actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2013, 11:05
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Euro heeft geen toekomst meer

Greenspan: ‘Euro heeft geen toekomst meer’

Alan Greenspan, de voormalige topman van de Amerikaanse centrale bank, gelooft niet dat de euro in de huidige vorm toekomst heeft. ‘De euro is enkel met een politieke unie te redden’ , aldus Greenspan in een interview met Welt am Sonntag.
De gewezen topman van de Federal Reserve (Fed) gelooft niet dat een gemeenschappelijke Europese munt kan overleven als er binnen de eurozone 17 landen met 17 verschillende sociale systemen blijven bestaan.
Volgens Greenspan heeft de euro nood aan een volwaardige politieke unie, ofwel van alle lidstaten ofwel van enkele Europese kernlanden. Alleen op die manier zou het uiteenvallen van de eurozone kunnen vermeden worden.
Maar Greenspan uit zijn twijfels bij de vorming van een politieke unie. ‘De Duitse hereniging heeft aangetoond hoe moeilijk het is om binnen één staat tot culturele convergentie te komen’.
Greenspan wijst ook op het feit dat Duitsland de grootste kredietverlener in de eurozone is. ‘De centrale banken van de andere lidstaten stan voor 570 miljard euro in het krijt bij Duitsland en verwachten dat Duitsland maar alles betaalt.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131110_00831718
Datum: 10/11/2013 om 10u12


Mening

Blijft de Europese munt bestaan of niet? Volgens het artikel is het voortbestaan van deze munt onzeker. Ik denk dat de meeste mensen hier niet van opkijken. Er is in het verleden, en op heden, al veel discussie geweest over het voortbestaan van deze munt. Er zijn mensen die willen dat de Europese munt blijft bestaan, terwijl er anderen zijn die terug willen naar het vorige systeem waar elk land zijn/haar eigen munt heeft. Ik kan beide meningen wel begrijpen, maar mijn voorkeur gaat vooral uit naar het terugkeren naar het vorige systeem. Ik begrijp dat er mensen zijn die de Europese munt willen behouden. Het is makkelijk dat we over heel Europa met dezelfde munt kunnen betalen. Economisch gezien kan dit ook handig zijn, aangezien landen buiten Europa slechts rekening moeten houden met één wisselkoers tijdens het invoeren en uitvoeren van goederen. De Europese munt heeft in mijn ogen ook slechte eigenschappen en deze zorgen er ook voor dat ik eerder zou opteren om terug te gaan naar het vorige systeem. Met de komst van de Europese munt is het leven in België duurder geworden, niemand kan dit ontkennen. De rijke landen zijn nu ook verplicht om de andere landen te steunen. Een bijzonder rijk land is Duitsland. Ik heb het gevoel dat Duitsland toch wel de dupe is van dit systeem. Duitsland is een rijk land, met als gevolg dat dit land geld moet afstaan aan de minder rijke tot arme landen in Europa. In mijn ogen is dit niet juist. De armere landen kunnen niet goed omgaan met hun geld, dus de rijkere landen zullen altijd moeten bijspringen. Dit zorgt er dan weer voor dat Europa steeds armer zal worden. Uiteraard is het de politiek die zal beslissen over het voortbestaan van de Europese munt, maar ik vind wel dat de burgers hun stem mogen hebben in deze discussie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.