actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2018, 10:56
Elias.H*ns Elias.H*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 31
‘Ik heb mijn gevel onlangs wit geverfd, maar door het fijn stof is hij weer grijs’

‘Ik heb mijn gevel onlangs wit geverfd, maar door het fijn stof is hij weer grijs’

‘CurieuzeNeuzen zal een impact hebben op de verkiezingen,’ verwacht Johanna Pelgrims uit Vilvoorde. Johanna (37) is een van de 20.000 CurieuzeNeuzen die nog tot volgende week de luchtkwaliteit voor hun woning meten. ‘Deze actie zal argumenten geven om meer in te zetten op mobiliteit.’


‘Ik fietste rond in Vilvoorde en telkens als ik een bord van CurieuzeNeuzen aan een raam zag hangen, zei ik Yes.’

Waarom bent u zo begaan met het burgeronderzoek van CurieuzeNeuzen?

Ik ben enorm begaan met de luchtkwaliteit in mijn stad. Ik woon op drie kilometer van de Brusselse ring en er staan regelmatig files voor mijn deur. Soms ruik ik de uitlaatgassen in mijn huis. Ooit las ik een artikel over de gezondheidsproblemen die uitlaatgassen kunnen veroorzaken. Daarom wilde ik zelf zo’n project uitvoeren in Vilvoorde. Maar toen las ik toevallig in De Standaard over het project van CurieuzeNeuzen en moest ik het zelf niet meer doen.

Hoe reageerden de buren?

Niet iedereen had het door volgens mij. Toen ik het bord aan mijn raam hing, dachten mijn buren dat ik mijn huis ging verhuren of verkopen (lacht).

Welk resultaat verwacht u?

Ik ben bang dat het heel slecht zal zijn. Ik heb de gevel van mijn huis onlangs nog wit geverfd, maar door het fijn stof heeft die nu een grauwe grijze kleur.

Volgens mij zal het niet snel verbeteren. De stad is nu een nieuwe wijk aan het bouwen onder de ring. Daar zal het nog slechter zijn. Er moet echt iets gebeuren. We kunnen moeilijk allemaal aan zee wonen, waar de luchtkwaliteit beter is. Ik heb dat trouwens al aan mijn man voorgesteld, maar hij wil niet verhuizen (lacht).

Wat moet er volgens u veranderen?

Er moet een visie komen op mobiliteit. In Vilvoorde kan je alles met de fiets doen, maar het is niet veilig. Soms zijn er geen fietspaden of houden die ineens op. Daarom is de actie van CurieuzeNeuzen zo belangrijk, omdat het argumenten zal geven om meer in te zetten op mobiliteit.

Ook moet er iets gebeuren aan die Brusselse ring. Ik zou willen dat Brussel het voorbeeld volgt van Antwerpen door de ring te overkappen, zodat het weer leefbaar wordt voor de mensen die langs de ring wonen. Als het daar kan, moet het ook hier lukken.

Zal het resultaat invloed hebben op de gemeenteraadsverkiezingen?

Ik mag het hopen, want zo kan het echt niet verder. Ik weet toch al op wie ik niet moet stemmen.

Hebt u uw eigen gedrag aangepast door deze actie?

Zeker, ik heb nog meer de fiets genomen. Zelfs als het regende.

BRON: De standaard 19/05/2018 08u00
LINK: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180518_03519517

MENING: We weten al wel langer als vandaag dat het niet goed gesteld is met de luchtkwaliteit. Er zijn genoeg rapporten die aantonen dat er teveel fijn stof is in onze atmosfeer en dat dit leidt tot gezondheidsproblemen. Niet alleen onze gezondheid gaat ervan ten onder maar ook onze aardbol. En daarom vind ik de actie van curieuzeneuzen een zeer goed initiatief. Bij deze actie neemt de bevolking eigenlijk zelf deel aan een onderneming en dat is juist hetgene dat er bereikt moet worden. Door elke keer maar artikels lezen waar als boodschap wordt meegegeven dat we verkeerd bezig zijn met ons milieu en dat er dringend iets moet veranderen, worden wij als mens denk ik niet wakker geschud om er effectief iets aan te doen.

Laatst aangepast door Elias.H*ns : 19th May 2018 om 11:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.