actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Meer betalen = 'voorsteekpas' in Walibi?
Waarom niet? Klant is koning... 0 0%
Onterechte discriminatie! 16 100.00%
Stemmers: 16. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th June 2013, 12:51
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Forse kritiek op 'voorsteekpas' in Walibi

Forse kritiek op 'voorsteekpas' in Walibi


Gedaan met aanschuiven voor de attracties in pretpark Walibi. Voor wie er veel geld voor over heeft tenminste. Wie 35 euro betaalt bovenop de toegangsprijs, mag de wachtrij vanaf nu doodleuk voorbijlopen. Een primeur voor België.



‘Een extra service voor wie meer comfort wil’, klinkt het bij Walibi. ‘Een totaal foute boodschap’, zeggen criticasters. ‘Hoe leg je uit aan je kind dat het moet aanschuiven, terwijl anderen vrolijk voorsteken?’

Een dagje pretpark met het hele gezin, het was altijd al een dure grap. Maar eens binnen, was iedereen gelijk voor de wet. Klein of groot, dik of dun, rijk of arm: iedereen moest even lang aanschuiven voor dat spannende ritje op de rollercoaster. In Walibi is dat nu verleden tijd. Wie voor 35 euro een Speedy Pass koopt, mag een hele dag lang elke wachtrij voorbijlopen. Je toont de pas aan wie de attractie bedient en je stapt onmiddellijk in.

‘Ironisch toch’, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere, ‘dat we die verschillen, die we in het onderwijs proberen weg te werken, in de rest van de wereld altijd opnieuw zien opduiken. Zo worden kinderen al op erg jonge leeftijd geconfronteerd met ongelijkheid.'


'Enkel de boekhouder wordt hier beter van'

Sp.a-fractieleider in het Vlaams Parlement Bart Van Malderen is alvast verontwaardigd. 'De illusie wekken dat je wat meer mag als je ouders wat meer betalen, speelt vroeg of laat in je nadeel. Dan zal je zelf moeten wachten. Want er zal altijd iemand zijn die nog meer wil betalen voor een bepaalde dienst', zegt Van Malderen. 'Dit is dus een lose-lose-situatie. Enkel de boekhouder van Walibi wordt hier beter van.' De politiek kan hier weinig tegen doen, zegt de sp.a'er. 'Bedrijven zouden zelf moeten beseffen dat er in wat ze doen ook een ethische component zit. Gelukkig weten heel veel bedrijven dat.'


Blog HN, 10-06-2013 (Jesse Van Regenmortel)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th June 2013, 14:28
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Wie aan de ingang van het Waverse pretpark Walibi 35 euro extra betaalt, moet voortaan niet meer aanschuiven aan de attracties. "Een extra service voor wie meer comfort wil", klinkt het bij Walibi. Criticasters spreken over een "totaal foute boodschap". Met een 'Speedy Pass' van 35 euro mogen pretparkbezoekers de hele dag lang elke wachtrij voorbijlopen. Wie 15 euro extra betaalt, mag vier wachtrijen voorbijlopen. Voor volwassenen bedraagt de toegansprijs 33 euro, voor kinderen 29 euro, schrijft Het Nieuwsblad.

"We zijn het eerste pretpark in België om zo'n systeem toe te passen", zegt Caroline Crucifix van Walibi. "Het is een extra service die we bieden voor wie geen zin heeft om aan te schuiven. Voor wie het wat comfortabeler mag. Of voor wie op zijn dagje uit wat meer attracties wil aandoen."

Niet iedereen vindt die 'Speedy Pass' een goed idee. "Hoe leg je in godsnaam aan je kind uit dat het in een ellenlange rij moet staan, terwijl andere kinderen vrolijk voorsteken? En dat alleen omdat hun ouders meer geld hebben", zegt pedagoge Marijke Bisschop.

Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen benadrukt dat pretparken sowieso al duur zijn en dat Walibi de verschillen tussen de kinderen extra in de verf zet. "In het dagelijkse leven nemen we een zekere fair play in acht: wie eerst is, komt eerst aan de beurt", voegt moraalfilosoof Etienne Vermeersch toe. "In de supermarkt of bij de dokter zouden we het niet pikken dat wie meer betaalt zomaar voorsteekt."

Bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/2907/M...oorsteken.dhtml

Mijn mening: Ik las het artikel ook net in De Morgen.... Wat moet je daar nu van denken ? Kinderen leren hierdoor al van jongs af aan: Als ik meer betaal, heb ik meer rechten. Pure discriminatie vind ik het ! Binnenkort staan alle kinderen (die dus wel de middelen hebben ) te zwaaien met geld bij alles wat ze doen, om toch maar voorrang te krijgen op zowat iedereen ... NOT DONE !
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th June 2013, 15:24
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Dit bestaat al veel langer dan vandaag.
In Legoland Windsor kan je een toestel aanschaffen waar je op voorhand kan aangeven dat je bijvoorbeeld om 10.00 in een bepaalde attractie wil gaan. Daarmee mag je dan iedereen voorbijsteken.
In Disneyland bestaat dit principe ook al.
Dit is nu eenmaal gevolg van onze consumptiemaatschappij. Waar je alles kan kopen.... Ook tijd in dit geval.
Ben ik voor? nee, maar ik vrees dat we er niets kunnen aan doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th June 2013, 15:25
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Forse kritiek op 'voorsteekpas' in Walibi

Walibi houdt vast aan Speedy Pass (http://www.standaard.be/cnt/DMF20130610_00617028) en dit vind ik onterecht. We mogen kinderen niet leren dat je als kind veel geld hebt en rijk bent, je belangrijker bent dan andere kinderen. We gaan de kinderen toch geen discriminatie aanleren zeker?! En als er op die dag 500 kinderen dat betalen en die komen bij een attractie en er staan er al 200 aan te schuiven (met de voorrang pas), moeten zij ook aanschuiven. En vooral het belangrijkste is dan dat de gewone mensen zonder die pas NOG LANGER moeten aanschuiven. Dit gaat gewoon te ver en ik snap echt niet dat Walibi hier nog maar zelfs aan gedacht heeft?
1 woord: VERSCHRIKKEL IJK!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th June 2013, 10:25
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik ben zelf ook wel tegen de voorsteekpas, maar ik vind dat sommigen ook wel met ridicule argumenten komen.

Het is waar dat dit pure discriminatie is. Wij konden vroeger amper naar een pretpark aangezien we een gezin van 6 waren en dus al snel bijna 200€ moesten opdoeken voor een dagje pret. Om daar dan 400€ van te maken is gewoon grotesk voor de middenstand.

Wat mij wel een beetje ergert is dat de meeste mensen commentaren geven als: "Het laat zien dat andere kinderen meer voordelen hebben dan mijn kinderen en dat is erg voor mijn jongens om te zien hoe zij een halfuur moeten aanschuiven terwijl die andere direct een attractie kunnen instappen!" Zo zit onze maatschappij nu eenmaal in mekaar. Als je vroeger ging spelen bij een vriendje werd je ook geconfronteerd met de luxe die ze hebben terwijl jij thuis zit te zagen voor een ingebouwd zwembad dat je niet krijgt omdat het verloren geld is. Nu begrijp ik dat, maar als kind kan je maar niet snappen waarom het vriendje wel alles krijgt en jij slechts een deel van wat je vraagt.

Waarom geven we dan nu kritiek op die Speedypas? De kinderen worden gewoon met hun neus tegen de feiten gedrukt, net als ze gaan spelen bij een vriendje. Alleen is dat in een pretpark niet erg. Je moet niet alleen plezier hebben door zoveel mogelijk attracties te doen, je moet ook plezier hebben omdat je een familie-uitstap doet. Ik vind trouwens dat wachten wel z'n charmes hebben.

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130613_00621434
Zoals Siegfried Bracke in bovenstaand artikel laat weten. De Speedypas krijgt teveel belachelijke kritiek en tijd terwijl andere voorstellen in het parlement van groter belang zijn en toch maar een peulenschil lijken tegenover het gedoe met de voorsteekpas.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards

Laatst aangepast door a*melie.van.den.broeck : 13th June 2013 om 10:31.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th June 2013, 17:38
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 74
Ik ga akkoord met hetgeen al reeds opgesomd wordt hieronder. Ik hoop echter dat de aandacht in de media, voor de verandering, bij deze iets goed teweeg zal brengen. Ik hoop namelijk dat de negatieve reacties een soort omgekeerd effect gaan creëren in Walibi zelf. Dat de mensen met een 'speedy pass' door alles en iedereen raar en vies worden aangekeken en dat ze zich op de duur zelfs schamen voor hun pass. Als dit zou gebeuren dan kopen steeds minder mensen een speedy pass, zo zou de discussie zich natuurlijk kunnen oplossen.

Wat ik mij ook onmiddellijk afvroeg was, wat als er nu echt veel mensen zo'n speedy pass kopen en sommigen willen een aantal keer na elkaar in de dezelfde attractie? Dat kan het toch goed lukken dat normale mensen niet dubbel maar drie of vier keer zo lang moeten wachten voor ze aan de beurt zijn. Als dit gebeurt zal Walibi ook veel klanten verliezen en misschien nog minder winst maken dan voor de speedy pass.

Hoe dan ook, ik hoop dat de speedy pass weer verdwijnt. Ik vind het wel terecht dat andersvaliden/gehandicapten een soort gratis 'speedy pass' krijgen. Dit zijn dan ook vaak maar een handvol bezoekers op een dag.
__________________
They got money for war, but they can't feed the poor
-Tupac
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th June 2013, 20:55
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
weggesmeten geld

Om eerlijk te zijn is dit in mijn ogen allemaal weggesmeten geld. Ten eerste, 35 euro voor een dag vind ik al overdreven prijzen, gezien je meer wacht dan daadwerkelijk in een attractie zit. Ik zou niet nog eens extra betalen om "meer" te hebben. Het is inderdaad onverstandig om in deze maatschappij NOG(!!) meer te discrimineren op basis van geld.

Om eerlijk te zijn ken ik zulke passen al. Ik geloof dat ze dat in phantasialand (of Moviepark Germany) ook al hadden. Ik begrijp dat Walibi zijn internationale collega's wil volgen, maar ik denk dat ze nu even verder moeten denken. er moeten grenzen zijn. Kinderen moeten hun beurt leren afwachten, zo dwingen ze respect af in de maatschappij. Discipline is zeer belangrijk en ik denk dat we dat niet over het hoofd mogen zien. De kinderen die 'privileges' krijgen zullen later ook verwachten dat alles maar direct kan en ook gaat. Er moet ingegrepen worden voordat de situatie helemaal uit de hand loopt en er helemaal geen grenzen meer gesteld worden aan kinderen!

Het kost al schandalig veel geld om nog maar binnen te mogen in zulke 'amusementsparken', als je zulke pasjes gaat invoeren gaan de 'normale' kinderen waarschijnlijk NOG langer mogen wachten. De mogelijkheid bestaat dus dat Walibi klanten gaat verliezen door zulke pasjes, waardoor er al bij al niet overdreven veel winst bij wordt gemaakt.

Waarom gaan we niet gewoon wandelen in het park of even voetballen met de kleine, misschien zelfs een 'toereke' doen met de fiets? Plezier moet noodzakelijk geen geld kosten.

Deze emoticons beschrijven precies hoe ik me voel over deze situatie:
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 17th June 2013, 21:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Wink SpeedyPass

SpeedyPass

Laurent Parys


De oude vormen en gedachten zijn niet gestorven maar vorige week verrezen. Francis Fukyama, de man die beweerde dat we het einde van de geschiedenis hadden bereikt omdat kapitalisme en democratie vrijwel overal ingang hadden gevonden, heeft nog nooit zo fout geklonken. De SpeedyPass en de fraudekliklijn illustreerden dat het gelijkheidsdenken in onze contreien is doorgeslagen en dat totalitaire recepten blijven boeien.


In het pretpark Walibi, een privébedrijf, kun je voor een meerprijs meer attracties op één dag bezoeken dan met een standaardticket. De heisa in medialand was omgekeerd evenredig met de apathie die ons ontsporend overheidsbudget oproept, nochtans een pak schadelijker voor onze kinderen dan een minuutje langer wachten aan het Reuzenrad. Dat ‘niet alle kinderen gelijk zijn’ lokte afkeurende reacties uit van ethici, politici en de vox populi. De discussie over een pretticket kristalliseerde zo tot de vraag over het soort samenleving dat we nastreven.

Een maatschappij waar iedereen gelijk is en we de priorzegel en eersteklastreintickets afschaffen omdat niet gelijk zijn, schadelijk zou zijn? Als we die redenering doortrekken, trekken we best allemaal hetzelfde plunje aan. Dat past perfect in het mensbeeld van Peter Mertens van de communistische PvdA die consequent bevestigde dat twee soorten treincoupés niet in zijn visie passen. Ik geloof in gelijke kansen maar ook in de kracht van diversiteit, in een maatschappij waar hard werken loont en talent rendeert. Nu al betalen we bijna de helft van wat we verdienen aan de overheid die herverdeelt. Als we de SpeedyPass afschaffen, kiezen we voor een maatschappij waar de overheid beslist wat we met de overgebleven helft nog mogen kopen. Maar meer fundamenteel zeggen we dan ook dat het de moeite niet loont je te onderscheiden of risico te nemen. De boerderij van George Orwell waar alle dieren gelijk zijn maar sommige meer dan andere, stond vorige week in ons land.

Na het kapitalisme lag ook onze democratie onder vuur. 63 jaar na zijn dood stak Orwell vorige week een tweede keer zijn hoofd om de hoek, ditmaal met een ander boek: ‘1984’. De VS blijken Big Brother te spelen op het internet. Bij ons rekent de overheid op de burger om buren, collega's en ex-partners aan de galg te praten over dat verdachte nieuwe zwembad of die blinkende bolide. Dezelfde politici die zich verzetten tegen de SpeedyPass, lanceerden een anonieme kliklijn voor sociale fraude. De ethici vonden het ook dit keer een slecht idee omdat het voorstel de ‘fraude van de zwakkeren’ viseert. De vox populi haalde de schouders op.

Waar het hier echt over gaat, is een falende staat. Ons overheidsapparaat mag dan onverminderd groeien, met elke aanwas wordt het minder efficiënt. Een prima functionerende staat kan zijn kerntaken, het uitbetalen van sociale uitkeringen en het opsporen van fraude, behoorlijk vervullen. Daarom mogen we niet onverschillig blijven bij de selectieve verontwaardiging over een pretpasje en de collectieve onverschilligheid over een anonieme kliklijn. Het gaat hier over fundamentele keuzes. Want als we straks klikken over wie weigert te klikken, zitten we helemaal in de DDR. En in die staat hadden ze ook ervaring met rijen. Niet voor de Keverbaan maar voor de bakker.


DS, 17-06-2013 (Laurent Parys)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 10th July 2013, 07:50
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Voorsteekpasje Walibi "verkoopt voor geen meter"

Voorsteekpasje Walibi "verkoopt voor geen meter"

Zelfs op een zomerse vakantiedag met risico op ellenlange rijen hangen in Walibi nauwelijks "speedy passen" om de nek. Het pretpark in Waver trok dinsdag zo'n 4.000 bezoekers, maar amper 34 van hen droegen het rode lint met bijhorend "voorsteekticket". "Die pas verkoopt voor geen meter", klinkt het in de winkeltjes en aan de kassa. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.

Het pretpark voorziet elke dag 500 stuks, goed voor zo'n 2 procent van de bezoekers. Maar dat percentage is nog niet gehaald, geeft PR-verantwoordelijke Caroline Crucifix toe. Gisteren klokte het aantal af op 0,8 procent van de 4.300 dagtickets. En dat is geen toevallig dipje: maandag schoven er ook maar 41 over de toonbank, voor de weekends circuleren getallen van rond de 50. Veel bezoekers vinden het gewoon te duur om 35 euro extra neer te tellen bovenop de 33 euro van een volwassenticket.

Wie wél voor het extra "comfort" in de portemonnee wil graaien, moet er ook de scheve blikken en de beledigingen bij nemen. "Mensen die zich onrechtvaardig behandeld voelen, worden nu eenmaal kwaad", zegt professor Antoon Vandevelde (KU Leuven). Wetenschappelijk onderzoek toonde 20 jaar geleden al aan dat bioscoopbezoekers boos neen zeggen als iemand hen een dollar aanbiedt om voor te mogen in de rij. "Zeker op een plek met veel kinderen, zoals een pretpark, willen we het gevoel hebben dat iedereen gelijk is en dezelfde inspanning moet doen in de rij", aldus Vandevelde.

Datum: 10/07/2013
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...een-meter.dhtml

Mening:

Zoals ik eigenlijk al verwacht had, verkoopt het voorsteekpasje niet zo goed. Een aantal van voorgaande reacties gaven al aan dat 35 euro extra echt wel duur is, zelfs al mag je dan de hele tijd voorkruipen bij de attracties. En dan zijn er ook nog mensen die het geld er wel voor over hebben, maar die geen hele dag zouden kunnen omgaan met de boze blikken die duidelijk maken dat dit oneerlijk is. Zelf zou ik hier ook niet mee kunnen leven, dus ik begrijp volledig dat deze pasjes niet goed verkopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.