actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd July 2013, 19:57
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Nieuwe Chinese wet verplicht kinderen om ouders te bezoeken

Nieuwe Chinese wet verplicht kinderen om ouders te bezoeken

Volwassenen in China worden door een nieuwe wet die gisteren in werking is getreden verplicht om hun ouders te bezoeken. Mensen die de 'Rechten voor Ouderen'- wet niet respecteren kunnen een boete of zelfs een gevangenisstraf krijgen.


Het is moeilijk om deze wet in de praktijk toe te passen, maar niet onmogelijk
Zhang Yan Feng (Chinese advocaat)
De nieuwe Chinese wet die volwassen kinderen verplicht om hun ouders te bezoeken is gecreëerd om het steeds groter wordend probleem van eenzame senioren op te lossen. De wet stelt dat volwassenen zich bezig moeten houden met de "geestelijke noden" van hun ouders en "senioren nooit mogen afsnauwen of negeren".

Veel mensen in China vragen zich echter af hoe de wet afgedwongen kan worden aangezien er niet gespecificeerd wordt hoe vaak de kinderen bij hun ouders op bezoek moeten gaan. De wet vermeldt enkel dat "zij die dicht bij hun ouders wonen regelmatig moeten langsgaan". De nieuwe regel wordt door tienduizenden Chinese internetgebruikers bespot.

Verplicht op bezoek bij mama en papa
Volgens Zhang Yan Feng, een advocaat uit Peking, is de wet eerder een boodschap om te sensibiliseren en een startpunt voor rechtszaken. "Het is moeilijk om deze wet in de praktijk toe te passen, maar niet onmogelijk" legt hij uit. "Als een zaak op basis van deze wet in de rechtszaal terecht zou komen zou die waarschijnlijk in een onderlinge regeling eindigen. Als dit niet lukt, zou het hof technisch gezien een persoon kunnen verplichten om zijn ouders vaker te bezoeken" zegt Zhang Yan Feng nog.

Chinese vergrijzing een steeds groter probleem
Het stijgend aantal ouderen is een groeiend probleem in China. Volgens statistieken van de Chinese overheid waren in 2010 178 miljoen mensen 60 jaar of ouder, tegen 2030 wordt verwacht dat dit cijfer zal verdubbelen. Nu de Chinese bevolking vergrijst zijn er in de Chinese media steeds meer verhalen te vinden van ouderen die door hun kinderen verwaarloosd worden. Zo kwamen er veel geschokte reacties nadat bekend werd dat een 91-jarige grootmoeder geslagen en uit haar huis gezet werd in de zuidelijke Jiangsu provincie in China nadat ze haar schoondochter om een kommetje rijst had gevraagd. Twee dagen later werd er een gelijkaardig verhaal gepubliceerd van een 100-jaar-oude vrouw die verplicht werd om in een varkensstal te slapen. Deze verhalen hebben blijkbaar toch geen draagvlak kunnen creëren voor de wet bij de Chinese bevolking.

Datum: 02/07/2013
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-bezoeken.dhtml

Mening:

Toen ik de titel van het artikel las, was ik meteen zeer benieuwd. Ik vind het vreemd dat een wet mensen kan verplichten om je ouders te bezoeken. Wanneer je een goede band hebt met je ouders, denk ik dat je dit sowieso in de mate van het mogelijke wel doet. En wanneer de band met je ouders niet goed is, vind ik ook niet dat een wet je ertoe moet verplichten om hen te gaan bezoeken. Wat voor nut heeft dat dan? Ouders komen dan wel vaker in contact met hun kinderen en zullen dan misschien wel minder eenzaam zijn, maar meer liefde zullen ze niet krijgen aangezien die kinderen er niet toe verplicht kunnen worden om hun ouders graag te zien.
En al zou dit deze mensen toch helpen, ik denk niet dat de wet nageleefd zal worden. Zoals het artikel aangeeft is er helemaal geen duidelijkheid over wat er precies van de kinderen verwacht wordt en dan is het niet moeilijk om dit te omzeilen, denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.