 procent van de jongeren die vier maanden na hun inschrijving nog werkzoekend zijn, een inschatting is gemaakt of zij nood hebben aan persoonlijke dienstverlening. Van de jongeren die vijf maanden na inschrijving nog werkzoekend zijn, zit slechts 65 procent in een persoonlijke dienstverlening. Vijf maanden na inschrijving is voor maar liefst 35 procent nog steeds de nood aan dienstverlening niet bepaald.

Vlaanderen is volgens Kherbache nog ver verwijderd van de Europese ambitie. 'Ik vind dit zeer verontrustende cijfers. De minister beweert dat in Vlaanderen iedere werkzoekende op maat van zijn behoeften begeleid wordt via een sluitend maatpak. Als we zelfs de bindende Europese engagementen in het kader van de Jeugdgarantie niet halen, is er een grote kloof tussen het sluitend maatpak op papier en de realiteit op het terrein.'

Niet juist, reageert de VDAB. 'Alle nieuw ingestroomde werkzoekende jongeren worden binnen de 6 weken door VDAB gecontacteerd. In 2014 heeft VDAB 93,2 procent van de jongeren bereikt binnen de 4 maanden.'

De 35 procent waar Kherbache naar verwijst, vallen onder de status 'geen dienstverleningsnood bepaald'. 'Dat betekent niet dat VDAB deze jongeren aan hun lot overlaat en op geen enkele manier bereikt', argumenteert de arbeidsbemiddelingsdienst. Het betekent dat nog geen definitieve inschatting is bepaald, en dat er meer tijd nodig is. Ze worden daarbij intensief begeleid.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151101_01948998
(VDAB heeft binnen de vier maanden 93 procent jongeren 'bereikt', 2015)

Eigen mening:
Aangezien de jongeren van vandaag de volwassenen van de toekomst zijn denk ik dat het enorm belangrijk is dat zij snel na hun aankomst op de arbeidsmarkt een job vinden of geholpen worden om eventueel met een extra opleiding er zo snel mogelijk een te krijgen. Dat dit onderwerp in de politiek ook als belangrijk behandeld word is dus niet meer dan evident. Men moet echter de juiste informatie gebruiken of toch wat genuanceerder met dit onderwerp omgaan volgens mij. De cijfers zouden anders al te makkelijk als politieke speelbal gebruikt kunnen worden wat er hier volgens mij dan ook gebeurd is. Als het dan toch voorvalt is het naar mijn mening niet minder dan de plicht van de betrokken instanties om het publiek op de juiste, of toch juistere cijfers te wijzen. Ik denk wel dat we het eigenbelang van de VDAB niet mogen onderschatten in dit artikel. Aangezien zij verantwoordelijk lijkt het mij niet ondenkbaar dat zij zich aangevallen voelden en zij zich nu willen verdedigen via de media. Zoals dit meestal het geval is concludeer ik uit dit artikel dat het beleid van de regering en de VDAB niet zo hard faalt als er in de politiek soms beweerd wordt maar dan laat ik wel eventuele belangenvermenging buiten beschouwing.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 1st November 2015 om 18:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.