actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2013, 09:24
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Coca-Cola en Pepsi wijzigen kankerverwekkend ingrediënt

Coca-Cola en Pepsi wijzigen kankerverwekkend ingrediënt

Door: Karen Van Eyken
1/04/13 - 06u34 Bron: BBC

Om te vermijden dat ze het label 'kankerverwekkend' op hun colaflessen moeten aanbrengen, passen de frisdrankgiganten het deels geheime recept aan.
De wijziging komt er nadat de Amerikaanse staat Californië de substantie 4-methylimidazole (4-MEI) aan de lijst met kankerverwekkende stoffen heeft toegevoegd. Zowel Coca-Cola als Pepsi gebruiken 4-MEI om de dranken die typische caramelkleur te geven. De Californische overheid heeft een maximale waarde van 29 micogram opgelegd, terwijl in stalen cola in de staat Washington onlangs hoeveelheden variërend van 103 tot 153 microgram van de chemische stof werden aangetroffen.

Nochtans hebben zowel de Amerikaanse koepel van frisdrankproducenten als de Food and Drug Administration beklemtoond dat er voorlopig niets op wijst dat 4-MEI een gezondsrisico vormt voor de mens. De maatregel van de staat Californië kwam er na een studie uitgevoerd op muizen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consum...ngredient.dhtml

Commentaar: Ik stel me grote vragen bij de lijst kankerverwekkende stoffen. Op deze lijst staan ook stoffen die voorkomen bij microgolfovens, televisies, deodorants en nu ook cola. Ik vind het raar dat de stoffen van deze producten dan niet worden gewijzigd. Misschien is het geen slecht idee om in de toekomst, deze lijst te gebruiken als een soort van wet, met de bijhorende sancties voor overtreders. Het zou ook duidelijker moeten worden vermeld dat kankerverwekkende stoffen aanwezig zijn in het product. Tot slot vind ik dat mensen niet voldoende op de hoogte worden gebracht van de risico's van producten met kankerverwekkende stoffen in. Denk maar aan de straling van je gsm (als die 's nachts naast jou aan staat).

Laatst aangepast door M*xime Laurent : 1st April 2013 om 09:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.