actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2010, 09:56
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
2 pesters ontslagen bij Arcelor Mittal in Gent

Belga do 25/11/2010 - 09:16
Bij staalbedrijf Arcelor Mittal in Gent zijn 2 werknemers ontslagen omdat ze een man een jaar lang zwaar hebben gepest. "We tolereren dit niet. De pesters werden om dringende redenen ontslagen, zonder opzegtermijn of vergoeding", zegt Jan Cornelis, woordvoerder van het bedrijf.

beluister
Cornelis: "Alert zijn voor dergelijk gedrag"
De pesters hadden leidinggevende taken, de ene was meestergast en de andere ploegbaas van het slachtoffer. Een jaar lang hebben ze een man zwaar gepest. Zo bonden ze hem volgens de krant Het Laatste Nieuws vast op een jeep en reden ze het bedrijf rond. Hij werd uitgescholden en beschimpt. Hij werd ook gedwongen om zijn broek uit de doen en schreven de pesters schunnige teksten op zijn achterwerk. De 2 werden in oktober ontslagen.

"Het waren collega's van hem die aan de alarmbel trokken", zegt Jan Cornelis, woordvoerder van de Gentse tak van het bedrijf. "Luttele dagen later werden de 2 pesters ontslagen om dringende reden, zonder opzegtermijn of vergoeding. Zo'n zaken dulden we niet", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

"Dit is een groot bedrijf, hier werken 4.700 mensen. Enkele jaren geleden hebben we ook iemand moeten ontslaan wegens pesten. We begrijpen dat mensen die gepest worden bang zijn om er met iemand over te praten. Maar we willen iedereen aanmoedigen om alert te zijn als zo'n zaken bij collega's gebeuren", zegt Cornelis.

Vorige week was nog veel commotie ontstaan toen een pestschandaal aan het licht kwam bij het bedrijf MACtac in Henegouwen.

bron: www.deredactie.be

Eigen mening: Goed dat ze de pesters hebben ontslagen maar naar mijn mening had dit al maanden geleden gebeurt moeten zijn. Collega's van het slachtoffer hebben aan de alarmbel getrokken, maar met wat mee groepsgeest hadden ze dit volgens mij al veel vroeger gedaan. Hieraan werken zou volgens mij dus het pesten op het werk serieus doen afnemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2010, 11:16
eleni eleni is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Broechem
Posts: 18
Nu er een eerste schandaal over pesterijen op het werk aan het licht is gekomen, zullen er veel meer meldingen volgen denk ik. Hetzelfde fenomeen deed zich voor bij de aangiften van seksueel misbruik door de kerk. Ik snap niet dat volwassen mensen zich hiermee bezig houden, pesten link ik automatisch met lagere school. Ik snap ook niet da collega's dit zo lang kunnen verzwijgen, ze zouden vanaf het begin moeten ingrijpen. Ik vind het heel goed dat de pesters ontslagen zijn, maar de persoon die gepest werd draagt dit heel zijn leven met zich mee, en daar kan men niets meer aan veranderen. Schandalig gewoonweg.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2010, 15:03
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ik vind het heel goed dat dit voorval aan het licht is gekomen. Het kan een voorbeeld zijn voor vele andere bedrijven. Langdurig en extreem pestgedrag, zoals in het artikel vermeld staat, kan niet zonder gevolgen blijven.
Ik begrijp dat het voor de gepeste persoon zeer moeilijk is om hiermee naar buiten te komen. Ook de late reactie van zijn collega's valt te begrijpen. Hoewel dit gedrag altijd zo snel mogelijk gemeld zou moeten worden, lijkt mij dat in de praktijk moeilijk. Zeker omdat het gaat om een meestergast en ploegbaas van het slachtoffer en zijn collega's. Omdat ze een bepaalde machtsfunctie over hem uitoefenen is het moeilijk om op te treden.
Toch is er in dit geval uiteindelijk goed gehandeld. Hopelijk kan het een steun zijn voor andere werknemers die in aanraking komen met pestgedrag, zodat zulke schandalen nog slechts sporadisch of niet meer kunnen voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.