actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2016, 09:25
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Deze CEO lanceerde een werkdag van 5 uur in zijn bedrijf

Al meer dan een jaar laat een Amerikaanse CEO zijn werknemers rond 13 uur naar huis gaan. Een revolutionaire stap met indrukwekkende gevolgen. Stephan Aarstol, bedrijfsleider van Tower Paddle Boards, legt uit hoe dat komt.

"9-to-5-jobs hebben een cultus van workaholics gecreëerd", vindt de Amerikaanse CEO. "Werknemers stappen elke morgen in hun wagen, staan in de file en doen 's avonds hetzelfde. Tegen maandagen ziet men op. Woensdagen bekijkt men als een berg waar men over moet om het einde van de werkweek te halen. De opluchting volgt op vrijdagmorgen wanneer het langverwachte weekend voor de deur staat."

Volgens de bedrijfsleider is het algemeen geldende idee dat werknemers 70 procent van de week met het werk moeten bezig zijn om de resterende dertig procent als vrije tijd te kunnen invullen, een voorbeeld van collectieve gekte.

"Mijn onderneming besliste om het anders aan te pakken", aldus Aarstol. "Ik leid een bedrijf dat stand-up paddleboards verkoopt. Dus een kortere werkdag met een vrije namiddag voor mijn personeelsleden zou helemaal passen bij het merk dat ze vertegenwoordigen."

Zelfde loon

En daarbij verloor de CEO uiteraard niet uit het oog dat gelukkige werknemers voor hogere rendementen zorgen. Hij lanceerde werkdagen van slechts 5 uur, waarbij iedereen begint om 8 uur en doorwerkt tot 13 uur. En dit allemaal zonder aan loon in te boeten. Door het lunchuurtje af te schaffen, werd de werkdag uiteindelijk met twee uur ingekort.

Al laat de chef iedereen de vrijheid om zijn eigen uren te 'managen'. Toch houdt 70 procent van het team zich aan de richtlijn van 5 uur, maar als het drukker wordt dan merkt Aarstol wel dat er iets langer wordt doorgewerkt. "Ik verwacht wel dat mijn werknemers op die tijd twee maal zo hard werken als de gemiddelde werknemer want de workload blijft natuurlijk ongewijzigd", verduidelijkt hij.

Zijn personeel wordt voortdurend uitgedaagd om efficiënter met tijd om te gaan en na te denken over het invullen van de eigen job. Bye bye tijdverlies en inefficiënties. De vrijgekomen tijd wakkert de creativiteit aan en verhoogt de quality time met het gezin.

Bron: De Morgen 26/09/2016
http://www.demorgen.be/economie/dez...laagd-b26fdc89/

Eigen mening: Het is natuurlijk nog steeds de vraag of die overal zal werken. Ik kan namelijk niet geloven dat een werkdag van 5 uur kan werken in een multinational. Ik vind het natuurlijk wel een goed idee om te testen in kleinere bedrijven waar het wel kan, al denk ik dat het nog steeds moeilijk zal zijn. Als werkgever moet je je planning op een heel andere manier opstellen en hier kruipt dus vooraf al veel tijd in. Wel kan ik verstaan dat de werknemers voor hogere rendementen zorgen wanneer ze gelukkiger zijn. Ik denk dus dat het een zeer slim idee is van deze CEO om in zijn bedrijf 5 uur te gaan werken, maar jammer genoeg is dat naar mijn mening niet elk bedrijf gegund.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th September 2016, 11:58
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Deze CEO lanceerde een werkdag van 5 uur in zijn bedrijf

Eigen mening: De onderneming behaald dezelfde output ondanks men 2 tot 3 uren minder werkt per dag. Ik denk dat we hier kunnen spreken van een succesverhaal. Dit is een schoolvoorbeeld hoe het welbevinden van werknemers rechtstreeks in contact staat met de productiviteit. Ik vind dat we veel meer mogen afstappen van het klassieke 9-to-5 principe en dit niet alleen in de bedrijfssector, maar ook op de schoolbanken. Pubers hebben een ander bioritme, en zijn bijgevolg geen ochtendmensen. De school later beginnen zou hun concentratie ten goede komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th September 2016, 12:07
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Net zoals Lisse heb ik mijn bedenkingen bij de haalbaarheid van het vervullen van dezelfde taken in een kortere periode. Niet alle mensen hebben het in zich om harder en sneller te werken dan voorheen. Aan de andere kant vind ik een kortere werkdag wel heel voordelig. Mensen gaan inderdaad gelukkiger zijn. Ze hebben nog iets aan hun dag als ze thuis komen. De werknemers van dit bedrijf gaan ook dankbaarder zijn en liever komen werken dan mensen die nog acht uren per dag werken voor hetzelfde loon. Mensen zullen ook meer tijd hebben voor hun kinderen en partner, wat naar mijn mening heel belangrijk is. Als deze manier van werken werkt voor dit bedrijf, vind ik dat ze hier zeker mee door moeten gaan. Het zal voor een zeer positief klimaat zorgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th September 2016, 20:46
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Ik begrijp dat bovenstaande meningen sceptisch zijn tegenover de werkdagen van 5 uur. Toch blijkt het hier een goed idee te zijn. Ik denk dat we in een cultuur leven waar 9-to-5 werken en burn-outs "normaal" zijn, iedereen moet zich ziek werken zodat het geld binnengerijfd kan worden. Waarom kan het niet anders?Iets wat er een beetje op trekt is het Finse onderwijs. De leerlingen gaan enkel in de voormiddag naar school en is daardoor al helemaal anders dan ons onderwijs. Zijn deze kinderen dan dommer dan bij ons?

Ik denk over het algemeen dat dit een goed idee is. De werknemers moeten minder werken, zijn blijer, doen beter hun werk en als het drukker is zijn ze sneller geneigd om over te werken en dit zonder dat hun baas dit vraagt. Het is een "nieuw" concept, maar ik denk dat dit zeker het proberen waard is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.