actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2009, 19:18
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Schouppe wil rekeningrijden ook invoeren in België, maar eerst voor vrachtverkeer

Schouppe wil rekeningrijden ook invoeren in België, maar eerst voor vrachtverkeer

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil het rekeningrijden ook in ons land invoeren. Dat zou wel pas ten vroegste in 2012 of 2013 gebeuren. Eerst is het vrachtverkeer aan de beurt. Enkele jaren later zullen ook de personenwagens betrokken worden in het elektronisch tolsysteem.

Schouppe vindt het verstandig om de kilometerheffing nog enkele jaren in de koelkast te stoppen tot de technologie volledig op punt staat. Dan pas wil hij grondig gaan overleggen met de drie deelstaten.

De CD&V-er vindt wel dat er rekening moet worden gehouden met het aantal gereden kilometers, de vervuilingsgraad van de wagen en het tijdstip waarop gereden wordt. "Zo kan je ontraden van op bepaalde momenten, bijvoorbeeld tijdens de spits, de wagen te nemen", aldus Schouppes woordvoerder.

Intussen roepen automobilistenverenigingen op dat de gemiddelde automobilist niet de dupe mag worden van het systeem. "Bij de eventuele invoering van dergelijke kilometerheffing moet het voor ons duidelijk zijn dat dan de rijtaksen en de belastingen op de inverkeerstelling van voertuigen worden afgeschaft", aldus Danny Smagghe van Touring. "Wij vragen eerst een voorafgaandelijke studie om de impact te bekijken op de portemonnaie van de automobilist en op de vermindering van de files."

Bij VAB zijn ze ook kritisch. "De kilometerheffing moet kostenneutraal zijn voor de gemiddelde Belgische autobestuurder, voor wie jaarlijks circa 15.000 kilometer rijdt", aldus Maarten Matienko. "Wie minder dan dit gemiddelde rijdt, moet minder betalen". De opbrengst van het rekeningrijden moet volgens de VAB geďnvesteerd worden fietspaden en openbaar vervoer.

Bron: N.N.,de Standaard, 14 november 2009
Mening: Enerzijds vind ik dit een fantastisch idee. Minder files, minder vervuiling,... waarschijnlijk ook minder ongevallen. Anderszijds heb ik twijfels. Zal de gewone burger niet onrechtstreeks gestraft worden? Ik denk maar aan zelfstandigen die veel de baan op moeten. Bovendien zal het open vervoer veel inspanningen moeten leveren om nieuwe trajecten mogelijk te maken en bestaande véél frequenter te laten rijden. Hiervoor zal de staat veel moeten betalen. Ik vraag ik me af hoe ze gaan controleren dat een burger maar 15 000 kilometer rijdt. Door gebruik van gpssystemen? En wie betaalt dit dan weer?
Kortom het zou een goede zaak zijn voor het milieu, maar niet voor de portomonee!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2009, 11:21
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Ik ben een voorstander van deze eventuele maatregel. Maar 2012/2013 is nog ver af en tegen dan kunnen er nog heel wat gedachten wijzigen.
Bij vrachtwagens ben ik voorstander omdat er tal van betere, goedkopere en milieuvriendelijkere oplossingen bestaan. Sneller (zowel in tijd als in afstand) denk ik niet. Daarin wint het vrachtverkeer. Dat er een eventuele kilometerheffing komt zal hopelijk invloed hebben op de gedachtegang van bedrijfsleiders die andere transport mogelijkheden overwegen.
Dat er later een kilometerheffing volgt op personenwagens vind ik persoonlijk ook een goed gegeven. Hopelijk denkt de mens dan eens sneller de fiets te nemen of te voet te gaan. Het carpoolen zal dan wel iets moeilijker zijn om te organiseren. Normaal zal dit wel geen problemen geven.
Wel moet men dan iets vinden op het probleem openbaar vervoer. Constant willen ze hun prijzen verhogen, er worden meer en meer treinen gewoon geschrapt. Wanneer Schouppe de kilometerheffing wil invoeren moeten de problemen bij de NMBS worden aangepakt. Voor wat hoort wat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th November 2009, 12:53
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
Schouppe wil rekeningrijden ook invoeren in België, maar eerst voor vrachtverkeer

Ik ben geen voorstander van het rekeningrijden. Ik denk dat mensen niet gemotiveerd gaan zijn om minder de auto te nemen omwille van deze “oplossing”. Mensen die nu met de auto naar het werk rijden, zullen over 5 jaar nog steeds met de auto naar hun werk rijden. Het fileprobleem wordt hiermee niet opgelost. Het enige wat je hiermee doet, is de mensen en bedrijven nog meer op kosten jagen. Bedrijven doen er nu al alles aan om hun kosten te drukken. Het zou jammer zijn als hierdoor mensen hun job verliezen.
Een betere oplossing is het belonen van carpoolen bijvoorbeeld. Mensen zijn sneller geneigd om moeite te doen voor iets dat geld opbrengt dan iets te laten dat geld kost. Eventueel zou het rekeningrijden wel gebruikt kunnen worden voor auto’s die te veel giftige uitstoot produceren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.