actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2010, 18:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Siegfried Bracke komt op voor N-VA

Siegfried Bracke komt op voor N-VA


BRUSSEL - VRT-journalist Siegfried Bracke (57) stapt over naar de politiek. Hij gaat bij de komende federale verkiezingen voor N-VA de kamerlijst in Oost-Vlaanderen trekken. 'Dit is de moeilijkste beslissing uit mijn leven, maar ik doe dit met veel overtuiging', aldus Bracke op een persconferentie. Voorzitter Bart Dewever trekt de senaatslijst.



Het gonsde al sinds gisterenavond van de geruchten dat Bracke, al jaren het boegbeeld van de politieke berichtgeving van de VRT, zou overstappen naar N-VA. Onze redactie kreeg het bericht vanmorgen bevestigd en intussen maakten Bart De Wever en Siegfried Bracke het nieuws officieel bekend op een gezamenlijke persconferentie.

N-VA-voorzitter De Wever nam als eerste het woord en liet weten dat de partij pas zaterdag de lijsttrekkers bekend zal maken. Hijzelf gaat als boegbeeld van de campagne de senaatslijst aanvoeren. 'Ik wil mijn verantwoordelijkheid opnemen en volop mee de strijd aangaan', klonk het. 'Ik doe een oproep aan alle Vlamingen in dit land: kies voor verandering. Want zo kan het echt niet verder.' Bracke wordt lijsttrekker in Oost-Vlaanderen. Momenteel woont hij nog in Mol, maar hij gaat opnieuw in zijn geboortestad Gent wonen.

Het is de allerlaatste keer dat ik u hier aanspreek met ‘goede collega's’, zei Bracke. ‘De overstap naar de politiek is de moeilijkste beslissing uit mijn leven, maar ik ben nooit méér van iets overtuigd geweest. Ik kón niet anders dan in de politiek te stappen. Ik doe dit uit verontwaardiging, maar ook uit ergernis', aldus Bracke.


'Zélf naar N-VA gestapt'

Hij verklaarde dat hij de analyse en het gevoel van zanger Stijn Meuris deelt. Meuris verklaarde eerder in een opiniestuk in deze krant dat hij de politieke inertie beu is.

'Ik doe vandaag wat Stijn Meuris niet doet', zei Bracke. 'Ik heb dat gevoel al veel langer. Volgens mij is de enige oplossing dan ook om zelf in de politiek te stappen.' Volgens Bracke zijn deze verkiezingen 'verschrikkelijk belangrijk'. 'We staan met België op een kruispunt'.

In het verleden is de journalist door bijna alle partijen gevraagd om over te stappen naar de politiek. Hij is daar nooit op ingegaan. 'Deze keer ben ik zélf naar de N-VA en Dewever gestapt', klinkt het. 'Ik heb nagedacht en ben tot bepaalde conclusies gekomen'.

Bracke somde vier redenen op waarom hij kiest voor de Vlaams-nationalisten. 'Ik ben er diep van overtuigd dat een verregaande staatshervorming de welvaart van dit land kan redden. Een sterke N-VA is de enige garantie daartoe. Bovendien is het een partij die nog de moed heeft om op te komen voor maatschappelijke waarden en die sociaal voelend is. En tot slot, de politiek heeft een geloofwaardigheidsprobleem. Als ik het rijtje afga, is de N-VA de meest geloofwaardige partij.' Hij wil stappen in de traditie van Hugo Schiltz. ‘En dat is een statement’. Hij zei nog dat hij een Vlaams nationalist is als dat betekent dat hij voorstander is van het confederalisme.


30 jaar bij VRT

De keuze van Siegfried Bracke voor N-VA is zeer opvallend aangezien hij als overtuigd vrijzinnige bekend stond om zijn goede banden met SP.A en Open VLD.

Siegfried Bracke studeerde Germaanse Filologie en begon zijn carričre in 1981 bij de openbare omroep. 'Jarenlang was Siegfried Bracke bij het radionieuws, tv-journaal, De zevende dag, Villa Politica, Terzake en tot slot bij Bracke op Vrijdag één van onze beste journalisten en een opvallende sterkhouder op alle vlakken', reageert VRT-hoofdredacteur Kris Hoflack op het nieuws.

'Dat journalisten op een gegeven moment de stap naar de overkant wagen, gebeurt wel vaker. Dirk Sterckx en Ivo Belet zijn hem voorgegaan. Dat ze alledrie voor andere partijen gekozen hebben, zegt veel over de pluriformiteit van de nieuwsdienst. En dat is goed', aldus Hoflack.

De VRT heeft de samenwerking met Bracke nu stopgezet.


Blog DS, 04-05-2010
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2010, 21:43
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
‘De overstap naar de politiek is de moeilijkste beslissing uit mijn leven, maar ik ben nooit méér van iets overtuigd geweest. Ik kón niet anders dan in de politiek te stappen. Ik doe dit uit verontwaardiging, maar ook uit ergernis', aldus Bracke.



Nu maar hopen dat hier ook iets nuttigs uit voortkomt he... En dat het niet de zoveelste holle woorden van een ex-BV/wannabe-politicus blijken te zijn.

Hoewel, het feit dat hij al vele jaren ervaring heeft met politiek en zijn keuze voor de N-VA goed uitlegt en verantwoordt, geeft me toch een 'goed gevoel'. Het lijkt alsof hij echt meent wat hij zegt en inderdaad iets wil veranderen aan de ganse situatie. Ik geef hem in ieder geval een kans om zichzelf te bewijzen !
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.