actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2015, 10:08
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Geens: "Eén jaar cel is niet nuttig"

In gesprek met De Zondag vertelt minister van Justitie Koen Geens (CD&V) meer over zijn Justitieplan, de hervorming die het departement de 21ste eeuw moet in loodsen. Geens wil bijvoorbeeld celstraffen onder het jaar afschaffen: "Dat kan je beter oplossen met bijvoorbeeld een enkelband."

"Ik geloof niet dat een celstraf onder het jaar zin heeft. Dat kan je beter oplossen met bijvoorbeeld een enkelband", zegt Geens. "De celstraf moet een duidelijke finaliteit hebben. En volgens mij zit die in vergelding en loutering, én in de kans geven aan iemand om een beter mens te worden. Ik geloof oprecht dat dat kan. Als die persoon het zelf wil natuurlijk. In die zin is een celstraf van één jaar niet lang genoeg. Daarom is die niet nuttig."

De justitieminister wil ook de algemene maat van voorwaardelijke invrijheidsstelling herbekijken. Geens: "Vandaag is dat mogelijk na een derde voor een eerste straf, en na twee derde voor een recidivist. Ik wil dat voor iedereen op de helft zetten."

Waarom wil de CD&V-politicus die wijziging? "Mensen functioneren op beloning. Zij moeten het gevoel hebben dat door goed gedrag hun straf kan verminderen. Dat is ook van belang voor de samenleving. In Nederland is het penitentiair klimaat veel meer gericht op re-integratie. Resultaat: minder recidive."

Bron:
(2015). Geens: "Eén jaar cel is niet nuttig". Geraadpleegd op 1 november 2015 via http://www.demorgen.be/binnenland/g...uttig-bad06f25/

Eigen mening:
Ik snap de uitspraak 'één jaar is niet nuttig', want dit vind ik persoonlijk ook. Een jaar is veel te kort om in te zien en te beseffen dat je verkeerd was. Ik zou deze termijn dan veranderen in twee jaar. In een periode van twee jaar, kun je al tot een hele inkeer komen. Dit in tegenstelling tot een enkelband. Naar mijn mening toe zal deze enkelband de criminaliteitsdrempel juist verlagen. Waarom zouden dieven stoppen met stelen? Wat staat hen te wachten? Enkel een enkelband... Als je je een bepaalde tijd gedraagt dan is het goed en in tussentijd ben je dus gewoon thuis.
Als we Nederland als referentie nemen, dan zouden we ook moeten weten dat je daar een straf van een paar dagen ook daadwerkelijk gaat uitzitten in een politiegevangenis.
Ik vind het dus heel goed dat ze de termijn van één jaar willen veranderen, maar zeker NIET in een enkelband.

Laatst aangepast door Annelore.V*rbruggen : 1st November 2015 om 10:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2015, 11:06
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Reactie

Ik hoop dat de woorden van Geens uit de context getrokken zijn door De Zondag, want anders is er naar mijn mening iets mis met onze democratie. Ik denk dat wij kiezen voor de meest capabele mensen om ons land te sturen en niet mensen die wetten en hervorming doorvoeren omdat dat hun eigen mening is. In het artikel wordt sterk benadrukt dat Geens niet gelooft in die straffen, daarom is het dus slecht en daarom moet er hervormd worden. Waar is het wetenschappelijk bewijs dat hier wel mag zijn? Iedereen heeft nu zijn eigen mening en zijn eigen gedachte over deze zaak, maar als er wetenschappelijk aangetoond kan worden dat een eenjarige celstraf wel effect heeft, dan denkt iedereen weer anders. Het probleem zit hem er wellicht in dat justitie het probleem zelf is. Er wordt namelijk vaak gezegd dat arme criminelen heel graag naar onze luxecellen terugkeren. Dan kan je ze inderdaad een enkelband aandoen, want hun kamer of de cel is vaak niet erg verschillend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.