actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2013, 09:50
J*roen.Bouckaert J*roen.Bouckaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 58
Alarm over begroting lokale besturen

Belangrijk: Omdat "De Tijd" tegen plagiaat werkt, heeft deze een code in gebruik om de tekst en veranderen, het artikel zelf staat in de bron, neem daar maar een kijkje

De lo*ka*le over*he*den ste*ve*nen dit jaar af op een be*gro*tings*te*kort van 548 mil*joen euro, ter*wijl dat eer*der ge*raamd werd op 260 mil*joen euro. ‘Ie*der*een moet zijn ver*ant*woor*de*lijk*heid nemen’, re*a*geert Vlaams mi*nis*ter van Be*gro*ting Phi*lip*pe Muy*ters (N-VA).

De ste*den, ge*meen*ten en pro*vin*cies doen het dit jaar op be*gro*tings*vlak slech*ter dan ver*wacht. Dat blijkt uit nieu*we cij*fers van de Na*ti*o*na*le Bank en het Plan*bu*reau. Ook de voor*uit*zich*ten voor vol*gend jaar wer*den her*zien. In plaats van een over*schot van 107 mil*joen euro wordt nu een te*kort ver*wacht van 332 mil*joen euro.

De te*gen*val*len*de cij*fers zijn slecht nieuws voor de re*ge*ring-Di Rupo, die vo*ri*ge week nog haar be*gro*tings*rap*port aan Eu*ro*pa over*maak*te. Daar*in werd re*ke*ning ge*hou*den met de oor*spron*ke*lij*ke, roos*kleu*ri*ge*re cij*fers. Voor dit jaar werd in de be*gro*ting wel een buf*fer in*ge*bouwd voor mo*ge*lij*ke te*gen*val*lers. Die zal mo*ge*lijk moe*ten wor*den aan*ge*spro*ken.

Vlaam*se re*ge*ring

De Vlaam*se re*ge*ring, die ver*ant*woor*de*lijk is voor de Vlaam*se lo*ka*le be*stu*ren, houdt zich voor*lo*pig op de vlak*te. Al was mi*nis*ter van Be*gro*ting Phi*lip*pe Muy*ters op Radio 1 wel ver*baasd over de cij*fers.

Ik twij*fel er niet aan dat de oe*fe*ning op een of an*de*re ma*nier steek houdt, maar heeft men met alles re*ke*ning ge*hou*den?
PHI*LIP*PE MUY*TERS,
VLAAMS MI*NIS*TER VAN BE*GRO*TING
'Welke me*tho*do*lo*gie heeft men ge*han*teerd?', vraagt de N-VA'er. 'Ik twij*fel er niet aan dat de oe*fe*ning op een of an*de*re ma*nier steek houdt, maar heeft men met alles re*ke*ning ge*hou*den?'

Muy*ters vraagt op*hel*de*ring over hoe het te*kort tot stand zou zijn ge*ko*men. ‘De fe*de*ra*le over*heid kan im*mers geen extra ver*ant*woor*de*lijk*he*den aan ste*den en ge*meen*ten geven zon*der com*pen*sa*tie', stelt hij. 'Maar ge*meen*ten en pro*vin*cies kun*nen zich ook niet ver*schui*len ach*ter hun te*kor*ten.’ De mi*nis*ter vindt dat ‘ie*der*een zijn ver*ant*woor*de*lijk*heid moet nemen.’

Eu*ro*pe*se oor*deel

Niet al*leen voor dit jaar, maar ook voor 2014 is er een po*ten*ti*eel pro*bleem. In prin*ci*pe moe*ten de regio's en de lo*ka*le over*he*den - de en*ti*teit II in het jar*gon - vol*gend jaar samen een over*schot boe*ken van 495 mil*joen euro. Maar dat was in de ver*on*der*stel*ling dat de lo*ka*le over*he*den een over*schot zou*den boe*ken en geen te*kort van 332 mil*joen euro.

Alles zal af*han*gen van het oor*deel van de Eu*ro*pe*se Com*mis*sie. Als Eu*ro*pa oor*deelt dat de be*gro*tings*doel*stel*lin*gen dit en vol*gend jaar toch wor*den ge*haald, is er geen pro*bleem. In het an*de*re geval zal een rob*ber*tje wor*den ge*voch*ten over de vraag wie moet op*draai*en voor de te*kor*ten van de ste*den, ge*meen*ten en pro*vin*cies.


Bron: De Tijd, 23/10/2013, http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...422799-3136.art

Eigen mening:
Ook ik ben redelijk verbaast, Muyters. Vreemd dat een land dat nog niet zo lang geleden, volgens de cijfers, een overschot zou hebben van 107 miljoen euro, nu een mooi bedrag van 332 miljoen euro in het rood zou hebben. Wat is er gebeurd in België om zo plots zo een groot tekort te hebben. De regering heeft toch al redelijk wat gedaan om minder kosten te hebben. We kijken nog maar naar de topmannen. Haek, topman van de NMBS, die wil werken voor 290.000 euro in plaats van 512.103 euro. Ook kreeg de regering een Go-sign van het Instituut voor de Nationale Rekeningen om een dividend van 75 miljoen euro van Royal Park Investments (de verkochte restbank van Fortis) in de begroting in te schrijven. En waarschijnlijk nog andere activiteiten waarvan ik en jij niet veel van weet. Toch vraag ik mij af wie er nu zou moeten opdraaien voor deze tekorten. Nu ja, het speelt geen rol wie het gedaan heeft, het volk zal wel weer de dupe zijn. Maar, nog niet gevreesd! De Europese Commissie heeft haar oordeel nog niet geveld.
__________________
Teaching creates all other professions.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.