actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2013, 10:50
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Eerste baby genezen van HIV

Een Amerikaanse peuter is genezen verklaard van HIV, het virus dat aids veroorzaakt. Het gaat om de tweede erkende genezing van HIV ooit.

Het meisje uit Mississippi kreeg als pasgeborene het HIV-virus van haar moeder. Ze kreeg tijdens haar eerste levensuren een antiretrovirale behandeling, wat mogelijk de functionele genezing verklaart. Testen kort na de geboorte wezen in ieder geval op een progressieve verminderde virale aanwezigheid in het bloed van de baby, 29 dagen na de geboorte was het virus niet meer detecteerbaar in het lichaampje. Intussen is de peuter 2,5 jaar oud en al bijna een jaar zonder behandeling.

Als ze gezond blijft, is ze pas de tweede persoon ooit die genezen verklaard wordt van HIV. De eerste was de Amerikaan Timothy Brown. Hij werd compleet genezen verklaard na een beenmergtransplantatie, die een zeldzame genetische mutatie veroorzaakte waardoor het virus de cellen niet meer kon binnendringen. Een beenmergtransplantatie wordt ingezet om bloedkankers zoals leukemie te behandelen.

Het geval van het jonge kind werd uit de doeken gedaan op de 20e jaarlijkse conferentie over retrovirussen en opportunistische infecties in Atlanta, in de Amerikaanse staat Georgia.

Volgens de wetenschappers zou de kennis over de behandeling van het kind de gangbare medische praktijk kunnen beïnvloeden. Maar, zo onderstrepen ze, de eerste doelstelling blijft de overdracht van het virus van moeder op kind te verhinderen. Momenteel zijn er al behandelingen hiervoor voorhanden. De behandeling werkt in 98 procent van de gevallen. (AFP/KVDA)

Bron: De Knack (4/3/2013)

Commentaar: Ik vind het knap dat er toch een beetje progressie is in de strijd tegen HIV. Het is verschrikkelijk dat je dit als mens, als moeder bijvoorbeeld, doorgeeft aan jouw kind. Dit moet verschrikkelijk zijn. Ik hoop dat het niet lang meer duurt voordat we een remedie tegen dit virus gevonden hebben. Deze genezing is alvast een stap in de goede richting!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th March 2013, 16:22
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Dit is inderdaad ongelooflijk nieuws. De vraag waar ik nog wel mee zit is of dit kind de besmetting later toch nog kan doorgeven aan iemand anders en natuurlijk of de besmetting zich toch niet later gaat manifesteren. Ik denk dat het allemaal ingewikkelder is dan dat we nu lezen in dit artikel maar het is zeker bemoedigend nieuws. Misschien kunnen we toch nog ooit een oplossing verwachten voor de 'pest' van onze tijd.
__________________
Kunst is iets wat daar begint, waar het kunnen van de meesten ophoudt. A.O. Weber
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th March 2013, 11:59
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Dit is natuurlijk zeer goed nieuws! Na de genezing van Timothy Brown is er weer iemand genezen verklaard van het virus. Er is dus nog hoop!
Toch denk ik dat we niet te vroeg mogen juichen. Ik ben er van overtuigd dat wetenschappers er alles aan doen om de ziekte bij iedereen te kunnen genezen, maar we mogen toch geen ijdele hoop krijgen. Ik denk dat er nog veel werk is om de ziekte volledig terug te dringen.
Tot dan denk ik dat het ook heel belangrijk is dat er voldoende campagnes worden gevoerd om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Er zal wel campagne gevoerd worden, maar in mijn omgeving merk ik daar niet veel van. Ik denk dat er wel iets gedaan kan worden met de opkomst van de sociale media. Of een aangrijpend filmpje maken dat je in de reclameblokken van druk bekenen programma's kan uitzenden. Ook tijdens de reclame in de cinema denk ik dat zo'n filmpje wel effect kan hebben. Ook in het straatbeeld kan er volgens mij nog wel meer campagne gevoerd worden. Je ziet overal borden met reclame voor Carrefour, films, Delhaize, ..., kunnen er dan ook geen posters verschijnen voor de preventie van HIV en AIDS? Ik denk dat hiet toch nog wel aan gesleuteld kan worden.
Natuurlijk is het niet altijd je eigen schuld dat je HIV of AIDS krijgt. Ik wil niet veralgemenen en weet ook dat er mensen zijn die het virus krijgen door een verkrachting of gewoon via de geboorte.
Als de medische wereld blijft verderwerken zoals ze het nu doen, ben ik er zeker van dat er ooit wel een medicijn tegen het virus kan wordtn ontwikkeld. Het zal echter nog niet voor onze generatie zijn vrees ik.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th March 2013, 05:14
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Het is prachtig nieuws om die kleine vorderingen te zien. Toch vraag ik me ergens af of er niet iets achterwege gelaten wordt. Misschien is het de media die ons in het ongewisse laat wat betreft meer informatie over of het kind het virus al dan niet kan doorgeven. Dat lijkt me immers iets dat de wetenschappers en dokters die het kind hebben geholpen wel weten. Misschien zijn het zij zelf. En in hoeverre is het virus nu eigenlijk onder controle en kan het virus de cellen van het afweersysteem nog kunnen binnendringen? Dingen die ik me toch afvraag.
Ik vind het uiteraard heuglijk nieuws, maar het moet inderdaad met enige voorzichtigheid bekeken worden. Het zijn kleine stapjes, maar we gaan toch vooruit. Nu maar hopen dat behandelingen als deze en die van Timothy Brown ook verder in de ontwikkelingslanden gebruikt zullen worden, ooit.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th March 2013, 01:02
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Is 'hiv-baby' de doorbraak waarop zo lang is gewacht?

Ze is pas 2 jaar oud, de peuter uit Mississippi, maar ze domineerde deze week het medische nieuws. Op een internationaal congres in Atlanta maakten artsen bekend dat ze het meisje waarschijnlijk hebben genezen van hiv door haar vlak na de geboorte een forse dosis hiv-remmers te geven. Het kind slikt nu al een jaar geen medicijnen meer en het virus is nog steeds niet teruggekeerd.

Is dit de doorbraak waarop zo lang is gewacht? En wat betekent dit kind voor die honderdduizenden andere hiv-baby's? "Er is hier een enorme discussie ontstaan", meldt de Rotterdamse hoogleraar virologie Charles Boucher telefonisch vanuit Atlanta. "De mening onder deskundigen is verdeeld. Is er echt sprake van genezing? En is het virus verdwenen door de behandeling of heeft dit meisje kenmerken die haar ongevoelig maken voor hiv?"

De gegevens die de Amerikaanse artsen afgelopen maandag presenteerden, maken duidelijk dat het meisje door haar moeder is geïnfecteerd, hoewel het aantal virusdeeltjes in haar bloed laag was. Ze werd geboren in een plattelandsziekenhuis en pas tijdens de bevalling kwamen de artsen erachter dat haar moeder hiv heeft. Omdat ze vijf weken te vroeg ter wereld kwam, werd ze overgebracht naar een universiteitsziekenhuis. Normaal gezien duurt het een paar weken voordat vaststaat dat een kind is besmet. Een test op hiv-antistoffen is niet mogelijk omdat een kind de eerste maanden na de geboorte antistoffen van de moeder bij zich draagt. Met verfijnde technieken kan het virus-dna in het bloed worden afgelezen, maar de eerste dagen na de geboorte geeft zo'n test nog geen betrouwbare resultaten.

De artsen in Mississippi besloten niet op definitief bewijs te wachten en gaven het meisje 30 uur na haar geboorte al een cocktail van drie hiv-remmers. De weken erna werd duidelijk dat de baby inderdaad hiv had en dat de remmers snel hun werk deden, want na een maand was het virus niet meer te traceren. De ouders besloten om onbekende reden met de behandeling te stoppen en toen ze in de herfst van 2012 toch weer met hun dochter langskwamen, bleken er geen hiv-antistoffen meer in haar bloed te zitten. Er werden minieme sporen van hiv ontdekt, maar het virus slaagde er niet in om zich te vermenigvuldigen.

Schuilplaatsen
De Nederlandse hoogleraar Boucher is voorzichtig. Het achterliggende idee klinkt plausibel, zegt hij. Het hiv-virus ontwapent de immuuncellen, maar vormt daarnaast een slapend leger door in uithoeken te kruipen waar de medicijnen niet bij kunnen. Wordt de medicatie stopgezet, dan komen de virussen uit hun hol. Onderzoek - gepresenteerd in Atlanta gepresenteerd - maakt duidelijk dat het virus er even over doet om die schuilplaatsen aan te leggen. Heel vroeg behandelen, nog voordat die reservoirs ontstaan, kan dan grote winst opleveren, aldus Boucher.

De baby is daarvan maar één voorbeeld. In Atlanta werden ook de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek bij negen Amerikaanse tieners. Bij de vijf die kort na besmetting met medicijnen waren begonnen, was na een paar jaar geen enkele hiv-schuilplaats te ontdekken terwijl vier leeftijdsgenoten die langer hadden gewacht met medicatie wel antistoffen tegen hiv in hun bloed hadden. Een vergelijkbaar effect deed zich voor bij volwassen Franse hiv-patiënten die heel snel hiv-remmers namen. Toen ze na een paar jaar met de medicijnen stopten, bleef het virus weg bij een aantal.

Maar, waarschuwt Boucher: nog lang niet alle hiv-reservoirs in het lichaam zijn in kaart gebracht. "De peuter is goed onderzocht, maar het is onbekend of alle schuilplekken zijn geruimd." Britse artsen volgden ooit ruim tweehonderd Europese kinderen die via de moeder met hiv waren besmet. Ze ontdekten dat zes van hen op wonderlijke wijze, zonder behandeling, zelf het virus hadden bestreden. De hiv-testen waren toen nog niet zo goed, dus het is onduidelijk of alle virusdeeltjes echt weg waren, zegt Boucher. Het onderzoek maakt wel duidelijk dat er kinderen zijn bij wie het virus simpelweg niet aanslaat. En dat kan ook bij de baby uit Mississippi het geval zijn.

Snelle behandeling

Elitecontrollers heten die mazzelaars. Ze hebben een genetische mutatie waardoor een poortje in de witte bloedcel dicht blijft en het hiv-virus niet naar binnen kan. De enige tot nu toe genezen hiv-patiënt, de Amerikaan Timothy Brown, maakte dankbaar gebruik van de cellen van zo'n elitecontroller toen hij vanwege leukemie een stamceltransplantatie kreeg. Zijn nieuwe immuuncellen laten het hiv-virus niet binnen.

Zo'n stamceltransplantatie is voor de gemiddelde hiv-patiënt geen optie, een snelle behandeling soms wel. De Nederlander vertelt dat 30 tot 50 procent van de hiv-patiënten kort na de besmetting een acute fase doormaakt. Doordat het virus zich dan razendsnel vermenigvuldigt, krijgen ze koorts en zwellen hun lymfeklieren op. De huisarts test dan vaak niet op hiv en dat is een gemiste kans, aldus Boucher. "Als je die groep meteen behandelt, voorkom je nieuwe besmettingen en bied je patiënten kans op uitroeiing van het virus." Mocht het niet lukken om de aanleg van virusreservoirs te voorkomen, dan helpt het al als die zo klein mogelijk zijn, legt hij uit. "Er wordt nu onderzocht of het virus uit die reservoirs kan worden gelokt om het dan te vernietigen. Wij denken dat de kans van slagen groter is als die reservoirs kleiner zijn."

Boucher vindt dat artsen acute hiv-infecties verplicht zouden moeten melden. Heb je hepatitis, dan komt er meteen een GGD-verpleegkundige langs die bespreekt of seksuele partners moeten worden ingelicht. Maar heb je hiv, dan word je naar huis gestuurd met een recept. Met een aangifteplicht stijgt ook de alertheid van artsen, denkt hij, en wordt mogelijk vaker een hiv-test gedaan.

Is de peuter uit Mississippi een tweede Timothy Brown? Om daarachter te komen moet het mirakel bij een ander kind worden herhaald. "Iedereen wacht nu op de bevestiging", zegt Boucher. De hiv-baby's in ontwikkelingslanden kunnen er bij gebrek aan testen en medicatie vermoedelijk nog lang niet mee worden gered, maar het gaat ook om het principe, zo klonk in Atlanta. Boucher: "Opeens blijkt er iets denkbaar wat een paar jaar geleden nog onmogelijk leek."

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...s-gewacht.dhtml
Door: Ellen de Visser − 10/03/13, 17u58 − Bron: De Volkskrant

Mening:
Het is duidelijk nog altijd afwachten of dat er een tweede mirakel is in verband met HIV. Wat ik niet wist was dat er mensen in de wereld zijn waarbij het virus moeilijkheden heeft. Ik had geen idee dat zoiets bestand, ik dacht altijd 'Je hebt het of je hebt het niet'. (Mijn excuses als dit cru overkomt.) Het artikel geeft tenminste al meer duidelijkheid over de situatie van de baby. Zoals ik al eerder zei, het blijft afwachten voor de resultaten...
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.