actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2007, 17:01
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Onderzoeksrechter in tranen

Onderzoeksrechter in tranen


ANTWERPEN - 15.20 uur: Het is zelden vertoond, maar op het einde van zijn getuigenis kon onderzoeksrechter Karel Van Cauwenberghe zijn emoties even niet meer de baas.



'We zien afschuwelijke dingen in ons beroep, maar deze feiten, nee, nooit', moest hij slikken. 'Het heeft ons allen zeer diep getroffen.' De tranen stonden in zijn ogen.

Op het einde staat de familie van Oulematou Niangadou erop de onderzoeksrechter te bedanken voor het gevoerde onderzoek en voor de menselijke aanpak van de getroffen families.

9.33 uur: Op de tweede dag van proces Van Themsche komen vooral speurders getuigen over de fatale dag van de feiten. Ook de onderzoeksrechter zal uitleg geven over het gevoerde onderzoek en de reconstructie.

Na de emotioneel bijzonder zware dag van gisteren is er merkelijk minder familie van de slachtoffers aanwezig in de zaal. Ook de ouders van Luna, die de moordenaar van hun dochtertje in een ijzingwekkende confrontatie recht in de ogen keken, zijn vandaag niet van de partij.

10.15 uur: De confrontatie met de foto's van het drama werd de familie van de vermoorde Malinese oppas Oulematou Niangadou teveel. Toen ze de jonge vrouw op foto dood zagen liggen, konden ze hun emoties niet meer de baas. Huilend verlieten ze de zaal.

De assisenzaal kreeg daarop ook nog de beelden te zien van Luna die neergeschoten is. De foto's van een neergeschoten meisje van twee troffen de zaal als een mokerslag.

Van Themsche gebruikte voor de feiten munitie die bedoeld was om groot wild mee te schieten. Op de verpakking die in de Spanjepandsteeg werd aangetroffen, stond een paddestoel afgebeeld met de boodschap 'The deadliest mushroom in the woods'. De kogels veroorzaken blijkbaar een paddenstoelvormige verwonding.

12.00 uur: Voordat Hans Van Themsche op 11 mei 2006 aan zijn dodelijke raid door Antwerpen begon, had hij een afscheidsbrief voor zijn ouders geschreven. Die werd vanmorgen voorgelezen door de case-officer van de federale gerechtelijke politie.

De afscheidsbrief werd bij een huiszoeking in zijn kamer op het internaat in Roeselare aangetroffen. Van Themsche vraagt zijn ouders in de brief geen schuldgevoel te hebben en voort te gaan met hun leven. Hij wist eveneens wat hij op zijn grafsteen wilde hebben: 'Killed in Action'.

15.00 uur: '21 jaar zit ik in dit vak, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt', vertelde onderzoeksrechter Karel Van Cauwenberghe aan het hof. 'De beelden van de slachtoffers hebben op iedereen een grote impact gehad.'

De emotionele woorden van de door de wol geverfde onderzoeksrechter staan in schril contrast met de houding die Hans Van Themsche in het onderzoek aannam. 'Van bij het begin gaf hij aan dat hij zeer goed besefte wat hij gedaan had', getuigde de onderzoeksrechter. 'Hij vertelde ook heel koel en nuchter over de feiten. Ik stond er van aan de grond genageld.'

De onderzoeksrechter bracht de beelden van de reconstructie mee. De jury kreeg de fatale dag nog eens te zien. Vanaf 's ochtends 5 uur wanneer Van Themsche in het internaat in Roeselare met een mes zijn haar afsnijdt tot de feiten in Antwerpen.

Het beeld dat we daarbij krijgen is die van een jongeman die zeer kalm en beredeneerd zijn gruwel uitvoert. 'Bij de reconstructie was hij zich in elk geval ook weer heel bewust van de feiten die hij gepleegd had en de route die hij daarbij afgelegd had', klonk het.

Tonny Verhaeghe


Blog DS, 02-10-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 2nd October 2007 om 17:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2007, 11:20
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Ik vind het gruwelijk wat die jonge man heeft aangericht. Hiervoor wordt hij hopelijk zeer zwaar gestraft. Ik vind het tevens zeer moedig dat de ouders van Luna hem recht in de ogen hebben gekeken, voor hun moet dit proces enorm emotioneel en zwaar zijn net zoals voor de familie van Oulematou.

Karen Van Dijck
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th October 2007, 13:50
Hanne.Van.Rooy Hanne.Van.Rooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Lille
Posts: 70
Van Temsche moet hier uiteraard heel zwaar voor gestraft worden. Mij lijkt het logisch moest hij levenslang krijgen. Waar ik nog het meest ben door getroffen, is het feit dat hij tijdens zijn proces zo koel en nuchter blijft. Hij beseft heel goed wat hij heeft gedaan en heeft er blijkbaar geen problemen mee om hierover te praten. Ookal zegt hij dat hij er spijt van heeft, overtuigend klinkt het alvast niet.
Volgens mij is Van Temsche ziek in zijn hoofd want een andere verklaring kan ik niet bedenken.
Ik vind de hele zaak bijzonder aangrijpend maar vooral onbegrijpbaar...

Hanne Van Rooy
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th October 2007, 21:57
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Hulshout
Posts: 79
Ongelofelijk

Hoe kan je nu zo'n verschrikkelijke daad begaan, en dan achteraf enkel "het spijt me zeggen" omdat je advocaten zeggen dat je dat moet doen? Hoe kom je er nu bij om zoiets te doen? Ik kan begrijpen dat die jongen het niet gemakkelijk had op school maar is dat een oplossing? Ik hoop echt dat hij eindelijk eens gaat beseffen dat hij niet alleen het leven van het kleine meisje, de kinderoppas en de turkse vrouw heeft verpest, maar ook van die bijhorende familie-en vriendenkring, zijn eigen ouders en familie, de juryleden en al die andere mensen die het proces moeten bijwonen,... Wat hij heeft aangericht valt nooit goed te praten, en het verdriet bij die mensen zal misschien een beetje slijten, maar weggaan zal het nooit. Er zal geen dag voorbij gaan dat die familiedelen niet aan de kleine Luna en haar oppas denken, en ook de turkse vrouw zal nog elke dag van haar leven met die gebeurtenis geconfronteerd worden. Die jongen moet zeker psychische hulp krijgen, maar hij moet vooral gestraft worden. Ik vind deze hele zaak echt onbegrijpelijk en heel erg droevig. Ik hoop dat hij heel hard moet boeten voor zijn feiten en ik wens de familieleden nog heel erg veel sterkte toe.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th October 2007, 23:15
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Caroline.Deckmyn
Die jongen moet zeker psychische hulp krijgen, maar hij moet vooral gestraft worden.


Hoe zou jij die twee dan verenigen?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th October 2007, 18:57
PieterVanGestel PieterVanGestel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Beerse
Posts: 68
Het is toch als onderzoeksrechter enorm moeilijk om jezelf NIET te laten mee slepen met de gebeurtenissen. Soms moeten die mensen zich heel koud opstellen t.o.v. zulke gebeurtenissen, anders houden ze het geen dag vol in hun beroep. Ikzelf zou het nooit aankunnen om zoiets te moeten onderzoeken. et zou me snachts wakker houden en overdag opvreten. Hoe kan je je nu niet laten beinvloeden door zo een drama. Respect voor de onderzoeksrechters, want zei moeten toch enorm afzien bij zo'n processen.


En wat Van Temsche betreft, een gewone celstraf is NIET nuttig. Laat zulke gasten zichzelf toch op één manier nuttig maken, door de maatschappij te dienen ( allerlei karwijtjes, al dan niet dwangarbeid)! Maar goed daar heeft iedereen wel zijn mening over !


MVG
Pieter
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th October 2007, 15:16
Elke Peeters Elke Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Grobbendonk
Posts: 10
zaak van temsche

Dit moet echt onvoorstelbaar hard zijn voor de families van de slachtoffers,Van Temsche weet heel goed wat hij gedaan heeft en dan nog zo koel in de rechtzaal zitten... Voor de families is dit heel frustrerend denk ik omdat hij geen enkele emotie toont,hij toont geen berouw. Dan moet je toch wel een hele sterke persoon zijn als je dit niets kan schelen. Mijn vraag is altij bij dit soort moorden, 'wat in godsnaam heeft die persoon bezield,hoe kun je zoiets doen?' Niemand heeft het recht om over leven en dood te beschikken van andere mensen. Onschuldige mensen die ineens hun leven verliezen en het ergste is dan nog wel als een kinderen bij gemoeid zijn. Ik vind dit erg tragisch en wens de familie dan ook veel sterkte toe want dit zal een lang verwerkingsproces worden....

Groetjes Elke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.