actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2017, 08:39
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
Prijsverschil tussen één- en tweepersoonskamer blijft toenemen

Prijsverschil tussen één- en tweepersoonskamer blijft toenemen

Eénpersoonskamers in het ziekenhuis worden alsmaar duurder, vergeleken met tweepersoonskamers. Dat blijkt uit de ziekenhuisbarometer van de Christelijke Mutualiteit. Dat komt door de hogere supplementen bovenop de erelonen van de dokters die patiënten in éénpersoonskamers moeten betalen.

Voor haar ziekenhuisbarometer analyseerde de CM de facturen van de ongeveer 1,4 miljoen ziekenhuisopnames van haar leden in 2016. Daaruit blijkt dat het prijsverschil tussen een kamer alleen en een kamer voor meerdere patiënten nog groter is geworden.

Voor een verblijf van meerdere dagen is een éénpersoonskamer ruim vijf keer duurder dan een tweepersoonskamer. Voor een verblijf van één dag is de eenpersoonskamer zelfs zeven tot 20 keer duurder, blijkt uit de CM-cijfers.

Omdat ereloonsupplementen voor tweepersoonskamers sinds 2015 verboden zijn, proberen ziekenhuizen hun inkomsten elders te recupereren, zegt CM-voorzitter Luc Van Gorp.

Ereloonsupplementen

De CM ziet de ereloonsupplementen het liefst verdwijnen. "Wij zijn als CM voorstander voor een redelijke verloning van de artsen", zegt Van Gorp. "De ziekenhuizen moeten op een correcte manier worden gefinancierd, maar de patiënt mag de rekening niet gepresenteerd krijgen."

"Om een nieuw model uit te tekenen, is het noodzakelijk dat zorgverstrekkers en ziekenhuizen open kaart spelen. Ereloonsupplementen worden verdeeld tussen de zorgverstrekkers die ze aanrekenen en de ziekenhuizen. Vandaag hebben wij geen zicht op de verhouding waarin dat gebeurt. Zonder transparantie kunnen we niet tot oplossingen komen."

BRON: Prijsverschil tussen één- en tweepersoonskamer blijft toenemen door Kevin Calluy, Steven Dierckx voor VRT NWS. Geraadpleegd op 6 december 2017 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...lijft-toenemen/

MENING: Ik vind het wel terecht dat een eenpersoonskamer duurder is dan een tweepersoonskamer, maar vijf keer duurder (tot zelfs twintig keer duurder!) is wel echt uit de lucht gegrepen! Ik snap niet dat de meerprijs van deze kamers komt van de ereloonsupplementen van dokters. De dokters hebben toch hun ereloon per patiënt en niet per kamer die vol ligt of niet? Ziekenhuizen zitten voor een groot deel volgeboekt, dus het lijkt me logisch dat een meerpersoonskamer goedkoper is dan een éénpersoonskamer, dit om de kosten te delen.

Toch vind ik dat bijvoorbeeld mensen die palliatieve zorgen nodig hebben, recht kunnen hebben op een goedkopere kamer, om in alle rust en respect met de familie samen te kunnen zijn. Ze zouden dus misschien de prijzen laten fluctueren naargelang van de "ernst" van de ingrepen. Mensen die hun wijsheidstanden laten trekken, hebben naar mijn mening geen nood aan een éénpersoonskamer; vrouwen die net bevallen zijn dan weer wel...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.