actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2010, 14:06
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Ultieme babyfoto van zwart gat?

Ultieme babyfoto van zwart gat?

Wetenschappers hebben het jongste zwart gat gevonden: slechts 30 jaar oud.

Astronomen hebben met de Chandra-X röntgentelescoop in onze kosmische achtertuin het jongste zwart gat ooit gevonden, zo meldt de NASA. Het object is nauwelijks 30 jaar oud.

Het piepjonge zwart gat is wellicht een overblijfsel van supernova SN1979C in M100, een sterrenstelsel op zowat 50 miljoen lichtjaar. De sterexplosie gebeurde in 1979.

Een supernova-explosie treedt op als de nucleaire brandstof in het inwendige van een zware ster opraakt, waardoor de kern van de ster ineenklapt. In dit geval was het een ster die 20 keer zo zwaar was als onze zon. In extreme gevallen resulteert dat ineenklappen in een zwart gat.

Neutronenster

Het object is in de loop van de jaren met meerdere röntgensatellieten waargenomen. Er was een heldere bron van röntgenstraling, wat deed vermoeden dat het ging om materie van de supernova die naar een zwart gat toe stroomt.

De röntgenstraling kan echter ook afkomstig zijn van een snel om zijn as tollende neutronenster, het lichtere broertje van een zwart gat.

Het object is hoe dan ook ofwel het jongste zwart gat ofwel de jongst bekende neutronenster.
Bron: Knack.be

Ik moet toegeven dat ik met ons heelal helemaal niet bekend ben. Ik vind het toch een fantastisch iets. Ik heb wel even de reacties bekeken op het artikel en kwam bij een interessante commentaar:
"Ik begrijp dit niet zo goed. Als het M100 sterrenstelsel op 50 miljoen lichtjaar van de aarde staat, betekent dit toch dat het licht 50 miljoen jaar doet over de afstand M100 - aarde. Hoe kan een telescoop dan waarnemingen doen die dateren van nauwelijks 30 jaar geleden?"
Ik ben heel optimistisch over de wetenschappelijke ontwikkelingen, maar als ik dit lees, betwijfel ik de geloofwaardigheid van de ouderdom van het jongste zwarte gat. Een filmpje over het zwarte gat vind je terug op www.knack.be onder de rubriek 'wetenschap'.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2010, 18:49
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Ultieme babyfoto van zwart gat?

Ook voor mij is dit iets compleet nieuws, maar toch is het bijzonder voor wetenschappers om dit te hebben ontdekt. Hieruit kunnen verdere onderzoeken vanuit allerlei domeinen opgezet worden, en kan men ook veel meer gegevens halen van ons heelal, stelsel, en noem maar op ...
Omdat niet iedereen er volledig met mee is, gaan er ook veel vragen naar voren komen van mensen die nieuwsgierig zijn en mensen die in het domein gevestigd zijn. Dat kan wel eens positief uitdraaien op lange termijn als er weer meer mensen interesse tonen in wat nu is ontdekt. En dat zou op zijn manier ook weer de wetenschap verder helpen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.