actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2013, 09:35
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Migraine richt schade in brein aan

Migraine richt schade in brein aan

Hersens van migrainepatiënten vertonen afwijkingen in de hersenschors. Dat melden Italiaanse onderzoekers vandaag in het tijdschrift Radiology.

De onderzoekers maakten MRI-scans van 63 migrainepatiënten en deden metingen naar het volume van hun hersenschors. Uit de scans bleek dat het hersengebied dat pijn verwerkt bij migrainepatiënten minder dik en groot is dan bij de controlegroep.

Nieuw aan de studie is vooral de combinatie van dikte- en oppervlakteonderzoek, aldus één van de onderzoekers in een toelichting.

Baarmoeder
De oppervlakte van de hersenschors ontwikkelt zich in de baarmoeder, terwijl de dikte gedurende het hele leven nog verandert. Dat de oppervlakte en dikte van de hersenschors van migrainepatiënten minder ontwikkeld is, wijst op een combinatie van genetische aanleg en omgevingsfactoren, aldus de onderzoekers.

Michel Ferrari, hoogleraar neurologie aan de Universiteit van Leiden, noemt het desgevraagd een belangrijk inzicht dat migraine veranderingen veroorzaakt in de hersenschors. "Vroeger werd gedacht dat migraine redelijk onschuldig is. Maar door dit soort onderzoek wordt steeds duidelijker dat migraine een ernstige aandoening is, die zelfs sporen nalaat in de hersens."

12 procent
Van de wereldbevolking heeft volgens Ferrari ongeveer 12 procent last van migraine.

Wat de afwijkingen precies voor gevolgen hebben, moet verder worden onderzocht, zeggen de Italiaanse onderzoekers.

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...brein-aan.dhtml
datum: 27/03/2013

Mening:
Bij het lezen van dit artikel ben ik toch wel geschrokken. Ik had, zoals vele mensen, nooit gedacht dat migraine gevolgen zou hebben op de hersenschors. Eigenlijk zou je dan aan de dikte van de hersenschors al kunnen zien of je een mogelijke migrainepatiënt bent of niet. Onderzoekers weten nog niet precies wat deze afwijkingen concreet betekenen voor de patiënten, dus hopelijk zijn de gevolgen niet te ernstig.

Laatst aangepast door M*rel.Marissen : 27th March 2013 om 09:39.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2013, 22:38
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Ik ben toch verontrust door dit nieuws, aangezien ik zelf last heb van migraineaanvallen. Net zoals Merel had ik ook niet gedacht dat het ernstige gevolgen kan hebben voor je hersenen. Ik dacht dat het verstoord gezichtsvermogen, de misselijkheid, de hevige hoofdpijn, de duizeligheid, ... het enige onprettige was aan migraine, maar blijkbaar is dit toch niet zo.

Zoals al de mensen die te maken hebben met migraineaanvallen, hoop ik dat de afwijkingen van de hersenschors weinig tot geen gevolgen heeft voor de persoon die er aan lijdt. Ik ben zeker benieuwd naar de resultaten van de volgende onderzoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.