actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2013, 12:12
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Apothekers gaan medicijnengegevens uitwisselen

Apothekers zullen binnenkort zicht hebben op alle medicijnen die een klant neemt, ongeacht waar hij die heeft gekocht. Dat zou gebeuren via een zogenaamd "gedeeld farmaceutisch dossier", dat consulteerbaar wordt via de SIS-kaart. De Algemene Pharmaceutische Bond (APB) bereikte hierover een akkoord, zo staat vandaag in de kranten van Sudpresse.

De bedoeling van de maatregel is om misbruiken te vermijden of te voorkomen dat verschillende medicijnen verkeerd op elkaar zouden inwerken.

Via het gedeeld farmaceutisch dossier zullen apothekers kunnen zien welke medicijnen hun klanten hebben aangekocht in om het even welke apotheek in België. "Op die manier zien we wie wat elders heeft gekocht en kunnen we de patiënt beter voorlichten (...) De wisselwerking van bepaalde medicijnen, die gevaarlijk kan zijn, zou vermeden worden", legt Charles Ronlez van de APB uit in de krant. Hij wijst ook op de strijd tegen misbruiken, zoals het gebruik van valse voorschriften of het illegaal verhandelen van medicijnen.

Het systeem, waarbij de patiënt zijn goedkeuring moet geven, zal binnenkort in een testfase gelanceerd worden, aldus Sudpresse.

Bron:
De Morgen
16/03/2013

Mening:
Ik vind het een goed initiatief dat apothekers in de toekomst het recht zullen hebben om via een farmaceutisch dossier een overzicht te krijgen van de aankoop van medicijnen door de klanten. Ik denk dat er enorm veel misbruik gemaakt wordt van apothekers door verslaafden. Wanneer je iets niet meer meekrijgt in een apotheker, omdat je ervan beschuldigt wordt hieraan verslaafd te zijn, is het de dag van vandaag vrij gemakkelijk om naar de apotheker van een ander dorp te gaan die je toch niet kent en hier je aankoop te doen. Wat ik ook zeker een pluspunt vind aan dit initiatief is dat de patiënt goedkeuring moet geven. Via deze weg kunnen mensen over hun eigen privacy beslissen.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 16th March 2013 om 12:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th March 2013, 12:32
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik ben ook van mening dat dit een zeer goed initiatief is. Op deze manier gaan zowel de apothekers als de dokters een beter beeld krijgen van het medicatiegebruik van de patiënten. Men gaat dus precies weten welke en hoeveel medicatie aan welke patiënt is meegegeven. Onlangs was in de actualiteit een artikel over een patiënt die een enorme hoeveelheid Rilatine kon aankopen door een gebrek aan communicatie tussen de apothekers. Dit zal ook vaak het geval zijn bij verslaafden (voornamelijk slaap- en kalmeringsmiddelen). Voor die verslaafden is het van belang dat ze opgevolgd kunnen worden in hun aankoop van medicatie om overdosissen te kunnen vermijden.Hopelijk wordt dit systeem snel gerealiseerd. Ik ben alvast een voorstander van dit idee!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.