actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2009, 10:16
jeroen.ooms@edu.khk. jeroen.ooms@edu.khk. is offline
Jeroen.Ooms
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Extra troepen naar Afghanistan

Extra troepen naar Afghanistan

De Britse premier Gordon Brown is bereid om nog eens 500 soldaten naar Afghanistan te sturen als ook andere Navo-lidstaten een bijkomende inspanning leveren. Brown rekent erop dat de Navo-lidstaten, zonder de VS, 5.000 extra militairen naar Afghanistan zullen zenden. Hij zal de komende weken een Britse gezant naar de andere lidstaten sturen met een pleidooi voor extra troepen.

Brown had gisteren een onderhoud met de secretaris-generaal van de Navo, Anders Fogh Rasmussen, die ook pleit voor meer militairen in Afghanistan.

Binnenkort beslist de Amerikaanse president Barack Obama over de vraag hoeveel bijkomende soldaten de VS zullen sturen.

Naast Groot-Brittannië, hebben ook Turkije en Duitsland al aangegeven dat ze extra soldaten zullen sturen. Duitsland heeft gisteren meegedeeld dat er, bovenop de vierduizend Duitse militairen die in de noordelijke provincie Kunduz zijn gelegerd, nog 120 soldaten bijkomen.

Canada, Finland en Nederland hebben data genoemd waarop aan hun inzet een einde komt. Andere landen, zoals Denemarken, Italië, Noorwegen en Zweden, geven aan dat zij hun inzet op het huidige niveau kunnen handhaven, maar hebben geen directe plannen om meer troepen te sturen.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=992I0ISF

Extra troepen in afghanistan? Is dit wel zo'n goed idee? Ik weet het niet, maar blijkbaar zal het toch nodig zijn om nog extra troepen te zenden. Hopelijk betekend een toename van de militairen een vermindering van de problemen in Afghanistan, maar dat valt af te wachten natuurlijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2009, 20:06
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
goed idee maar meer slachtoffers

Volgens mij is het wel een goed idee om extra troepen te sturen naar Afganistan. Er moet echt meer druk gezet worden op de taliban. Ze moeten de taliban blijven bestrijden. Maar dan zullen er volgens mij wel meer slachtoffers vallen.
De extra militairen zouden ook kunnen helpen om de orde in Afganistan te houden.
Als ze Afganistan nu zouden verlaten zou het land weer in dezelfde chaos hervallen als daarvoor. Dan zou de taliban gewoon terug de macht grijpen en het volk onderdrukken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2009, 15:28
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Vijfhonderd Britse soldaten extra naar Afghanistan

LONDEN - Groot-Brittannië stuurt vijfhonderd extra militairen naar Afghanistan. Dat meldt het kantoor van de Britse premier Gordon Brown, die het parlement maandag zal inlichten.

Eerder had Groot-Brittannië aangegeven dat een eventuele troepentoename afhing van de bereidwilligheid van de Afghaanse president Hamid Karzai om de corruptie in zijn land te bestrijden. Ook andere landen zouden meer militairen moeten sturen.

Volgens Brown zijn lidstaten van de NAVO bereid zo'n vijfduizend extra militairen te sturen. De Amerikaanse president Barack Obama kondigt dinsdag een aanzienlijke toename van de Amerikaanse troepen aan.
Met de extra troepen komt het totale aantal Britse militairen in Afghanistan op 9500. De Amerikanen hebben momenteel 71 duizend militairen in Afghanistan.
loa (ap)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF20091130_026

Datum: 30/11/2009

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Langs de ene kant zou ik zeggen dat het wel goed is want, zoals Olivier het ook al zei, ze moeten de taliban blijven bestrijden. Maar langs de andere kant denk ik dan weer: hoeveel onschuldige slachtoffers zijn er al niet gevallen? Wanneer zal dat dan ophouden? Eigenlijk zou men ook al aan de heropbouw van dat land moeten beginnen en ervoor zorgen dat het land een degelijk bestuur krijgt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2009, 11:14
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
30.000 extra soldaten naar Afghanistan

30.000 extra soldaten naar Afghanistan




07:42 Update
De Verenigde Staten sturen de komende zes maanden 30.000 extra troepen naar Afghanistan. De Amerikaanse president Barack Obama vraagt de NAVO om nog eens 5.000 tot 10.000 manschappen in te zetten. Het is nog onduidelijk of België extra soldaten zal sturen.

Stanley McChrystal, de opperbevelhebber van het Amerikaanse leger in Afghanistan, ijvert al langer voor 30.000 extra soldaten om zijn plannen door te voeren. Obama willigt zijn verzoek nu in. In de eerste maanden van 2010 zullen de troepen vertrekken.

Taliban

"De Amerikaanse troepen hebben nu niet de ondersteuning die ze nodig om op een efficiënte manier de Afghaanse veiligheidsdiensten te trainen en op te leiden", zei Obama in een speech op de militaire academie van West-Point in New York.

De president is er van overtuigd dat de extremistische troepen van de Taliban enkel kunnen worden teruggedrongen met meer manschappen. Hij wil de Taliban nog een laatste keer treffen en het land dan overlaten aan de Afghanen.

Obama meldde ook dat hij de Amerikaanse troepen vanaf juli 2011 geleidelijk wil laten terugtrekken.

500 extra Britse soldaten


Obama gaat nu gesprekken voeren met de Franse president Sarkozy, de Russische president Medvedev en de Britse premier Brown om hen mogelijk te betrekken in de plannen. Groot-Brittannië gaat alvast 500 soldaten extra sturen. Ook Italië toonde zich bereid om een inspanning te leveren en mogelijk volgen nog andere NAVO-landen.

Momenteel zijn er 100.000 soldaten actief in Afghanistan, waarvan 68.000 Amerikanen.

Bron: GVA

Mening:
Met nieuwe krachten in Afghanistan zou een onderdrukking van de Taliban toch mogelijk moeten zijn?! Aan de strijd die daar al jaren plaats vindt, wil precies maar geen einde aankomen. Ligt dit aan de Taliban of aan de te zwakke tegenstand?! Hopelijk boekt het besluit van Obama de nodige resultaten. Volgens mij is het niet zo een goed idee om alweer nieuwe troepen naar Afghanistan te sturen. Er zullen weer massaal veel doden vallen, langs beide kanten.

Er moet toch een andere manier zijn om tot een overeenkomst te komen, vraag ik mij dan af?! Maar beide kanten denken alleen maar aan zichzelf en zo zal het een conflict blijven dat zal blijven aanslepen. Zullen we ooit nog een vredesakkoord meemaken?!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd December 2009, 13:07
An.Broeckx An.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 30
De VS vraagt België niet om extra troepen

BRUSSEL - De Amerikaanse diplomaat Richard Holbrooke, door president Obama aangeduid als speciale gezant voor Afghanistan en Pakistan, is deze ochtend aangekomen in Brussel. Hij zal er België niet vragen om extra troepen te sturen naar Afghanistan, maar zou het zeer op prijs stellen mocht ons land extra kunnen bijdragen op humanitair vlak.



Holbrooke ontmoet morgen de internationale partners van de VS op de NAVO-top in Brussel. In de aanloop daarvan had hij al een gesprek met de kersverse Belgische minister van Buitenlandse Zaken Steven Vanackere (CD&V).

Holbrooke zei na afloop van dat gesprek dat de VS niet verwachten dat België extra troepen stuurt naar Afghanistan, maar dat ze wel hopen dat ons land bereid is om extra humanitaire hulp te bieden. 'België is een soeverein land, wij kunnen het niet dwingen. Maar extra humanitaire hulp zou zeer welkom zijn,' zei hij in een interview met de RTBF. De VS rekenen op steun op het vlak van landbouw, gezondheidzorg, politietraining en de opbouw van justitie.

Eerder op de dag had minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) laten weten nog 'niets uit te sluiten en niets aan te kondigen' omtrent extra hulp van België. Hij zei wel zich zeer goed te kunnen vinden in de strategie die Obama uit de doeken heeft gedaan. 'Hij wil de klus in Afghanistan afwerken, ondanks de terughoudendheid van de publieke opinie', sprak De Crem in het Radio 1-programma De Ochtend.

België heeft momenteel 600 soldaten in Afghanistan. Ons land heeft vooropgesteld dat het tot eind 2010 vertegenwoordigd blijft in het oorlogsgebied. Of De Crem een verlengd verblijf ziet zitten, wou hij niet kwijt.

Bron: de standaard, 2 december 2009

Eigen mening: Ik ben blij dat wij bespaard blijven van de 'druk' die Amerika wel eens op andere landen durft leggen om toch mee te vechten en ook te blijven vechten. Dat ze vragen om humanitaire hulp vind ik dan weer vrij normaal. Tenminste iets dat nut heeft in deze tijden van oorlogsvoering.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.