actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2010, 00:52
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Politie wil zelf af van graaicultuur

Politie wil zelf af van graaicultuur


HERK-DE-STAD - Dat politiemensen tot 1.500 euro netto extra per maand verdienen aan vergoedingen, zit een groep korpschefs hoog. ‘Dit leidt niet tot betere politie.'



Sinds de politiehervorming zijn de riante vergoedingen en toeslagen alleen maar toegenomen. De kritiek erop ook, maar die kwam tot nog toe vooral van mensen buiten de politie. Nu is een groep politiemensen opgestaan die het probleem intern wil aanpakken.

De Koninklijke Federatie van Officieren en Hogere Ambtenaren van de Belgische Politie organiseert vandaag een studienamiddag met als titel: ‘Beïnvloedt het verloningssysteem de (goede) werking van de politie?' De ondertitel is ‘Graaicultuur of goede bedrijfscultuur?'

Armand Grootaers, de korpschef van de zone West-Limburg (Halen, Herk-de-Stad, Lummen), beantwoordt als één van de sprekers deze vraag. En de politie komt er in zijn analyse niet goed uit. Volgens hem kan de politie alleen maar goed werken als die vergoedingen worden afgebouwd. ‘Het individu is door de politiehervorming beter geworden, het wordt tijd dat de organisatie er ook beter van wordt.'

Hij heeft een ‘focusgroep' geraadpleegd van mensen die zich in deze problemen herkennen. Daarin zitten, behalve de korpschefs van Leuven (Jean-Paul Mouchaers), Vilvoorde (Frits Coenen) en de politiezone Brussel-West (Johan Berckmans), ook de directeur van de federale gerechtelijke politie van Hasselt (Luc Valkenborg) én Jean-Marie Van Branteghem, de nummer twee van de federale politie.

Van Branteghem staat achter de Limburgse korpschef. Hij noemt het een complex probleem, dat een complexe oplossing vereist. Grootaers wil het vandaag in zijn lezing wat scherper stellen. ‘Omdat het vergoedingensysteem de kwaliteit van het toekomstige politiewerk dreigt te ondergraven.'

‘Voor een goed begrip: ik heb niets tegen extra vergoedingen voor politiemensen', aldus Armand Grootaers in een interview. ‘Maar alleen als ze terecht zijn. Iemand die op een zaterdagnacht in weer en wind alcoholcontroles uitvoert, die moet daarvoor extra vergoed worden, daarover is geen twijfel. Maar er bestaat een hele reeks vergoedingen waarbij we vragen moeten durven stellen.'

‘In totaal zijn er 62 soorten vergoedingen, en soms is het echt niet meer duidelijk wat de zin ervan is. Zo bestaat voor bepaalde categorieën politiemensen bijvoorbeeld de “nabijheidstoelage voor contact met het publiek”. Maar iedereen heeft toch contact met mensen? Waarom krijgen die anderen dat dan niet?'

‘Het probleem is vooral dat die vergoedingen cumuleerbaar zijn, en daar staat geen limiet op. Daardoor kunnen sommige politiemensen hun maandloon met meer dan 3.000 euro bruto extra aanvullen (meer dan 1.500 euro netto, red.) Gelukkig blijven dat tot nog toe wel de uitzonderingen. Een gemiddelde agent vult zijn nettoloon van pakweg 1.500 euro maandelijks aan met 500 euro netto extra vergoedingen. Binnen de politie verdienen zelfs beginners in een interventiedienst zelden minder dan 2.000 euro netto per maand. Niet slecht voor het individu, maar ik vraag me af of de organisatie daarmee gebaat is.'

De korpschef vraagt niet om meer geld. ‘Wel dat de bestaande middelen efficiënter worden ingezet', zegt hij. ‘Nu is het effect dat mensen gemotiveerd worden om te blijven zitten, en het liefst niet doorstromen naar bestuursfuncties, want daar zijn de vergoedingen veel minder interessant.'


Blog DS, 08-11-2010 (Pieter Lesaffer)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2010, 08:58
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Ik weet dat er over dit onderwerp intern in verschillende korpsen al discussies over bestaan.
Diegene die de planning doet, geef zichzelf de beste diensten (de diensten die het meest opbrengen). Wanneer iemand ziek valt in het weekend, gaat men niet op zoek naar vervangen maar neemt zelf gewoon de dienst over.

Overal waar mensen samenwerken zullen wel eens meningsverschillen ontstaan.
Maar toch denk ik dat dit systeem de samenwerking onnodig moeilijk maakt.
Geld is iets raars...

Maar nu ineens die vergoedingen stopzetten? Lijkt me geen slimme zet.
Die diensten moeten nog wel ingevuld geraken.

Het lijkt me logischer om heel het systeem eens te onderzoeken en aan te passen.
De planning laten doen door iemand die hier geen persoonlijk voordeel uit kan halen, is volgens mij al een stap in de goede richting.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.