actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th January 2011, 09:58
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Post Lerarenhandleiding voor omgang met jongens en meisjes

Het Meisjes/Jongens-dossier van Klasse

Jongens en meisjes krijgen op school vaak een verschillende, stereotype behandeling. Omdat deze de mogelijkheden en verwachtingen van leerlingen kunnen beperken,
heeft onderwijsmagazine Klasse een stappenplan opgesteld om leraren 'genderbewust' te maken.
Onbewust speelt het geslacht van leerlingen nog altijd een grote rol in de klas. Zo hebben leraren hogere verwachtingen van meisjes dan van jongens, zowel op het vlak van gedrag als van prestaties. Ze krijgen ook andere feedback: jongens worden vooral geprezen om hun intellectuele capaciteiten, meisjes om hun inzet.

Bovendien blijken jongens ook minder goed te presteren. In totaal verlaat 45 procent van de jongens het secundair onderwijs met minstens een jaar schoolachterstand. Bij meisjes is dat 31 procent.

Met de 16 pagina's tellende brochure 'Meisjes zijn anders. Jongens ook' heeft Klasse nu een gids verspreid voor de 200.000 leraren in de verschillende onderwijsnetten.
Daarin worden ze aangespoord om rekening te houden met de verschillen tussen meisjes en jongens en tegelijkertijd ook te kiezen voor een gelijke aanpak. Zo leren ze onder meer hoe ze de studiekeuze kunnen begeleiden, roldoorbrekend kunnen werken in de klas en zowel de vader als de moeder kunnen betrekken.

In de gids wordt bijvoorbeeld aangeraden om kleuters te stimuleren om met alle speelgoed te spelen.
Dus ook de meisjes met de auto's en de jongens met de poppen. Er wordt ook geadviseerd om geen stereotype taal te gebruiken, zoals 'Niet huilen, je bent toch een flinke, grote jongen'. En de tips gaan tot in de details: zeg bijvoorbeeld 'Wie het weet, steekt een hand in de lucht' en niet 'zijn hand'.

De campagne wordt ook ondersteund via een filmpje waarin de omgang met meisjes en jongens concreet wordt gemaakt.

Bron: De Standaard online, donderdag 06 januari 2011, 15u22
Bron: belgaAuteur: loa
Sabine Joosten/hh

Eigen mening:

Ik denk dat dit een interessante brochure is voor ons als leraren in spe.
Ik let er zelf niet op wanneer ik vraag stel, of iemand het antwoord op mijn vraag weet, of ik de vraag mannelijk of vrouwelijk stel.
Misschien heeft dit onbewust wel invloed op de leerlingen.
Roldoorbrekend werken in de klas vind ik zelf ook heel belangrijk, de vrouw voor de haard en de man werken buiten huis is er stilaan aan het uitgaan maar toch moeten we dit blijven stimuleren.
Het klopt dat er andere verwachtingen worden gelegd bij jongens dan bij meisjes.
Differentiatie in de lessen is nodig, er moet soms ook eens gedifferentieerd worden in interesse, en ik denk dat daar de verschillen tussen meisjes en jongens wel merkbaar zullen zijn.
Maar een gelijke aanpak op vlak van belonen moet er wel zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th January 2011, 11:46
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Een vriend van me is pedagoog, van hem had ik al gehoord dat leerkrachten vaak anders redeneren over hun vrouwelijke leerlingen dan over hun mannelijke leerlingen. Maar toch was ik nog verrast dat er zoveel leerkrachten zijn die een verkeerd stereotype beeld van hun leerlingen hebben. Daarom vind ik het geen slecht idee om een folder te verspreiden die aangeeft hoe leerkrachten het beste omgaan met de leerlingen in hun klas. Misschien is het ook niet slecht om in de lerarenopleiding hier een lesuur (of enkele lesuren) aan te spenderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th January 2011, 11:00
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Ook ik vind die brochure ontzettend nuttig. Ik ben er van overtuigd dat ik ook onbewust een onderscheid maak tussen jongens en meisjes in mijn handelingen in de klas. Uiteraard moeten we iedereen gelijk behandelen en niemand benadelen. Alleen doen we alles zo onbewust, dat het erg moeilijk wordt om hierin te verbeteren. Een goede stap is natuurlijk de brochure die Klasse uitbrengt, en ik hoop dat genoeg leerkrachten ook bereid zijn om deze in de hand te nemen en aan hun aanpak te werken. Het zou inderdaad nuttig zijn om deze kennis ook te integreren in onze opleiding, zodat we vanaf het begin kunnen letten op onze handelingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.