actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th January 2012, 14:25
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
‘Vlaanderen wordt één grote schiettent'

De jacht op de vossen wordt gevoelig uitgebreid, na zware druk van landbouwers en jagers. ‘Maar we verklaren hem niet vogelvrij', zegt minister Joke Schauvliege (CD&V). Natuurverenigingen reageren woest. ‘Dit wordt één grote schiettent.'
Het debat over de toekomst van Reintje de Vos is na maandenlange discussie tussen natuurverenigingen, landbouwers en jagers gisteren beslecht door de Vlaamse regering. In het nadeel van de vos, al beklemtoont Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) dat ‘het dier geenszins vogelvrij wordt verklaard'.

De minister houdt naar eigen zeggen rekening met het gestegen aantal gevallen van schade aangericht door de vos. Burgemeesters van landelijke gebieden hingen de afgelopen maanden alsmaar vaker aan haar telefoon omdat vossen tientallen kippen en andere neerhofdieren zoals ganzen en eenden verscheurden.

Het aantal vossen wordt in Vlaanderen op zowat 40.000 geschat. Totnogtoe mocht de vos worden bejaagd tussen 1oktober en 14februari, en alleen tussen zonsop- en zonsondergang. Jaarlijks worden op die manier zowat 10.000 vossen afgeschoten.

Toestemming vragen

‘In de toekomst wordt het ook mogelijk om buiten die periode op vossen te jagen, weliswaar onder strikte voorwaarden', aldus Schauvlieges woordvoerder. Zo moet er vooraf om toestemming worden gevraagd, mag er alleen worden gejaagd in een straal van 500 meter rond de plaats ‘waar schade wordt verwacht' en moet worden aangetoond dat andere maatregelenniet hielpen. ‘Die voorwaarden worden door het Agentschap Natuur en Bos gecontroleerd. Ja, ook ter plekke.'

Voor alle duidelijkheid: 'snachts mag er nog steeds niet op vossen worden gejaagd.

Mocht het de komende weken nog sneeuwen, dan gelden ook soepelere jachtregels. ‘Vroeger mocht er niet worden gejaagd wanneer er sneeuw lag. Dat gaf voer voor discussie wanneer er maar een dun laagje lag of de sneeuw op sommige plekken was weggesmolten. ‘Voortaan is de regel: zodra er 5cm sneeuw ligt, wordt de jacht opgeschort.' Ook bij lange periodes van vorst kan Natuur en Bos de jacht tijdelijk verbieden.

Natuurpunt en Vogelbescherming Vlaanderen reageren bijzonder misnoegd op de toegevingen van Schauvliege. Ze zijn ervan overtuigd dat de vos wel degelijk vogelvrij is verklaard, het hele jaar door. ‘Of denkt u dat er ambtenaren genoeg zijn om die speciale voorwaarden op het terrein te gaan controleren?'

‘Doden helpt niet'

‘Wetenschappelijk onderzoek toont bovendien aan dat het doden of vangen van vossen niet helpt om schade aan pluimvee te voorkomen. Het vrijgekomen territorium wordt heel snel ingenomen door een andere vos', zegt Wim Van Gils van Natuurpunt. ‘Wat wél helpt, is investeren in goede, gesloten kippenrennen. Dat gebeurt nog te weinig.'

‘Ik vraag me af of de Vlaamse regering niets beters te doen heeft dan naar het pijpen te dansen van een kleine, weinig geloofwaardige jachtlobby', zegt Jan Rodts van Vogelbescherming Vlaanderen. ‘En dat er bij sneeuwval ook mag worden gejaagd, is te grof voor woorden. Op dat moment zijn die dieren verzwakt en een heel gemakkelijke prooi.'

Rodts hekelt ook de afschaffing van de meldingsplicht voor de zondagsjacht, ook gisteren beslist door de Vlaamse regering. ‘Daarmee wordt Vlaanderen opnieuw één grote schiettent, terwijl die maatregel net moest voorkomen dat mensen die in bossen gingen wandelen niet plots met jagers werden geconfronteerd.'

Bij de Hubertus Vereniging Vlaanderen (HVV), die de belangen van de jagers verdedigt, wilde gisteren niemand commentaar kwijt.

Bron: DS 14/01: Link naar artikel

Opinie:
Groot gelijk. Uitroeien die handel, hierna kunnen we dan misschien beginnen met ALLE vogels. Die beesten maken toch ook altijd alles vuil. Ik hoop dat er niet gerust wordt tot het laatste wilde beest als een troffee bij iemand thuis hangt. Wij staan ten slotte toch aan de top van de voedselketen? Wij vedrienen het om het enige dier te zijn in ons landje en als het de vossen niet aanstaat moeten ze maar verhuizen. Het is toch ronduit schandalig dat vossen ONZE kippen doden. En als wij dan nog hokken moeten gaan bouwen om vossen tegen te houden, dan zijn we niet goed bezig. Dat is wat die groenen willen. Neen, neerknallen die handel!
Voor de mensen die het nog niet doorhadden, ik deed de gemiddelde jager even na. Het bovenstaande was allemaal ironisch.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th January 2012, 15:01
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik kan mij helemaal vinden in de opinie van meneer Mangelschots hieronder. Ik vind het echt schandalig dat ze nu nog meer mogen jagen op vossen. Ik vind het niet correct dat het toegelaten is van even alle dieren neer te knallen omdat ze hun jagersinstinct volgen! Mijn huiskat heeft zich ook al eens laten zien in het kippenkot van de overburen en heeft toen ook schade berokkent. Is het dan ook toegelaten dat zij mijn kat neerschieten als ze in een omtrek van 500 meter rond de schade wordt gevonden?!
Ik bedenk me dan altijd dat ik wel eens een jager zou willen zien die achterna gezeten wordt, zeker in tijden van zwakte zoals bij sneeuw.
Ze zouden er veel beter aan doen om zich correct te informeren. Zoals in het artikel aangegeven is het duidelijk dat deze toegeving geen nut heeft gezien het niet zal helpen aan de schade en dat ze veel beter hun kippenkoten beter kunnen beveiligen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.