actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2010, 11:08
eleni eleni is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Broechem
Posts: 18
Geen zuigflessen met bisphenol A

De Europese Commissie gaat in 2011 de productie en verkoop van zuigflessen die bisphenol A bevatten in de Europese Unie verbieden. Bisphenol A is een omstreden stof die men terugvindt in allerlei plastics voor voedingsmiddelen.
In Frankrijk, Denemarken, Canada en Australie zijn zuigflessen met Bisphenol A al verboden omdat het een gezondheidsrisico inhoudt. Het is niet helemaal duidelijk hoe groot dat risico eigenlijk is.

In België heeft minister van Volksgzondheid Laurette Onkelinx (PS) eerder al aangeraden het gebruik van de zuigflessen te vermijden.

Ook de Hoge Gezondheidsraad en Europees voedselveiligheidsagentschap EFSA waarschuwde al voor eventuele gevaren. De blootstelling van jonge kinderen aan BPA kan best zoveel mogelijk vermeden worden, klinkt het.

'Deze aanbeveling geldt in het bijzonder voor zuigflessen, de opwarming van eetverpakkingen en instrumenten op basis van bisphenol A.'

Bron: De Standaard 26/11/2010

Eigen mening:
Het is belangrijk voor kleine kindjes dat ze zeker geen bepaalde gifstoffen zouden binnenkrijgen, meer nog dan voor volwassenen. Hun weerstand is veel minder groot, en ze zouden er wel eens ziek van kunnen worden.
Ik vind het wel raar dat ze zeggen dat ze niet weten hoe groot dat risico net is, maar het is dan toch wel groot genoeg om al die flessen van de markt te halen? Ik ben blij dat België het voorbeeld volgt van een aantal landen die dit al eerder verboden hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2010, 22:43
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik vind het zo merkwaardig dat er enorm veel ontdekkingen worden gedaan naar 'schadelijke stoffen' in alledaagse attributen. Alles wat we al heel ons leven kennen en gebruiken blijkt schadelijk te zijn. Ik vraag me af hoe ik het tot nu toe overleefd heb.

Ik geef toe, er zijn uiteraard dingen die schadelijk zijn, waar we het nooit van wisten. Natuurlijk komen die ontdekkingen pas met de huidige technologie aan het licht, als het misschien in sommige gevallen al te laat was. Denk maar aan asbest, dit materiaal lag aan de basis van menige kankergevallen.
Ik ontken niet dat bisphenol A schadelijk kan zijn. Ik weet er niet genoeg over om daarover te kunnen oordelen. Ik stel me er daarentegen wel vragen bij. Uiteindelijk heb ik geen weet van de eventuele negatieve gevolgen. Daarnaast kan ik ook met zekerheid garanderen dat iedereen in mijn familie ooit bediend werd met papflessen, en die hebben het stuk voor stuk overleefd.

Ik kan het alleen maar aanmoedigen dat zo weinig mogelijk schadelijke stoffen verwerkt worden in producten.
Ik vraag me echter wel af hoe doeltreffend de tests zijn, die ze gedaan hebben vooraleer dit product op de markt kwam. Misschien moeten ze des te meer trachten schadelijke stoffen op te sporen voor ze in de winkel belanden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.