actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd February 2013, 21:05
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Vegetariėrs hebben minder kans op hartproblemen

Vegetariėrs hebben minder kans op hartproblemen




Vegetariėrs hebben 32 procent minder kans om door hartproblemen te sterven of gehospitaliseerd te worden. Dat hebben Britse onderzoekers vastgesteld.
Wie geen vlees en vis eet, verkleint in niet verwaarloosbare mate zijn kans op ernstige hartproblemen. Dat besluiten onderzoekers van de universiteit van Oxford na een studie waarbij een kleine 45.000 mensen gedurende meer dan elf jaar gevolgd werden.

De kans op hospitalisatie was bij de vijftienduizend vegetariėrs onder de proefpersonen 32 procent kleiner dan bij de vleeseters, rapporteren de onderzoekers in het vakblad American Journal of Clinical Nutrition .

De onderzoekers hielden bij de analyse van hun resultaten rekeningen met factoren zoals roken, alcoholconsumptie, lichaamsbeweging, opleidingsniveau en sociaal-economische achtergrond.

‘Het grootste deel van het verschil wordt waarschijnlijk verklaard doordat de vegetariėrs lagere cholesterolwaarden en een lagere bloeddruk hadden', zegt Francesca Crowe, een van de auteurs van de studie. ‘Dieet is een belangrijke bepalende factor voor hartziekte.'

De nieuwe Britse studie komt boven op vorige onderzoeksresultaten die in dezelfde richting wezen. In december verscheen in het vakblad Circulation nog een studie waaruit bleek dat mensen met een hartziekte of diabetes die gezond gingen eten minder kans hadden om te sterven aan een hartziekte.

Bij die studie werden 31.000 mensen gevolgd. Het gezonde dieet bevatte in deze studie wel vis, en legde verder de nadruk op groenten, fruit, peulvruchten en noten. De kans om aan hartziekte dood te gaan daalde met 35 procent.

Volgens een ander onderzoek, uitgevoerd door vorsers van het universitair ziekenhuis van het Finse Turku, hebben getrouwde mensen minder kans om aan hartproblemen te sterven. Bij ongetrouwde mannen die getroffen waren door een hartinfarct, bedroeg de kans 51 procent dat ze stierven binnen de 28 dagen na het infarct. Van de getrouwde mannen met een infarct stierf slechts 26 procent. Bij vrouwen waren de percentages gelijkaardig: 43 en 20 procent.

De onderzoekers kunnen evenwel niet bewijzen dat het om een oorzakelijk verband gaat. Misschien zijn ongezonde mensen eerder geneigd vrijgezel te blijven.

Bron: De Standaard
Datum: vrijdag 1 februari 2013
Mening: Ik wist dat je minder snel kans had op hartproblemen als je een vegetariėr bent, maar dat de kans zo uiteenlopend is had ik niet verwacht. Alleen groenten eten is natuurlijk ook niet goed. Je moet ook veel sporten en aan je conditie werken om gezond te zijn. Het is niet dat je helemaal geen kans hebt op hartaanvallen als je alleen groenten eet. Gelukkig heeft deze studie rekening gehouden met deze factoren, zoals lichaamsbeweging, roken,...
Het is niet dat ik als weinig-groenten-eter al bang begin te worden door deze cijfers, maar ze geven wel een 'sein' dat er gezonder geleefd moet worden.
De studie uit Turku vind ik eigenaardig. Ik vind het raar dat er duidelijk een verschil wordt waargenomen tussen getrouwde mannen en ongehuwde mannen. Bij vrouwen werd er ook een groot verschil waargenomen.
Het is niet dat we daadwerkelijk ook echt minder kans gaan krijgen als we ineens trouwen. Ik kan me vinden in het besluit van De Standaard dus: ' De onderzoekers kunnen evenwel niet bewijzen dat het om een oorzakelijk verband gaat. Misschien zijn ongezonde mensen eerder geneigd vrijgezel te blijven.'
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.