actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 18:13
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Volkswagen 1,7 miljard euro in het rood door dieselschandaal

Het schandaal met de sjoemelsoftware breekt Volkswagen zuur op. Het bedrijf heeft in het derde kwartaal een nettoverlies geleden van 1,7 miljard euro.


Volkswagen heeft in het derde kwartaal een operationeel verlies (ebit) van bijna 3,5 miljard euro geboekt onder invloed van het schandaal rond de sjoemelsoftware. Dat heeft de autobouwer uit Wolfsburg woensdag bekendgemaakt. Het nettoverlies bedroeg 1,7 miljard euro.

Dieptepunt

Voor VW zijn de rode operationele cijfers in het derde kwartaal de eerste in meer dan vijftien jaar. De bedrijfswinst voor het volledige jaar 2015 zal volgens de autobouwer "aanzienlijk" lager uitkomen dan vorig jaar. In het derde kwartaal van 2014 boekte VW operationeel nog 3,2 miljard euro winst.

Het schandaal met de sjoemelsoftware om uitstoottesten te misleiden was goed voor 6,7 miljard euro aan uitzonderlijke kosten in de boeken, meer dan de 6,5 miljard euro die aanvankelijk door Volkswagen opzij gezet was. De omzet van het bedrijf steeg wel met 5,3 procent tot 51,49 miljard euro.

Aandelenkoers stijgt

Beleggers trekken zich van het monsterverlies niets aan en sturen het aandeel dik 3 procent hoger. Blijkbaar waren de resultaten toch nog minder slecht dan verwacht. Het aandeel VW kreeg sinds de uitbraak van het uitstootschandaal wel al een stevige koersdaling te slikken, met een verlies aan beurswaarde van ruim 20 miljard euro tot gevolg.

Opvallend in de kwartaalresultaten is dat het personeelsbestand van VW ongewoon sterk is gegroeid de laatste maanden. In de periode tussen juli en eind september kwamen er netto 16.100 medewerkers bij. De grootste private werkgever van Duitsland telt nu wereldwijd 613.900 werknemers. In de voorgaande kwartalen was dat aantal minder snel gestegen.

De verklaring zit volgens een bedrijfswoordvoerder in China, een belangrijke markt voor VW waar veel nieuwe jobs bijgekomen zijn.

Bron: Knack 28/10/15
http://trends.knack.be/economie/bed...mal-621003.html

Mening:
Ik vind het zeer teleurstellend dat zulke artikels verschijnen in de media. Werknemers van Volkswagen werken hoogstwaarschijnlijk enorm hard om de wagens op de markt te krijgen. Door het gesjoemel dreigen er in de toekomst misschien wel jobs verloren te gaan. Pijnlijk om te ontdekken dat Volkswagen gekozen heeft voor de factor 'Profit', terwijl ze duidelijk 'People' en 'Planet' achterwegen laten. (PPP - maatschappelijk verantwoord ondernemen)

Of ik het erg vind dat dit aan het licht gekomen is? Ja en nee. Enerzijds vind ik het zeer jammer dat het voor de werknemers bloed, zweet en tranen heeft gekost om de producten op de markt te krijgen. Anderzijds vind ik het niet erg dat alle gedupeerde klanten hun wagen mogen laten herstellen op kosten van Volkswagen, of zelfs een nieuwe wagen kunnen kopen met een fikse korting. In het algemeen vind ik het spijtig dat zulke grote bedrijven toch nog misbruik maken van de consument. Laat ons hopen dat dit het enige voorval is, wat ik wel sterk betwijfel.

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 28th October 2015 om 18:27.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.