actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2015, 13:01
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
OCMW's vrezen voor "sociaal fiasco" in 2016

29/10/2015

De Vlaamse OCMW's kijken met een bang hart naar 2016. "Een verpauperde private huurmarkt, stijgende energieprijzen en de verhoging van de druk door de asielcrisis doen de OCMW's vrezen voor een sociaal fiasco in 2016 dat ze niet alleen kunnen oplossen", staat in een bericht van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).

De VVSG zet enkele cijfers op een rij. In 2014 werden in Vlaanderen 12.958 gezinnen bedreigd met een uithuiszetting. Dat zijn er 250 per week. De cijfers liggen in lijn met 2013 (12.950), maar de VVSG wijst erop dat er tien jaar geleden maar sprake was van "slechts" 5.200.

Op het vlak van energie verwijst de VVSG naar het aantal gezinnen dat is aangewezen op zijn distributienetbeheerder. Het gaat meestal om mensen die afgewezen zijn door hun commerciële leverancier, doorgaans vanwege wanbetaling. Begin oktober 2015 ging het om 75.337 huishoudens voor elektriciteit en 55.380 voor aardgas. Dat is een daling met 4 procent tegenover een jaar geleden. Voorts hebben 41.159 gezinnen een budgetmeter voor elektriciteit, 28.094 voor aardgas. Ook dat is minder dan vorig jaar.

Volgens de VVSG is de verbetering vooral toe te schrijven aan "de meer realistische afbetalingsplannen bij de commerciële leveranciers en de milde winter 2014-2015". "Maar de cijfers blijven onaanvaardbaar hoog en stijgende energieprijzen zullen dit effect snel ongedaan maken."
"OCMW's kunnen de gaten niet blijven dichtrijden"

De VVSG waarschuwt ook voor de komende maanden. "OCMW's investeren in preventie en begeleiding of geven huur- of energietussenkomsten maar hun mogelijkheden zijn niet oneindig. Ze kunnen de gaten niet blijven dichtrijden, zeker niet als er straks alleen al door de asielcrisis in Vlaanderen 22.195 personen extra bijkomen die ook recht hebben op kwaliteitsvolle huisvesting en begeleiding," zegt Rudy Coddens, voorzitter van de afdeling OCMW's bij de VVSG.

De VVSG herhaalt daarom haar vraag aan de centrale overheden om "de laagste inkomens op te trekken tot het niveau van de Europese armoedegrens, de private huurmarkt op te waarderen, meer mensen recht te geven op sociale maximumprijzen voor energie (lees: 'sociaal tarief') en om de OCMW's te versterken zodat ze oude en nieuwe cliënten kwaliteitsvol kunnen begeleiden".

bron: De Redactie

Eigen mening:
Een verpauperde private huurmarkt, stijgende energieprijzen en de verhoging van de druk door de asielcrisis doen de OCMW's vrezen voor een sociaal fiasco in 2016 dat ze niet alleen kunnen oplossen. Ik vind dat er dan ook iets moet gedaan worden voor de allerarmste onder ons. De laagste inkomens optrekken naar de Europese armoedegrens is noodzakelijk. Ik sta perplex van het feit dat we hier in België leven en geeneens een handje toesteken naar diegene met een inkomen onder de armoedegrens. Ook energie kwam aan bod in het artikel. Over het feit dat arme hun energiefacturen niet kunnen betalen wil ik mijn mening niet over uitspreken. Ik vind het een belachelijke regel dat we binnenkort 100 euro per gezin extra gaan moeten betalen. De regering zal toch iets moeten doen om OCMW's te steunen en zo de armste te helpen. Ik ben het eens dat hieruit een sociaal fiasco kan uit voortkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.